۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۳۰۷۷۰۹
جلیلی:

غرب نگران غنی‌سازی فکری ماست نه تعداد سانتریفیوژها/ ایدئولوژی زدایی در سیاست خارجی بی مفهوم است

خبرگزاری رسا ـ دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: غرب نگران تعداد سانتریفیوژ‌های ما نیست بلکه نگران این موضوع است که ما تفکر دینی خود را در جهان نشر و گسترش دهیم.
سعيد جليلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی امروز سه‌شنبه 24 آذر در همایش ملی گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی، گفت: یکی از مهم ترین دغدغه های افراد شاغل در علوم مختلف چه در ساحت علم آموزی و یا فراگیری علم این است که ایا علمی را که تحصیل می‌کنند برای آن‌ها مفید است یا خیر.


وی افزود: در مبانی دینی نیز ما از خدا می خواهیم علم نافع به ما عطا کند، باید حال دید ما علمی که می آموزیم به چه کار می آید و آیا برای فرد، آرمان و جامعه وی مفید می‎‌باشد.


جلیلی تاکید کرد: در سطح نظام ها نیز این دغدغه وجود دارد که اگر یک بستری را فراهم می کنند برای این باشد که علم و عرصه آموزش برای نظام آن ها مفید واقع شود.


دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ابراز داشت: در علوم سیاسی نیز نگاه این گونه است که آیا علوم سیاسی مد نظر علاقه‌مندان که فرا گرفته می شود فوایدی دارد و می تواند مشکلات را حل کند.


وی در خصوص نگرش سیاسی و نظام اندیشه، ابراز داشت: نگاه ما به سیاست و به تبع آن به علوم سیاسی باید دید از کدام منظر است، باید دید علوم سیاسی جدای از ساحت اندشه است و یا خیر، هرچند به نظر من سیاست، اندیشه و فکر از هم جدا نیستند، قطعا نمی شود مدعی سیاست بود اما بگوییم از حوزه اندیشه جدا هستیم.


جلیلی اضافه کرد: عده ای در داخل می گویند از سیاست خارجی باید ایدئولوژی زدایی کرد، این موضوع بی مفهوم است، حتی بزرگان عرصه سیاست خارجی نیز چنین ادعایی را هرگز ندارند، در غرب هم اندیشمندان و سیاستمداران حرفشان این است که آمده ایم اندیشه و عمل را با هم بیامیزیم.


وی گفت: اگر بگوییم یک بخش از اندیشه و برای مثال دین را از سیاست جدا کنیم شاید منطقی داشته باشد، اما به طور کل نمی شود اندیشه را از سیاست گرفت، هرچند شاید عده ای می خواهند در داخل دین را از سیاست جدا کنند و جسارت گفتن این حرف را ندارند.


دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: اندیشه یک تعریف مشخص دارد و دارای چارچوب و مولفه است، برای مثال با مراجعه به اندیشمندان قدیمی تا کنون میتوان افرادی را که به عنوان اندیشمند مطرح شده اند را یافت.


جلیلی در خصوص فضای فکری برخی از افراد، گفت: اگر نگاه فرد محدود به یک فضای محدود باشد قطعا به تناسب آن آرمان شهر وی نیز شکل می گیرد، در خصوص انسان نیز این نگاه وجود دارد، بر فرض توصیفاتی که از انسان می شود برایندش چیزی می شود که بر اساس یک معیار مخصوص در خصوص افراد قضاوت می شود.


وی تاکید کرد: در اندیشه غرب نیز بسیاری از افراد که نقاط مشترک هم دارند اما در موضوع انسان دو پایه متفاوت داشته باشند قطعا به نظریه های متفاوت می پردازند.


جلیلی در خصوص نگاه برخی از سران نظام‌ها، عنوان داشت: سیاسی ترین مفهوم در قرآن موضوع رب است، در جهان امروز هم دعوای اصلی سر این است که می خواهند عده ای بگویند که باید آن ها تعیین کننده باشند، در حالی که حتی ادعای خداجویی نیز می کنند اما خلاف آن عمل می‌کنند.

 

وی ادامه د اد: مهم ترین موضوع علم سیاست مفهوم دولت است، در تمام تعاریف مربوط به مفهوم دولت دو مولفه هست که هیچکسی آن ها را نفی نمیکند، یکی حکم است و دیگر طاعت، بر اساس حکم و طاعت عده ای حکومت ها را تعریف کرده اند، حال اگر در اندیشه دینی هم اگر ریز شویم می فهمیم که در هر دو مورد هم دین ارائه مطلب کرده است.

 

دبیر سابق شورای امنیت ملی عنوان کرد: اندیشه دینی اگر می گوید در علوم مختلف حرف دارد به این می رسد که این حرف ها امتداد دارد و حتی به مفاهیم سیاسی نیز منتج می شود.

 

جلیلی در خصوص نگاه قرآنی نیز، اظهار کرد: حتی در قرآن نیز در خصوص پیامبران نیز گفته شده است که آنان هم نمی توانند در جایگاه خدا عمل کنند، اما امروز یک اندیشه در جهان حاکم شده است که می خواهد بگوید اندیشه ماست که می تواند جهان را دچار نیک فرجامی کند.

 

جلیلی تصریح کرد: علوم سیاسی اسلامی منافذی را می گشاید تا برای جهان ایجاد یک مناسبات جدید کند، زیرا نگاه آن در هستی و انسان متفاوت است و برآمده از یک منطق است و محاسبات جدیدی را ارائه می دهد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این اندیشه مناسبات جدید را حتی در روابط بین الملل و مناسبات جهانی نیز ارائه می دهد، در خصوص امنیت نیز منابسات جدیدی را تحویل جوامع می دهد که پشتوانه خود را سلاح هسته ای نمی داند.

 

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: یکی از بحث های مهم امروز این است که واقعیاتی که امروز در جهان وجود دارد، عده ای می گویند مدرنیته ارمغان بشری است، اما در همین روزگار اوباما سندی منتشر می کند که بر اساس آن می گوید آمریکا برای در قرن بعد باید رهبر جهان بماند، باید افرادی که علوم سیاسی غرب را قبول دارند نسبت خود را با این دیدگاه مشخص کنند، نگاهی که در سند استراتژی آمریکا وجود دارد این است که می توانند به سلاح هسته ای نیز متوسل شوند.


جلیلی در خصوص تجربه شخصی خود از دیدار با مقامات جهان، گفت: در بیشتر دیدارهایی که با مقامات خارجی در تهران داشتم آن ها اذعان داشتند که نگاهشان پس از دیدار از ایران کاملا تغییر کرده است، باید دید علوم سیاسی روز جهان به چه دلیل اندیشه‌ای را معرفی می کند که چهره ای وارونه از ایران ارائه دهد.

 

وی در پایان تاکید کرد: اندیشه دینی امروز یک قدرت دارد و می تواند مدل ارائه دهد، در اندیشه غربی علت ترس از دین اسلام این است که اگر اندیشه دینی ما تکثیر شود و به تمام جهان برود و به عنوان یک الگو و بر مبنای مردم سالاری دینی ایجاد می شود، ضمن این که غرب نگران سانتریفیوژهای ما نیست، آنها نگران غنی سازی فکری ما هستند که بر آمده از یک نگاه تمدنی است، باید ما امیدوار باشیم تا علوم سیاسی دینی برای سطح جهان یک تمدن جدید را ارائه دهد./856/پ202/ج

 

ارسال نظرات