۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۳۰۷۰۱۱
رییس دانشکده مذاهب:

هدف طراحان نظریه اسلام رحمانی جلوگیری از صدور انقلاب و جبهه مقاومت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رجبی، با اشاره به جنبه رحمانیت و استکبار ستیزی اسلام گفت: برخی نیز برای این که بتوانند از صدور انقلاب و مقاومت جلوگیری کنند این نظریه را مطرح می کنند، در صورتی که اسلام در عین رحمانیت دستور ایستادگی در برابر مستکبران را می‌دهد.
مقاومت

حجت الاسلام حسین رجبی، رییس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که برخی دین اسلام را رحمانی مطلق بیان می کنند به گونه ای که بحث جهاد را کنار گذاشته‌اند، بیان داشت: این گونه مسائل به دلیل حساسیت خاص باید بر اساس ملاک‌های دینی مشخص شوند.

 

وی ادامه داد: همان گونه که قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) را به عنوان رحمة للعالمین معرفی می کند، در مقابل نیز آیات و روایاتی وجود دارند که بیان می کنند با کفار و منافقین با خشونت برخورد کند؛ بنابراین هردو برخورد در روش حکومتی پیامبراکرم(ص) وجود داشته است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که پیامبراکرم(ص) مظهر صفات خداوند است، اظهارداشت: خداوند متعال همان گونه که دارای رحمت است دارای غضب نیز می باشد بنابراین شخصی که جانشین خداوند برروی زمین است و رسالت الهی را نیز بر عهده دارد دارای هر دو بعد رحمت و عضب خواهد بود.

 

وی با تأکید بر این که رحمت پیامبر اکرم(ص) شامل همه افراد حتی کفار می شود، گفت: شامل شدن رحمت پیامبراکرم(ص) برای کفار از این جهت است که خیر خواه آنها می باشد و قصد دارد آنها را به اسلام دعوت نماید؛ اما اگر همین کفار در مقابل لجاجت کنند و به دشمنی بپردازند شامل روحیه غضب خواهند شد.


رییس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این که مطرح کنندگان اسلام رحمانی دارای انگیزه‌های فراوانی هستند، اظهارداشت: برخی در مقابل حرکت تند سلفی ها که به عنوان جهاد وارد شده‌اند این نظریه را مطرح می کنند؛ برخی نیز برای این که بتوانند از صدور انقلاب و مقاومت جلوگیری کنند این نظریه را مطرح می کنند، در صورتی که اسلام در عین رحمانیت دستور ایستادگی در برابر مستکبران را می‌دهد.

 

وی با اشاره به این که اعتدال در اسلام به معنای فهم صحیح مبانی و اعتقادات است، تصریح کرد: برخی یک قسمت از مبانی اسلام را دریافت می‌کنند و طرف دیگر را رها می‌کنند؛ در حالی که چنین کاری موجب افراط در یک طرف و تفریط در طرف دیگر می‌شود.

 

حجت الاسلام رجبی ادامه داد: به عنوان مثال برای تکفیر در مرحله نخست باید ملاک کفر مشخص گردد و هنگامی که ملاک کفر مشخص شود،‌ جنبه‌های افراط و تفریط که برخی همه را مسلمان و برخی نیز که به غیر از خود همه را کافر می‌دانند، روشن می شود و عمل به این ملاک اعتدال را در پی خواهد داشت.

 

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که ملاک‌ها را چگونه باید به دست آورد بیان داشت: افرادی که بر امور فقهی، کلامی و اجتماعی سیره پیامبر اکرم(ص) اشراف دارند، باید ملاک‌ها را مشخص سازند و در اختیار افرادی که در میدان عمل اظهار نظر می‌کنند،‌ قرار دهند و اکنون نیز مراجع و حوزه‌های علمیه ملاک‌ها را بیان می کنند./1324/ت302/ف2

ارسال نظرات