۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۳۰۶۰۰۶
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

مکتب انقلابی عاشورا و اربعین عامل هراس دشمنان از فرهنگ شیعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه اربعین در فرهنگ شیعه یک مکتب انقلابی است، گفت: در واقع عامل واهمه دشمنان از فرهنگ شیعه نیز مکتب انقلابی اربعین و عاشورا است.
حجت الاسلام يعقوبي - مراسم اربعين در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، ظهر امروز همزمان با اربعین حسینی در اجتماع عظیم عزاداران این استان که در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: در فرهنگ اسلام عدد 40 جایگاه خاصی داشته و در همین راستا در فرهنگ تشیع نیز اربعین روزی بزرگ و با برکت است.

 

وی با قرائت برخی از احادیث و روایات اسلامی در زمینه جایگاه اربعین، افزود: امام حسن عسگری(ع) در این رابطه می فرمایند اگر می خواهید شیعیان ما را شناسایی کنید، آنها را از زیارت اربعین و گرامیداشت این روز بشناسید.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه اربعین امام حسین(ع) در واقع تداوم حماسه کربلا و واقعه عاشورا است، خاطرنشان کرد: افرادی که اربعین حسینی را گرامی داشته و مراسم آن را برگزار می کنند ابتدا عاشورا و حماسه کربلا را در دل و جان خود هضم کرده اند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی ادامه داد: این مسلمانان صاحب اربعین که حضرت سیدالشهدا(ع) است را به خوبی شناخته و درک کرده اند و در چهلمین روز شهادت این امام همام عشق و ارادت آنها به وی تجلی یافته و ظهور می کند.

 

اربعین؛ مصداق بارز محبت و مودت مسلمانان نسبت به اهل بیت(ع)

وی با یادآوری فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اربعین تجلی ایمان، عشق، عاطفه و عقل است، افزود: اوج عشق و عاطفه، شور و شعور و ارادت و ایمان مردم نسبت به اباعبدالله الحسین(ع) و مکتب اهل بیت(ع) در جمعیت میلیونی زائران پیاده اربعین حسینی در کربلا دیده می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: در واقع این عشق و ارادت قلبی است که باعث می شود تا مسلمانان و شیعیان از هزاران کیلومتر دورتر رنج و سختی سفر را به جان خریده و عازم کربلای معلی شوند.

 

وی با بیان اینکه تجمع میلیونی زائران اربعین حسینی هیچ توجیهی به غیر از عشق و ایمان و علاقه قلبی ندارد، اظهار کرد: راهپیمایی حدود 20 میلیون زائر، صدها هزار هیأت عزاداری، اطعام دهی به میلیون ها زائر و عزاداری و اشک میلیون ها نفر برای امام حسین(ع) در اربعین، تماما مصداق و نشان دهنده عشق و علاقه و محبت و مودت مردم نسبت به ائمه اطهار(ع) است.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه راهپیمایی و اجتماع عظیم عزاداران حسینی نمایشگاه مودت مسلمان به ویژه شیعیان به اهل بیت(ع) است، خاطرنشان کرد: باید این حرکت عظیم هر سال نسبت به سال گذشته پرشور و شعورتر برگزار شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه اوج گرفتن مراسم اربعین حسینی و راهپیمایی میلیونی زائران در سال های اخیر ظهور و بروز بیشتر محبت شیعیان و اعلام پیوند و حمایت مسلمانان از اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: باید زمینه های تقویت و عظیم تر شدن این آیین مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فراهم شود.

 

مراسم اربعین نماد پایبندی به اصول انقلاب عاشورا است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه زیارت اربعین از نشانه های اهل تشیع است، افزود: این آیین از تحسین افرادی برگرفته شده که کار عظیمی را شروع کرده و ادامه داده اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه عاشورا و حماسه کربلا یک آغاز است که باید به سرانجام برسد، تصریح کرد: برای به سرانجام رسیدن عاشورا باید شیعیان در مسیر آن اربعین ها درست کرده و پیام عاشورا و نهضت کربلا را یادآوری کنند تا اهداف قیام حسینی در جامعه دینی پیاده شود.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از نمادهای پیاده شدن اهداف قیام حسینی در جامعه دینی، شکل گیری و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران است، اضافه کرد: انقلاب اسلامی ما ریشه در اربعین دارد همان گونه که در چهلمین روز درگذشت فرزند امام خمینی(ره) در قم برای نخستین بار نام امام بر بالای منبر برده شد و این اربعین منجر به تداوم انقلاب در شهرهای مختلف و سرانجام پیروزی آن شد.

 

امام جمعه بجنورد با یادآوری اینکه انقلاب اسلامی ما در اربعین شهدا قم شکل گرفت و امام خمینی(ره) پس از 15 سال تبعید و دوری دوباره به مردم معرفی شد، اظهار کرد: اربعین در دین اسلام و فرهنگ شیعه یک مکتب و طرح انقلابی توأم با شور و شعور و عشق و عزم جدی است به همین دلیل نیز دشمنان و مستکبران از آن می ترسند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه اربعین در فرهنگ شیعه یک مکتب انقلابی است، افزود: در واقع عامل واهمه دشمنان از فرهنگ شیعه نیز همین مکتب انقلابی اربعین و عاشورا است.

 

به گفته وی به همین دلیل است که امروز راهپیمایی اربعین حسینی از سوی شیعیان با هیچ تحلیل مادی جور در نمی آید به گونه ای که حتی با تهدید داعشی ها مبنی بر بمب گذاری و به شهادت رساندن شیعیان و ترساندن مردم از سوی رژیم آل سعود در رابطه با خطرناک بودن آیین پیاده روی اربعین، باز هم میلیون ها زائر از نقاط مختلف دنیا خود را به کربلا رسانده و این آیین عظیم را برپا کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: آیین پیاده روی اربعین حسینی سال به سال گسترده تر شده و با جمعیت بیشتر برگزار می شود چرا که اربعین پایبندی به اصول انقلاب عاشورا بوده و نشان دهنده این است که آیندگان حماسه اولیه عاشورا و کربلا را فراموش نکرده و راه امام حسین(ع) و یاران باوفایش را ادامه می دهند.

 

فرهنگ عاشورا و اربعین به نسل های جدید منتقل شود

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با تأکید بر اینکه می بایست فرهنگ عاشورا و عزای امام حسین(ع) به نسل های جدید نیز به درستی منتقل شود، تصریح کرد: باید این فرهنگ را به نسل های بعدی منتقل کرد تا خدای ناکرده در این زمینه گسست نسل ها ایجاد نشود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبیبا اشاره به اینکه دشمنان تلاش می کنند تا انقلاب اسلامی ایران را به نسل های گذشته مرتبط نکنند، افزود: از طرف دیگر این دشمنان در تلاشند تا نسل های جدید کشور، انقلاب، امام راحل و دفاع مقدس و آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی را درک نکرده و در مسیر آنها حرکت نکنند به همین دلیل روشن گری و آگاهی بخشی در رابطه با زمینه های پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی در بین نسل های جدید کشور ضروری است./9314/202/ب2

ارسال نظرات