۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۳۰۶۵۰۲
آیت الله علوی گرگانی:

ترویج فعالیت های قرآنی در کشور مرهون تدبیر رهبر معظم انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله علوی گرگانی ترویج فعالیت های قرآنی را مرهون تدابیر و حمایت های رهبر معظم انقلاب دانست و تاکید کرد: این کارهای قرآنی که در کشور شده است از برکات حسن نیت و تدبیر ایشان است و این دوره‌های قرآنی را ایشان جا انداختند.
آيت الله علوي گرگاني

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، امشب در دیدار اعضای ستاد اجرایی مسابقات قرآنی مدهامتان اظهار داشت: در رابطه با قرآن هرچه سخنرانی شود کم است و در عظمت قرآن همین بس که پیامبر(ص) آن را تعبیر به ثقل اکبر در مقابل ثقل اصغر که اهل بیت(ع) هستند کرده‌اند.


وی افزود: برخی از علما در تبیین ثقل اکبر گفته‌اند شاید این تعبیر از باب عجز ما است که نمی‌توانیم مقام قرآن را درک کنیم؛ مرحوم آخوند در کفایه این مطلب را ذکر کرده است که قرآن هفتاد بطن دارد و از هر آیه می‌شود چندین معنا را استنباط کرد.


استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که خدا از قرآن تعبیر به نور کرده است، گفت: وجود قرآن برای همه جوامع بشری نعمت است و برای ما دستور العمل زندگی است؛ خداوند می‌فرماید علت کرامت بنی آدم این است که قابلیت این را دارند که این قران را برای شان بفرستیم.


وی یادآور شد: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند هر جا در گرفتاری افتادید به قرآن رجوع کنید و همچنین امام صادق(ع)  فرمودند هر روایتی که به شما رسید آن را با قرآن مقایسه کنید؛ اگر موافق با قرآن بود آن را قبول کنید و اگر مخالف با قرآن بود آن را دور بیندازید.


حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که قرآن تنها برای خوندن نیست بلکه عمل به آن ملاک است، تصریح کرد: در روایتی نقل شده که پیامبر(ص) درمسجد نشسته بودند و مردی آمد و سراغ پیامبر(ص) را گرفت سپس گفت شنیدم بر شما از طرف خدا کتابی نازل شده، حضرت فرمودند آری و بعد از پیامبر در خواست کرد که قرآن را به او آموزش دهند؛ پیامبر(ص) به سلمان دستور دادند که قرآن را به او آموزش بدهد و سلمان سوره زلزال را برای او خواند؛ به آیه آخر این سوره که رسید آن مرد بلند شد و گفت برای من بس است. سپس با سلمان آمدند نزد پیامبر(ص) و آن مرد گفت همین ایه اخر سوره زلزال مرا بس است و همه دین را فهمیدم و پیامبر(ص) گفت او فقیه شد و رفت.


وی افزود: از این برخورد پیامبر(ص) می‌فهمیم آنچه که اهمیت دارد درک قرآن و عمل به قرآن است و در روایتی آمده هر کس قرآن را پیشوای خود قرار دهد به بهشت می‌رود و هر کس قرآن را پشت سر خود قرار دهد و به خواست خود عمل کند به جهنم خواهد رفت.


استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در تعلیم قرآن همین بس که ابا عبدالله(ع) فرزند خود را به مکتب خانه بردند و استاد سوره حمد را به او آموزش داد؛ وقتی فرزند ایشان سوره حمد را برای اباعبدالله(ع) خواند حضرت دست خود را پر از جواهر کردند و به معلم دادند؛ برخی به این عمل اباعبدالله اعتراض کردند و حضرت فرمودند آنچه او به فرزندم یاد داد خیلی بیشتر از آنچه به او دادم ارزشمند است.


وی با بیان این که باید از رهبر معظم انقلاب بسیار متشکر باشیم، یادآور شد: این کارهای قرآنی که در کشور شده است از برکات حسن نیت و تدبیر ایشان است و این دوره‌های قرآنی را ایشان جا انداختند و امروز ما چندین هزار حافظ قرآن داریم.


حضرت آیت الله علوی گرگانی با اشاره به این که اهل سنت حافظان قرآن را مایه افتخار خود می‌دانستند و می گفتند اگر شما اهل ولایت هستید ما اهل قرآن هستیم، گفت: با این طرح‌های قرآنی به فضل خدا شیعیان هم حافظان زیادی را تربیت کردند و میان قرآن و اهل بیت(ع) جمع کردیم و باید توجه داشته باشیم که در بهشت هر که به اندازهای که قرآن حفظ باشد به درجات بالاتر خواهد رسید./843/پ202/ج

ارسال نظرات