۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۳۰۶۶۷۳
در نشست رونمایی از کتاب اخلاق حرفه‌ای مطرح شد؛

اخلاق موتور محرک اجتماع بشری/ دروغ امری مشکل گشا برای عده‌ای شده است

خبرگزاری رسا ـ صاحبنظران حوزه ادبیات دینی جدیدترین اثر آقای بخشعلی قنبری، با نگاه به کتاب نهج البلاغه را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
کتاب اخلاق حرفه اي با تاکيد بر نهج البلاغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی کتاب اخلاق حرفه‌ای با تاکید بر نهج البلاغه غروب دوشنبه 16 آذر با حضور دکتر بخشعلی قنبری مولف اثر، محمد هانی ملازاده، علی اکبر افراسیاب پور و دکتر مصطفی گرجی از اساتید دانشگاه در محل سرای اهل قلم برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست بخشعلی قنبری در خصوص اخلاق حرفه‌ای، گفت: اخلاق حرفه‌ای بخشی از اخلاق کاربردی است که مراد از این اخلاق خصوصیاتی است که برخی از حرفه‌‎ها و اصناف راجع به آن در این کتاب به صورت خلاصه و با تاکید بر سخنان حضرت علی(ع) نوشته شده است.

 

وی افزود: وجود اخلاق در جوامع بشری بسیار مهم بوده است و اخلاق یک ضرورت بسیار واجب در بین حرفه‌ها از سالیان گذشته تا به امروز در بیشتر جوامع غربی و شرقی نمود پیدا کرده است.

 

نویسنده حوزه کتب دینی درباره جامعه ایرانی، بیان داشت: جامعه ما به خاطر دینی بودنش و مقوله اخلاق که در کتب دینی به خصوص نهج البلاغه به آن پرداخته شده است جامعه‎‌ای است که خصوصیات اصلی در آن اخلاق محوری است.

 

قنبری در خصوص اثر خود، ابراز داشت: محور اصلی کتاب من نهج البلاغه است زیرا این کتاب در بین شیعیان و اهل تسنن جایگاه بالایی دارد.

 

وی در پایان، تاکید کرد: نهج البلاغه توانایی آن را دارد که اخلاق حرفه‌ای را مطرح کند و این اخلاق در ساختار سازمان‌ها مدنظر قرار بگیرد تا ما شاهد اخلاقی شدن سازمان‌ها و نهادهای خود باشیم.

 

در ادامه این نشست علی اکبر افراسیاب پور، گفت: سرمایه اصلی هر کشوری کتاب و کتابخوانان آن کشور است، امروز متاسفانه روند نشر کتاب و تعداد آن نسبت به زمان پیش از انقلاب کم شده است که این یک ضعف بزرگ است.

 

وی افزود: کتاب آقای قنبری در بخش‌هایی شامل معایبی نیز هست، برای مثال در برخی از زمینه‌ها که باعث از بین رفتن اصالت کتاب شده است و نظریه‌هایی را به نهج البلاغه تحمیل می‌کند، ضمن این‌که تلفیق صورت گرفته در کتاب بیشتر به پیچیدگی و ابهام آن کمک کرده است.

 

افراسیاب پور در پایان تاکید کرد: متون دینی مخالف با دستاوردهای جدید علمی نیست و علی‌رغم تبلیغات جهانی متون دینی بسیار قابل ارزش بوده است و همیشه برای پرسسش‌های دنیای جدید پاسخ دارد.

 

در قسمت دیگری از این نشست، مصطفی گرجی، گفت: کتاب «بود انسانی و بهبود اجتماعی؛ اخلاق حرفه‌ای با تاکید بر نهج‌البلاغه» از جمله آثار قابل تاملی است که به بررسی دو عنصر «اخلاق» و «نهج‌البلاغه» می‌پردازد. مطالعه اصناف سیزده‌گانه‌ای که نویسنده در فصل آخر کتاب تدوین کرده است، از جمله نقاط مثبت کتاب به شمار می‌آید.

 

وی به بخشی از عنوان کتاب حاضر اشاره کرد و افزود: «بود انسانی» دارای ریشه‌های اگزیستانسیالیستی است که به صورت هوشمندانه و رندانه از سوی مولف اثر انتخاب شده است. مساله «تفرد انسانی» از جمله مسائلی است که در این کتاب قابل رصد است.

 

گرجی ادامه داد: در این کتاب بیش از 15 غلط تایپی و مطبعی وجود دارد که البته طبیعی‌ است و کتاب در ردیف کتاب های کم‌غلط ارزیابی می‌شود. عنوان اثر که «اخلاق‌حرفه‌ای» نام دارد، برای منِ خواننده سوال‌برانگیز است، که صفت «حرفه‌ای» برای اخلاق به چه معنا است.

 

وی در ادامه نشست، به ابهام و ایهام برخی از ترجمه‌های به کار رفته در کتاب اشاره کرد و گفت:‌ نویسنده در پیشینه کتاب خود به آثاری مانند «چهار مقاله» اثر نظامی عروضی اشاره کرده است که به نظر می‌رسد، «قابوس‌نامه» در دسته‌بندی مشاغل بسیار حرفه‌ای از کتاب نظامی‌ عروضی است.

 

گرجی افزود: سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر قرار باشد این کتاب به زبان انگلیسی ترجمه شود، تلمیح خواننده غیر‌مسلمان با این کتاب چیست؟ نویسنده از کلید‌واژه‌ای استفاده کرده  و درکی به مخاطب خود داه است که نمی‌‌توان آن را اخلاق‌حرفه‌ای دانست. نویسنده باید قیدی در اخلاق‌حرفه‌ای بگذارد و آن این است که این کتاب «اخلاق‌حرفه‌ای اسلامی» است.

 

این پژوهشگر حوزه ادبیات ادامه داد: هر فصلی از این کتاب نیازمند نتیجه‌گیری است، همچنین مولف در برخی از صفحات کتاب از زبان معیار فاصله گرفته است.

 

در بخش پایانی این نشست، محمدهانی ملازاده در خصوص کشورهای مختلف، گفت: کشورهایی که از نظر اخلاقی امروزه حرفی برای گفتن دارند الزما دینی نیستند و اخلاق مقوله‌ای فردی است که هر فضیلتی که در انسان به صورت ملکه در بیاید انسان تمام معایب و ناهنجاری‌هایش را که در زندگی به او لطمه می‌زند، ترک خواهد کرد.

 

وی افزود: کارکرد برخی از معایب اخلاقی در برخی از کشورها باعث به وجود آمدن یک ناهنجاری مرسوم شده است، همچون دروغ که در کشور ما متاسفانه عاملی شده است تا برخی کارهای خود را به پیش ببرند.

 

ملازاده در پایان، اظهار کرد: تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای کاملا علمی است و ما برای هر حرفه‌ای به منشور حقوقی نیاز داریم و این اساسأ می‌تواند به اخلاقی شدن اصناف و حرفه‌ها کمک چشمگیری بنماید./856/202/ب3

ارسال نظرات