۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۳۰۷۴۶۵

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ برگزاری جشنواره وقف و تلاوت در تهران، پویایی وقف درطول قرن‌ها، برگزاری 60 نشست صنفی در استان فارس، ثبت 158 وقف جدید به ارزش 30 میلیارد تومان در اصفهان از اخبار سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا،  حجت‌الاسلام سیدحسین مطهری دبیر اجرایی جشنواره وقف و تلاوت خاطر نشان کرد: هرسال همزمان با هفته وقف، نفرات راه‌یافته استانی مسابقات قرآن تهران به مرحله کشوری را دعوت می‌کنیم تا در جشنواره وقف به تلاوت قرآن بپردازند.

 

وی با بیان اینکه جشنواره وقف و تلاوت امسال نیز 22 آذرماه بعد از نماز مغرب و عشا در آستان مقدس امامزاده حسن(ع) برگزار خواهد شد، افزود: در این جشنواره هشت نفر از قاریان راه یافته به مرحله کشوری حضور دارند و به تلاوت قرآن می‌پردازند.

 

مطهری ادامه داد: حاضران در جشنواره در حین تلاوت قاریان می‌توانند به سه نفر از قاریان رای بدهند تا در نهایت یک نفر که امتیاز بالاتری کسب کرده باشد به عنوان قاری برتر انتخاب و تندیس جشنواره و یک میلیون تومان وجه نقد دریافت خواهد کرد.

 

وی در ادامه گفت: همچنین، هیئت نظارت جشنواره متشکل از صالح اطهری‌فرد، احمد ابوالقاسمی و امین پویا نیز یک قاری برتر را معرفی و انتخاب می‌کنند که قاری برتر از دید هیئت نظارت نیز تندیس جشنواره و یک میلیون تومان وجه نقد دریافت می‌کند.

 

دبیر اجرایی جشنواره وقف و تلاوت ادامه داد: 14 جایزه یک میلیون ریالی نیز برای حاضران جشنواره در نظر گرفته شده که هفت جایزه از طریق قرعه‌کشی به حاضران اهدا می‌شود و هفت جایزه دیگر نیز به کسانی اهداخواهد شد که نفر منتخب آنها با نفر منتخب هیئت داوران یکی باشد.

 

وی درباره قاریانی که در جشنواره وقف و تلاوت امروز تلاوت خواهند داشت، گفت: سعید پرویزی، هادی موحدامین، مسعود نوری، وحید خزائی، حبیب صداقت، محمدحسن موحدی، سیدمحمد کرمانی و محسن قاسمی قاریانی هستند که در جشنواره امروز تلاوت می‌کنند.

 

مطهری در پایان گفت: با توجه به اینکه موقوفات قرآنی تنها یک درصد از موقوفات کشور را شامل می‌شود تلاش داریم با برگزاری این جشنواره زمینه‌ای را فراهم کنیم که واقفان خیراندیش به سمت موقوفات قرآنی هدایت و در حوزه قرآن نیز موقوفات توسعه پیدا کند.

 

پویایی وقف درطول قرن‌ها

همزمان با هفته وقف با همکاری صدا وسیما، خانه مطبوعات ، انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران استان قم همایش وقف و رسانه در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) قم برگزار شد.

 

در این همایش که مدیران کل اداره اوقاف و امور خیریه و فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدیران نمایندگی‌های خبرگزاری‌ها در قم، مطبوعات و نشریات محلی حضور داشتند حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم مدیرکل اوقاف استان قم طی سخنانی با بیان اینکه وقف در کنار اقتصاد دولتی و خصوصی یک اقتصاد متمایز است گفت: برخی فکر می‌کنند وقف سبب ایستادی اقتصاد می‌شود ولی در واقع به دلیل این که صدقه جاریه محسوب می‌شود قرن‌هاست که دارای پویایی خاصی است.

 

وی افزود: وقف نیاز به حمایت رسانه‌ای دارد و از آنجایی که جامعه نیازمند وقف است رسانه‌ها این توانایی را دارند که ذهن خیرین را به صدقه جاریه معطوف کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در این همایش با بیان اینکه تمام ادیان الهی و همه اندیشه‌های انسانی به وقف اهمیت می‌دهند و جایگاه رفیعی برای آن قائل هستند

اظهار داشت: در مقابل وسوسه‌های شیطانی که صاحبان اموال را به ثروت اندوزی فرا می‌خواند رسانه‌ها می‌توانند مجاهدتی رحمانی در راستای احیای این سنت داشته باشند .

 

وی با بیان اینکه گاهی برخی افراد می‌خواهند قسمتی از اموالشان را وقف کنند اما دچار وسوسه امروز و فردا می‌شوند عنوان داشت: در اینجا رسانه‌ها می‌توانند با تبلیغ این سنت حسنه عظمت وقف را به آنها گوشزد کنند.

 

برگزاری 60 نشست صنفی در استان فارس

حجت الاسلام سید عباس موسوی خاطرنشان کرد: در این نشست ها بر ضرورت انجام امور تبلیغی با موضوع وقف تأکید شد.

 

وی مبنای ایجاد وقف های جدید را پرداختن به نیازهای روز جامعه دانست و متذکر شد: هر صنف می تواند متناسب با نیاز روز جامعه تلاش خود را برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف انجام دهد.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس همچنین از همکاری اصناف مختلف با این اداره کل خبر داد و گفت: همزمان با هفته وقف، نشست‌هایی با نخبگان و مسئولان اصناف و اقشار مختلف اعم از خیرین، بازاریان، فرهنگیان، روحانیون، اساتید، کارخانه‌داران، پزشکان و ...در راستای ترویج فرهنگ وقف با رویکرد ایجاد وقف جدید برگزار شد.

 

حجت السلام موسوی افزود: در این همایش ها بسته های اطلاع رسانی برای آشنایی هرچه بهتر اصناف با سنت حسنه وقف و تاثیر آن بر زندگی توزیع شد.

 

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های سازمان در تمام برنامه‌ها ایجاد و افزایش وقف جدید است از این رو جهت‌گیری کلی برنامه‌های هفته وقف به سمت ایجاد وقف جدید و استفاده بهینه از ظرفیت‌های این ایام است.

 

 ثبت 158 وقف جدید به ارزش 30 میلیارد تومان در اصفهان

حجت‌الاسلام رضا صادقی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری وقف چشمه همیشه جاری تصریح کرد: این همایش به صورت منطقه‌ای با 8 موضوع در 8 استان کشور برگزار می‌شود که بخش ادبی، داستان بلند، داستان کوتاه، کتاب، پایان‌نامه، پیامک ادبی، نثر ادبی و خاطره‌نویسی با موضوع وقف چشمه همیشه جاری به میزبانی استان اصفهان برگزار می‌شود و آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره 30 دی‌ماه است.

 

صادقی با اشاره به عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه پیش بینی‌ می‌شود تا پایان سال بالغ بر 250 وقف جدید در استان اصفهان به ثبت برسد، بیان کرد: در 9 ماهه گذشته 158 وقف جدید با ارزش حدودی 30 میلیارد تومان به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه قبل 20 درصد افزایش یافته است، این موقوفات در حوزه اطعام و روضه‌داری امام حسین(ع)، امور قرآنی، درمان معتادان و پیشگیری از اعتیاد، زوج‌های جوان، خانواده‌های بی‌سرپرست، کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و دانشجویان نخبه، ساخت مساجد و حسینیه و حوزه‌های علمیه به ثبت رسیده است.

 

وی گفت: در سال گذشته هزار و 22 سند برای موقوفات اخذ شده است و در سال جاری 500 موقوفه دارای سند شدند اما این موقوفات دارای ارزش ریالی بالایی است به طور مثال سند موقوفه ملک(جعفرآباد) در خمینی‌شهر اخذ شده است که این موقوفه دارای 7 هزار و 300 مستاجر و متصرف است، در حال حاضر هزار و 300 مستاجر رابطه استیجاری با اداره اوقاف دارند اما 6 هزار مستاجر فاقد رابطه استیجاری هستند که لازم است این افراد برای تنظیم قرارداد اجاره به اداره اوقاف خمینی‌شهر مراجعه کنند.

 

وی در رابطه با زمین‌های وقفی قلعه‌شور و قسمتی از شهر بهارستان تصریح کرد: محدوده موقوفه قلعه‌شور از نظر اداره اوقاف مشخص است اما با توجه به اعتراض‌های صورت گرفته، پرونده این موقوفه برای تعیین محدوده به محاکم قضایی ارجاع داده شده است، موقوفه قلعه‌شور به صورت 6 دانگ و با متعلقات آن وقف است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اصفهان بیان کرد: در حال حاضر 300 پرونده در محاکم قضایی داریم که بسیاری از آن در حال صدور حکم است، البته اوقاف همواره با تعامل مسائل وقفی را بر طرف کرده است و کارگروه‌هایی برای برطرف کردن تعارض‌های میان ادارات و ارگان‌ها با اوقاف تشکیل شده است./1325/د101/ف2

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف وامورخیریه

ارسال نظرات