۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۳۰۶۷۰۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی:

روحانیت بیشترین تعداد وقف را در جامعه اسلامی به ثبت رسانده است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با اشاره به نقش حوزه های علمیه و روحانیت در ترویج فرهنگ وقف در جامعه، گفت: علما، مراجع و روحانیان بیشترین تعداد موقوفات را نسبت به دیگر اقشار جامعه داشته‌اند.
حجت الاسلام مصائبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف ترتیب یافت، اظهار داشت: وقف تجارت بدون ربا و کاملا اسلامی است که از سوی رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) مورد تأکید قرار گرفته است.


وی با بیان این‌که ر استان آذربایجان‌شرقی 450 موقوفه آموزشی، بهداشتی، خدماتی و اداری وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از مدارس آموزش و پرورش و تعدادی از مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان وقفی هستند که نشان از گستردگی حوزه فعالیت سازمان اوقاف و امور خیریه دارد.


حجت الاسلام مصائبی با تأکید بر این‌که دفاع از موقوفات با اجرای نیات واقفان، به روز کردن اجارات و احیای موقوفات غصبی امکان‌پذیر است، افزود: هر چه بتوانیم در جهت احیای موقوفات حرکت کنیم، به نفع جامعه است، باید دانست که استفاده از موقوفات بدون اذن متولی عین تصرف است.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که بیش از 7 هزار موقوفه در استان وجود دارد که از این تعداد 1414 رقبه منفعتی و 6 هزار انتفاعی هستند؛ افزود: این نهاد متولی موقوفات استان است و در تعامل حداکثری با نهادهای مختلف از جمله سازمان میراث فرهنگی است.


وی همچنین با تشریح ویژه برنامه های هفته وقف اظهار داشت: نواخته شدن زنگ وقف در مدرسه شهید محمودی، همایش یاوران وقف در امامزاده سیدحمزه تبریز، عطرافشانی و غبارروبی از مزار شهدا، دیدار با ائمه جمعه استان، همایش لبیک یا رسول الله، برپایی ایستگاه‌های همه واقف باشیم و دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی از جمله این برنامه‌ها است.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی از برپایی نمایشگاه منطقه‌ای توانمندی‌های حوزه وقف در اقتصاد خبر داد و گفت: این نمایشگاه با حضور ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان و آذربایجان‌غربی در جنب مسجد طوبی تبریز برپا خواهد شد.


حجت‌الاسلام مصائبی همایش وقف و رسانه، غبارروبی از مراز امامزادگان، نشست تخصصی حقوق وقف با حضور علما و اندیشمندان، همایش بزرگداشت عالم واقف در تجلیل از مقام آیت الله قاضی طباطبایی، دیدار با خانواده های شهدا و حضور کارشناسان اداره کل اوقاف در مساجد محوری با هدف پاسخگویی به سؤالات مردم را از دیگر برنامه های هفته وقف عنوان کرد.


وی با اشاره به نقش حوزه های علمیه و روحانیت در ترویج فرهنگ وقف در جامعه اظهار داشت: همانگونه که روحانیان بیشتر تعداد شهدا را در دوران دفاع مقدس نسبت به دیگر اقشار جامعه در جنگ تحمیلی داشته است، بر اساس مطالعات صورت گرفته؛ علما، مراجع و روحانیان بیشترین تعداد موقوفات را نسبت به دیگر اقشار جامعه داشته‌اند./935/202/ب2

ارسال نظرات