۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۳۰۵۹۱۲
نویسنده کتاب راز قطعنامه؛

جام زهر را به امام نوشاندند/ نامه هاشمی رفسنجانی تیر خلاصی بر پیکر رزمندگان اسلام بود

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب راز قطعنامه گفت: حقیقت آن است که قطعنامه 598 توسط ایران پذیرفته نشد، بلکه به لطایف الحیل، به جمهوری اسلامی تحمیل شد؛ جام زهر را امام ننوشید، بلکه به امام نوشاندند و این راز پنهان قطعنامه خاتمه جنگ 8 ساله ما بوده است.
غضنفري نويسنده کتاب راز قطعنامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر کامران غضنفری محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر و نویسنده کتاب راز قطعنامه ظهر امروز در مراسم واکاوی ابعاد پنهان جنگ که به همت بسیج دانشگاه پیام نور مشهد در محلّ سالن همایش های این دانشگاه برگزار شده بود، گفت: پس از انتشار کتاب راز قطعنامه، شاهد ناملایمات و بدرفتاری های زیادی بوده ایم.

 

هیچ پیش داوری خاصی در راز قطعنامه وجود نداشته است

نویسنده کتاب راز قطعنامه پیش از واکاوی کتاب خود، ضمن رد هرگونه پیش داوری و تندروی در این کتاب، خاطرنشان کرد: اگر شش سال قبل از من می پرسیدید که جام زهر را چه کسی به امام نوشاند، اظهار بی اطلاعی می کردم. هیچ گونه پیش داوری و ذهنیت قبلی خاصی برای من وجود نداشت و نگاه من هم مانند اکثر افراد جامعه مطابق با همان گفته های رادیو و تلویزیون بود.

 

وی ادامه داد: پس از مطالعات سریالی و منسجمی که درخصوص تاریخ معاصر و علی الخصوص تاریخ دفاع مقدس داشتم، متوجه عدم تطابق اظهارات مسؤولان وقت و ادعاهای منابع کتابخانه ای شدم و به مرور، راز قطعنامه فاش شد.

 

گزارش های سه گانه و اعلام ناتوانی صریح مسؤولان کشور

غضنفری با اشاره به گزارش های سه گانه مسؤولان وقت درخصوص ناتوانی ما در ادامه جنگ، گفت: در سال 67 یک گزارش اقتصادی از جانب مهندس موسوی و وزرای اقتصاد و برنامه بودجه، یک گزارش فرهنگی از جانب آقای خاتمی وزیر ارشاد وقت و یک گزارش نظامی از جانب آقای رضایی فرمانده وقت سپاه به امام ارسال شد که همگی از ناتوانی مسؤولان در کنترل اوضاع و مسیر جنگ حکایت داشت.

 

وی تصریح کرد: آقای موسوی در گزارش اقتصادی می نویسد خزانه خالی است و ما قادر به تأمین بودجه جنگ نیستیم. آقای خاتمی در گزارش فرهنگی می نویسد مردم رغبتی به ادامه جنگ ندارند و از حمایت جبهه ها استقبال نمی کنند و آقای رضایی هم در گزارش نظامی می نویسد ما توان مقابله با دشمن را در عرصه میدانی نداریم و اگر جنگ را تمام نکنیم، مناطق آزاد شده نیز دوباره مورد حمله صدام قرار گرفته و اشغال می شوند.

 

نامه هاشمی رفسنجانی تیر خلاصی بر پیکر رزمندگان اسلام بود

این محقق تاریخ سیاسی معاصر نامه هاشمی رفسنجانی را تیر خلاصی بر پیکر رزمندگان اسلام خواند و عنوان کرد: اگر نامه آقای هاشمی را به گزارشات سه گانه مسئولین وقت ضمیمه کنیم، در می یابیم که مدیران وقت علناً در ادامه جنگ و مدیریت کشور ابراز ناتوانی کرده اند. طبیعتا امام نیز در شرایطی که تمام مهره های خود را از دست رفته می دیدند، چاره ای جز پذیرش قطعنامه 598 و ختم آبرومندانه قائله نداشتند.

 

وی تاکید کرد: آقای هاشمی در آن دوره، هم وظیفه ریاست مجلس را بر عهده داشت و هم فرمانده عالی جنگ بود. هنگامی که چنین مقام عالی رتبه ای از ادامه کار سرباز زد و زودهنگام، روحیه خود را از دست داد، امام ناچار به نوشیدن جام زهر شد. در واقع، نامه هاشمی رفسنجانی تیر خلاصی بر پیکر رزمندگان اسلام بود.

 

گزارش اول؛ ناتوانی مالی و خزانه خالی

دکتر غضنفری با واکاوی تناقضات گزارش اقتصادی با واقعیت های آن زمان اظهار داشت: در همان سال 67 آقای هاشمی به محسن رضایی نامه می نویسد و می گوید ما میلیاردها دلار ذخیره کرده ایم؛ شما هرچه نیاز دارید، بنویسید تا ما فراهم کنیم، بعد همین آقای هاشمی در نامه دیگری به امام می نویسد کشور از مشکلات اقتصادی رنج می برد و خزانه خالی است.

 

وی گفت: مطابق گزارشات مستند بانک مرکزی و صندوق ذخیره ارزی، در آن دوره کشور 6 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و تنها 15 درصد از بودجه صرف جنگ می شد که آقای هاشمی در این باره می گوید: اختصاص چنین بودجه ای به نیروهای مسلح منطقی و پذیرفتنی است. حال سوال اینجاست که وقتی عراق 80 درصد بودجه خود را به جنگ اختصاص داده بود و ما درگیر جنگ خانمان سوز 8 ساله بودیم، 15 درصد از بودجه پذیرفتنی است؟

 

گزارش دوم؛ عدم استقبال مردم از جنگ

محقّق و پژوهشگر علوم سیاسی گزارش فرهنگی وزیر ارشاد دولت جنگ را بی اساس و کذب دانست و خاطرنشان کرد: آقای خاتمی در گزارش فرهنگی خود می نویسد مردم استقبال خوبی از جبهه ها به عمل نمی آورند و از حمایت رزمندگان ناامید و دلسرد شده اند. این درحالی است که در 15 اردیبهشت سال 67 جلسه رسمی شورای عالی پشتیبانی از جنگ تشکیل شده و در بحث اعزام نیرو، وضعیت خوب توصیف می شود.

 

وی تاکید کرد: 15 مرداد سال 67 آقای شمخانی که فرمانده نیروی زمینی سپاه بود، در گزارش عملیات سالانه می گوید 300 گردان ذخیره نیرو آماده است و اعزام نیرو نیز ادامه دارد. این ادعا کاملا کذب است که مردم از جنگ خسته شده اند؛ در واقع، گزارش فرهنگی مردم را ناامید نشان داد.

 

گزارش سوم؛ ناتوانی میدانی نیروهای ایرانی

غضنفری ضمن تبیین رفتار دوگانه فرمانده وقت سپاه گفت: در شرایطی که آقای وحیدنژاد رییس ستاد مشترک ارتش و آقای رضایی فرمانده وقت سپاه ضمن گزارش نظامی خود ادعای ناتوانی نیروهای دفاعی ایران را دارند، در تاریخ جنگ شاهد بودیم که پس از حمله آفندی عراق بعد از امضای قطعنامه، محاصره دوباره آبادان و خرمشهر و پیشروی ارتش حزب بعث تا سی کیلومتری اهواز، پیام کوتاه امام مبنی بر تشویق رزمندگان به دفاع مجدد چه تاثیر خارق العاده ای داشت.

 

وی یادآوری کرد: به نقل از فرماندهان عالی رتبه عراقی، حدود 18 تیپ زرهی عراق به طور کامل منهدم شد و ستون فقرات نیروی زمینی صدام درهم شکست؛ تا جایی که پس از صدور نامه تاریخی امام و مسلح شدن دوباره رزمندگان، صدام مجبور شد فرمان عقب نشینی سراسری را صادر کند و نیروهایش را تا پشت مرزهای رسمی عقب بکشد.

 

جام زهر را به امام نوشاندند

این محقق و پژوهشگر علوم سیاسی در پایان گفت: سوالات زیادی در این کتاب مطرح شده است که تابحال به هیچ کدام از روایات مستند و معتبر آن، پاسخی داده نشده است. حقیقت آن است که قطعنامه 598 توسط ایران پذیرفته نشد، بلکه به لطایف الحیل، به جمهوری اسلامی تحمیل شد. جام زهر را امام ننوشید، بلکه به امام نوشاندند و این راز پنهان قطعنامه خاتمه جنگ 8 ساله ما بوده است./863/پ201/ج

ارسال نظرات