۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۳۰۷۴۲۵
کارشناس مسائل اخلاقی تبیین کرد؛

آسیب‌های بخل‌ورزی و برکات سخاوت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام الهی‌فر به تبیین پیامدها و آسیب‌های بخل‌ورزی و آثار و برکات سخاوت در جامعه پرداخت و گفت: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که بهترین افراد امت اهل بخشش، شرورترین افراد اهل بخل هستند، بنابراین افرادی که ایمان به خدا دارد تلاش می‌کنند مشکلات دیگران را برطرف می‌کند.
حجت الاسلام محمدحسن الهي‌فر، کارشناس مسائل اخلاقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسن الهی‌فر، کارشناس مسائل اخلاقی، امروز در برنامه «صبح روشن» رادیو معارف به تبیین پیامدها و آسیب‌های بخل‌ورزی و آثار و برکات سخاوت در جامعه پرداخت و گفت: گاهی از اوقات رذیله اخلاقی در درون انسان به گونه‌ای نهادینه می‌شود که از انسان از آن غافل شده و آن را به عنوان یک حسنه اخلاق محسوب می‌کند، همانند این‌که فردی دیگران را مسخره می‌کند اما در جامعه آن را خوش‌مشرب می دانند یا این‌که فردی در زندگی بخل‌ورزی دارد اما این‌گونه بیان می‌کند که عاقلانه در زندگی مصرف می‌کند در حالی که برای مصارف خانواده خرج نمی‌کند و به مسائل خمس و زکات پایبندی ندارد.

 

حجت الاسلام الهی‌فر ابراز کرد: در روایات ائمه معصوم(ع) آمده است که افرادی گرفتار ورشکستگی مالی می‌شوند، خداوند مال و ثروت زیادی به آنها اعطا کرده است که میان خانواده و خویشاوندان تقسیم کنند اما آنها این مسأله بی‌توجهی کرده‌اند، بنابراین خداوند دارایی‌های را از آنها گرفته است.

 

کارشناس مسائل اخلاقی بیان کرد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که بهترین افراد امت اهل بخشش، شرورترین افراد بخیل‌ترین آنها است، بنابراین افرادی که ایمان به خدا دارد تلاش می‌کنند مشکلات دیگران را برطرف می‌کند؛ اگر انسان به این مسأله توجه است که از بخل‌ورزی دست بر می‌دارد و به راحتی اموال خویش را به دیگران انفاق می‌کند.

 

حجت الاسلام الهی‌فر از برگزار نشدن مجالس ختم به بهانه مصرف هزینه‌های آن در امور خیریه انتقاد کرد و گفت: مناسب نیست که این‌گونه تفکر در جامعه ترویج شود، زیرا این مسأله سبب تعطیلی تمام مجالس ختم و عزای در جامعه می‌شود.

 

وی به آثار منفی در بخل‌ورزی در جامعه اشاره کرد و افزود: در این زمان برخی از افراد از نظر مالی در وضعیت مناسبی بوده اما از بقیه مردم بخیل‌تر هستند؛ در حالی که اگر کمک دیگران کنند، از نظر مالی در مضیقه قرار نمی‌گیرند اما به دیگران بذل و بخشش نمی‌کنند.

 

حجت الاسلام الهی‌فر ابراز کرد: در روایتی از امام معصوم(ع) آمده است که افرادی که از اموال دیگران بذل و بخشش بی‌مورد می‌کنند در ظاهر سخاوتمند اما در واقع بخیل‌ترین آدم‌ها هستند؛ همانند این‌که فردی در مسؤول نهاد و اداره‌ای است از اموال بیت‌المال بذل و بخشش بی‌مورد انجام می‌دهد که این افراد که طبق روایات مورد غضب الهی قرار می‌گیرند؛ اما برخی از افراد در ظاهر بخیل اما در واقع سخاوتمند بوده و آنها در مصرف اموال بیت‌المال دقیق هستند.

  

وی با بیان اینکه بخل و سخاوت از مقوله معروف و منکر در زندگی است، گفت: مناسب است مردم با مسائل معروف آشنا شوند و از منکرهای دز زندگی خویش فاصله بگیرند، در روایتی از رسول اکرم (ص) آمده است که معروف بهترین هدیه پروردگار به فرد مؤمن است و هر فردی که اهل معروف و خیر شود، خداوند وی را در رحمت خویش قرار می‌دهد و خدا محبت این فرد را در دل دیگران قرار می‌دهد./998/پ202/ف

ارسال نظرات