۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۳۰۷۴۲۸
استاد حوزه و دانشگاه:

پایه و اساس وقف مردمی است/ عدم پشتوانه مالی کافی برای چاپ و انتشار قرآن

خبرگزاری رسا ـ مدیر سابق حوزه علمیه تبریز با انتقاد از عدم پشتوانه مالی برای چاپ و انتشار قرآن و با بیان این‌که پایه و اساس وقف مردمی است و نه دولتی، گفت: موقوفات قرآنی در جامعه اندک است و لازم است افراد با ایمان اهتمام بیشتری به این مقوله داشته باشند.
حجت الاسلام سيدحسين سيدي ثاني، مدير حوزه علميه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام سیدحسین سیدی‎ ثانی، دبیر ستاد تفسیر قرآن در آذربایجان شرقی عصر امروز در جمع طلاب حوزه علمیه تبریز با تأکید بر این‍‌که دنیا فرصتی برای سازندگی آخرت است، اظهار داشت در آیات متعدد قرآن کریم بر بهره‌مندی از فرصت‌ها برای آبادانی آخرت تأکید شده است.


وی یکی از بهترین نوع تخصیص مال را وقف دانست و خاطرنشان کرد: انسان مؤمن با عمل به وقف، قسمتی از دارایی خود را در جهت رفع مشکلات جامعه و نیازمندان وقف می‌کند تا به طور دائم صرف آن شود و برکات آن نیز شامل زندگی دنیوی و حیات اخروی واقف شود.


این استاد حوزه و دانشگاه تبریز یکی از خصوصیات انسان با ایمان و معتقد به معاد را انفاق ثروت برای نیازمندان عنوان کرد و افزود: پایه و اساس وقف مردمی است و نباید آن را دولتی کرد، وقف تنها مختص افراد متمول نیست و یکی از راهبردهای سازمان اوقاف و امور خیریه باید ایجاد طرح‌هایی برای مشارکت همه افراد و حتی افراد کم‌بضاعت باشد تا همگان از نعمت و برکت وقف بهره‎ مند شوند.


مدیر سابق حوزه علمیه تبریز از عدم پشتوانه مالی برای چاپ و انتشار قرآن گلایه کرد و با انتقاد از اندک بودن وقف در حوزه قرآن، یادآور شد: در حال حاضر جهان مسیحیت با پشتوانه مالی بسیار زیاد و وقف ‎‏های فراوان، کتاب انجیل را با کیفیت عالی چاپ و در سطح گسترده تبلیغ و توزیع می‌کنند درحالیکه مسلمانان برای قرآن وقف زیادی نکرده‌‎ اند.


وی تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین روش‏های آشنایی مردم با موقوفات قرآنی می‏توان به بیان آثار و فواید موقوفات قرآنی، ترویج فرهنگ وقف از طریق برنامه‎ ‏های هنری، فیلم و انیمیشن و کتب درسی و فضای مجازی، دعوت و فراخوان عمومی نسبت به بیان مشاهدات آثار و برکات و معجزات و خاطرات و ثبت آن‏ها و ایجاد بانک اطلاعاتی قوی در این بازه است.


استاد حوزه علمیه تبریز ادامه داد: ایجاد موزه‏های قرآنی در سراسر کشور و به نمایش گذاشتن وقف‏نامه‌های قرآن، برگزاری همایش‎ ‏هایی با حضور اندیشمندان و صاحب ‎ نظران حوزه و دانشگاه از سراسر کشور تحت همین عنوان، بیان و تشریح توجه شخص پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به قرآن و قرائت قرآن و عمل به قرآن و نیاز جامعه به وقف در حوزه قرآن و... اشاره کرد.


حجت‌الاسلام سیدی‎ ثانی اظهار کرد: رفتارهای انسانی مبتنی بر باورهای وی است که البته باور درجات و مراتب مختلفی دارد، اثرات و بهره‏های فردی و اجتماعی و خانوادگی توجه به قرآن کریم و جست‌وجوی عوامل بدبختی و شقاوت انسان در دوری و کناره ‎ گیری ازقرآن هنوز به یک باور فراگیر بدل نشده است تا وقف در این حوزه نیز مورد حساسیت ویژه قرار گیرد.


وی ادامه داد: وقف صدقه جاریه است که ثمرات آن هم در این دنیا و هم در آخرت به واقف می‌رسد، پس می ‏توان وقف را به زمینه‌های ترویج و تبلیغ قرآن، حمایت از مستمندان و فقرا، کمک به دانشجویان جهت ادامه تحصیل و دیگر امور عام‏المنفعه اختصاص داد تا جامعه نیز از برکت وقف پیشرفت کند./935/202/ب2

ارسال نظرات