۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۳۰۷۲۴۴
محقق و پژوهشگر دینی:

قوه اراده در انسان به صورت تشریعی وضع شده است

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه وجه تمایز و عظمت انسان نسبت به سایر موجودات داشتن قوه اراده و تصمیم گیری است، گفت: قوه اراده در انسان به صورت تشریعی وضع شده که او را موظف به انجام وظایف می‌کند در حالی که در سایر موجودات به صورت تکوینی نهادینه شده که تکلیف بی چون و چرا است.
حجت الاسلام اعتماديان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی اعتمادیان، محقق و پژوهشگر دینی، پیش از ظهر امروز در مراسم سوگواری شهادت امام رضا(ع) که در دفترآیت الله فیاض واقع درخیابان مجاهدین اسلام  تهران برگزار شد با اشاره به اینکه وجه تمایز و عظمت انسان نسبت به سایر موجودات داشتن قوه اراده و تصمیم گیری است گفت: قوه اراده در انسان به صورت تشریعی وضع شده که او را موظف به انجام وظایف می‌کند در حالیکه در سایر موجودات به صورت تکوینی نهادینه شده که تکلیف بی چون و چرا است.

 

وی افزود: انسان می‌تواند سرنوشت خود را به وسیله قوه اراده رقم بزند چرا که خداوند وجود و مایه ماهیت را به انسان اعطا کرده است تا آن را به هر شکلی که می‌خواهد بسازد.

 

حجت الاسلام اعتمادیان اظهار داشت: بهترین طریق ساختن اراده این است که اراده خداوند را امام خود و اراده خود را ماموم آن قرار دهد و به واسطه این مهم قطعا انسان را به مراتب عالی انسانی دست پیدا می‌کند و نامش در پیشگاه عالمیان محفوظ و مستور باقی می‌ماند.

 

این محقق و پژوهشگر دینی در ادامه با توجه به آثار قرار دادن اراده خداوند به عنوان امام در برابر اراده خود به بیان داستانی از قرآن پرداخت و تشریح کرد: از جمله داستان‌های که این حقیقت را تصدیق می‌کند داستان آصف بن برخیا می‌باشد که علم کتاب  داشت و برچشم برهم زدنی تخت ملکه سبا را به نزد حضرت سلیمان آورد و وقتی از وی در باره چگونگی رسیدن به این مقام پرسیدند گفت: هرکس اراده خود را ماموم اراده خداوند قراردهد به این مقام نائل خواهد آمد.

 

وی با اشاره به سخن امام باقر(ع) «ان الامام وکر لاراداة الله عزوجل» تصریح کرد: در این حدیث «وکر» به معنای آشیانه کبوتر است و همانطور که کبوتر به دنبال آشیانه می‌گردد تا در آنجا مسکن گزیند اراده خداوند نیز به دنبال ظرفی می‌گردد تا در آن قرار گیرد و هیچ ظرفی مانند وجود مقدس معصوم آشیانه‌ای برای اراده حق نیست.

 

حجت الاسلام اعتمادیان همچنین به بیان دلیل قبول خلافت و ولایت عهدی امام رضا(ع) پرداخت و تشریح کرد: وقتی مأمون عباسی نتوانست امام رضا(ع) را در پذیرش ولایت عهدی موافق کند ایشان را تهدید به قتل کردند و امام رضا(ع) به همین سبب دعوت مامون را پذیرفتن و فرمودند:« ولایت عهدی را می پذیرم، به شرط آن که در رتق و فتق امور مداخله ننمایم و مفتی و قاضی نباشم و کسی را عزل و نصب نکنم و چیزی را تبدیل و تغییر ندهم».

 

این محقق و پژوهشگر دینی اضافه کرد: وقتی ریان بن صلت علت قبول ولی عهدی و خلافت را از امام رضا(ع) پرسیدند ایشان در جواب فرمودند: خدا گواه است که این کار خوش آیند من نبود، اما میان پذیرش ولی عهدی و کشته شدن قرار گرفتم و به ناچار پذیرفتم. آیا نمی دانید یوسف که پیامبر خدا بود چون ضرورت پیدا کرد خزانه دار عزیز مصر شود، پذیرفت؛ اینک نیز ضرورت اقتضا کرده که من مقام ولی عهدی را به اجبار بپذیرم، اضافه بر این، من داخل این کار نشدم، مگر مانند کسی که از آن خارج است به خدای متعال شکایت می کنم و از او یاری می‌جویم./877/202/ب2

ارسال نظرات