۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۳۰۶۴۶۴
تحلیلگر مسائل سیاسی:

مذاکره، نقشه دشمن برای خروج ایران از موضع استکبارستیزی است/ غرب می‌خواهد ما را در همه زمینه‌ها برجامیزه کند

خبرگزاری رسا ـ زارعی با بیان این‌که غرب می‌خواهد ایران را برجامیزه کند؛ طوری که ایران الحاقیه همه راه‌حل‌های غرب باشد و رفته‌رفته به عاملی برای پیاده‌سازی نقشه‌های آن‌ها در مناسبات منطقه تبدیل شود، گفت: این مصداق عینی همان توطئه «نفوذ» است که رهبری بارها بر هوشیاری در برابر آن، تأکید داشته‌اند.
سعدالله زارعي

دکتر سعد الله زارعی تحلیلگر روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه در حاشیه گردهمایی بسیجیان دانشجوی استان که در محل تالار همایش‌های سحاب برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: هدف غرب از اعلام دعوت صریح از ایران برای پیوستن به ائتلاف غربی علیه داعش، تسری تئوری برجام در همه ابعاد بین‌المللی است.

 

توطئه دشمن الحاق ایران به مجموعه پایگاه‌های خود در منطقه است

زارعی با تبیین هدف غرب از امضای تفاهم هسته‌ای با ایران اظهار داشت: غرب در حال از دست دادن جایگاه اثرگذار خود در منطقه است و در همین راستا، قصد دارد تا دستیارانی را در منطقه تعبیه و نقشه‌های خود را با روش‌های نیابتی پیاده‌سازی کند. طبیعتاً عربستان سعودی و ترکیه به‌عنوان پایگاه‌های آمریکا در آسیای جنوب غربی به ایفای نقش خواهند پرداخت و جمهوری اسلامی باید به هر طریق ممکن از جایگاه اثرگذار خود خلع شود.

 

وی افزود: دشمن قصد دارد تا با مذاکره و تفاهم‌نامه‌های همکاری، ایران را از موضع استکبارستیزی خود خارج کند و میدان عمل بازتری را برای ترکیه و عربستان سعودی فراهم آورد. دولت آمریکا می‌خواهد ایران را در همه نقشه‌های خود برای خلق خاورمیانه جدید شریک کند؛ در حقیقت، توطئه دشمن الحاق ایران به مجموعه پایگاه‌های خود در منطقه از طریق نفوذ فرهنگی و فکری است.

 

ایران یک کشور تعیین کننده است

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی در مناسبات بین‌المللی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا، تنها دو کشور هستند که یک جبهه مستقل و یک گفتمان متفاوت را با خود یدک می‌کشند؛ یکی ایالات‌متحده آمریکا که اداره جبهه غرب‌گرای منطقه را در دست دارد و دیگری جمهوری اسلامی ایران که با گفتمان انقلاب اسلامی در حال تکثیر پایگاه‌های اثرگذاری خود در خاورمیانه است.

 

وی ادامه داد: کشورهای دیگر یا خود را در گروه خاصی جای‌داده‌اند همانند کشورهای اروپایی که ذیل حاکمیت قدرت آمریکا هستند و یا به‌صورت منفرد سیاست‌های خود را دنبال می‌کنند نظیر چین که علیرغم اتخاذ سیاست‌های معارض با غرب، با هیچ گفتمان برون‌مرزی خاصی هم‌پیمان نیست.

 

زارعی با نتیجه‌گیری از سخنان خود گفت: از این‌رو و با تکیه ‌بر جایگاه استراتژیک جمهوری اسلامی در جغرافیای بین‌الملل، ایران می‌تواند به‌ عنوان یک کشور تعیین ‌کننده در مناسبات منطقه‌ای و جهانی مطرح باشد.

 

چگونه است که یک جمهوری‌خواه، دم از ائتلاف ضد جنگ می‌زند؟

زارعی در پاسخ به سؤالی در موضوع اعلام دعوت صریح مقامات آمریکایی از ایران برای پیوستن به ائتلاف علیه داعش تصریح کرد: در شرایط کنونی، هیچ کشوری به‌اندازه جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریست‌ها هزینه پرداخت نکرده است. از زمانی که تروریست‌های تکفیری هنوز مسلح به سلاح‌های آمریکایی بودند، جوانان ایرانی و سرداران سپاه قدس بنام شهدای مدافع حرم تشییع می‌شدند و این وضعیت کماکان نیز ادامه دارد.

 

وی تأکید کرد: خانم لیندسی گراهام که طرح دعوت رسمی از جمهوری اسلامی برای پیوستن به ائتلاف غربی علیه داعش را به کنگره آمریکا برده است، یک نماینده جمهوری‌ خواه است. در ساختار تشکیلاتی سیاست در آمریکا، جمهوری خواهان همواره نزدیک‌ترین افراد به لابی‌های اسلحه‌سازی بوده و در به راه انداختن جنگ در جهان پیشتاز بوده‌اند. حال چگونه است که یک جمهوری‌خواه، دم از ائتلاف ضد جنگ می‌زند؟

 

غرب می‌خواهد ایران را در همه زمینه‌ها برجامیزه کند

این تحلیلگر علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در ادامه جمهوری اسلامی را فرمانده اصلی عملیات‌های ضد داعشی در سوریه و عراق خواند و پرسید: غرب خود اعتراف کرده که سردار سلیمانی فرمانده عملیات‌های ضد داعشی در عراق و سوریه است. دعوت از ایران برای مبارزه با داعش چه معنایی دارد، وقتی جمهوری اسلامی فرمانده مبارزه با داعش است؟

 

وی گفت: غرب می‌خواهد ایران را برجامیزه کند؛ طوری که ایران الحاقیه همه راه‌ حل‌های غرب باشد و رفته‌رفته به عاملی برای پیاده‌سازی نقشه‌های آن‌ها در مناسبات منطقه تبدیل شود. این مصداق عینی همان توطئه «نفوذ» است که رهبر معظم انقلاب بارها بر هوشیاری در برابر آن، تأکید داشته‌اند.

 

در زیر دستکش مخمل این دست، یک‌مشت چدنی پنهان‌شده است

زارعی جمهوری اسلامی را عامل همه ناکامی‌های آمریکا در منطقه دانست و اظهار داشت: آمریکا پس از چهل سال فشار و تهدید، هیچ نتیجه‌ای جز اضمحلال بیشتر جایگاه اثرگذار خود در منطقه کسب نکرده است و این فروپاشی جبهه غرب‌گرا در منطقه، به خاطر جمهوری اسلامی بوده است.

 

وی تصریح کرد: ما تمام معادلات آمریکا را برهم زده‌ایم؛ این ما بودیم که توانستیم با شکست تئوری صهیونیستی کردن فلسطین، آرمان اسرائیل را برای آمریکا در حد یک رؤیا نگه‌داریم. این ما بودیم که توانستیم توطئه تجزیه عراق و واگذاری آن به عربستان سعودی را خنثی کرده و سوریه را نیز از نقشه آمریکایی‌ها در امان نگه‌داریم. در این شرایط، غرب دست دوستی به سمت ما دراز کرده است؛ اما باید بدانیم که در زیر دستکش مخمل این دست، یک‌مشت چدنی پنهان‌شده است./863/202/ب1

ارسال نظرات