۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۳۰۷۹۱۶
امام جمعه ماهان:

آگاه ساختن مسلمانان نسبت به اعتقاداتشان، رسیدن به وحدت بین مسلمانان است

خبر گزاری رسا ـ امام جمعه ماهان گفت: امروزه ما هر ضربه ای که می خوریم از جهالت و نادانی مردم است اگر ما مردم را در منبرها و دانشگاه ها نسبت به اعتقاداتشان آگاه کنیم می توانیم به هدف اصلی خود که همان وحدت بین مسلمانان است برسیم.
وحدت بين مسلمانان

حجت الاسلام محمد محمد زاده امام جمعه ماهان، در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، گفت: وحدت این نیست که همه‏ مذاهب اسلامى دست از باورهاى خود بردارند و به یک مذهب دیگر بپیوندند، چرا که نه امکان چنین عملى وجود دارد و نه آن‏را صحیح می دانیم بلکه مقصود از وحدت آن است که هر مذهب اسلامى به باورهاى خود ملتزم و عمل نماید ولى در برابر مذاهب دیگر که آن‏ها را باوردارند و نسبت به عقاید اساسى مکتب خویش مى‏ داند، از ظرفیت و سعه‏ ى صدر برخوردار بوده و هیچ‏گونه تعصبى اظهار نکند که موجب درگیرى شود و اصول اساسى مشترک را با تردید و خطر مواجه سازد.

 

وی تصریح کرد: بعضی از مردم اهل سنت درباره سنی بودن هیچی نمی دانند و بعضی از شیعه ها آن شناختی که درباره شیعه بودن خود ندارند یعنی این ها ممکن است اطلاعات خیلی کمی و مختصری داشته باشند.

 

امام جمعه ماهان ابراز کرد: مسلمانان  شیعه و سنی باید با استفاده از قرآن و منابع روایی نسبت به مکتب های خودشون شناخت پیدا کنند تا این اختلافات بین آن ها بر طرف شود.

 

حجت الاسلام محمد زاده اظهار کرد: محدودیت قواى ادراکى انسان و عدم توانایى او براى حل مسایل اعتقادى، از جمله مهم‏ترین علل اختلاف انسان‏ها است؛ در مواردى که مساله به‏ روشنى قابل حل نیست، هر کس به حدس و گمانى مى‏ رسد که ممکن است با حدس و گمان دیگران متفاوت باشد. در این صورت است که اختلاف‏ نظرها آشکار مى‏ شود؛ با توجه به این‏که قرآن مجید دعوت به «عدم تفرقه» کرده و الفتى بین قلوب مسلمانان ایجاد کرده است ولى پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) اختلاف بر سر خلافت صورت گرفت و آن به خاطر بى‏ توجهى به توصیه‏ ها و سفارش پیامبر اکرم(ص) به مسأله‏ خلافت بود این اختلاف به‏ تدریج گسترش یافت و دشمنان اسلام به این اختلاف‏ها دامن زدند تا بتوانند حرکت پیشتاز اسلامى را متوقف سازند.

 

وی بیان کرد: در گذشته علما و بزرگان شیعه و سنی با هم بحث می کردند و اختلافات بین خود را حل می کردند ولی متاسفانه امروزه این مسأله خیلی کم رنگ شده است بنابراین به همین دلیل است که این اختلافات زیاد شده است.

 

امام جمعه ماهان خاطرنشان کرد: در بین مسلمانان شیعه واهل سنت وجوه مشترک زیاد است ولی متاسفانه دشمن نمی گذارد، دشمن می داند اگر روزی مسلمانان دنیا به اتحادی برسند بزرگ ترین خطر آن ها را تحدید می کند از این رو همیشه به دنبال این هستند که که این اختلافات بین شیعه و اهل سنت را پیدا کنند و نگذارند وحدت بین شیعه و سنی ایجاد شود و علت مهم در عقب‏ ماندگى مسلمانان وجود همین اختلاف‏هاى بى‏ نتیجه بوده است؛ تردیدى نیست که اگر مسلمانان از تعالیم وحى فاصله نمى‏ گرفتند و قوام سیاسى و وحدت اجتماعى خود را حفظ مى‏ کردند، به پیشرفت‏هاى قابل ملاحظه‏ اى دست پیدا مى‏ کردند.

 

وی تاکید کرد: راهبرد یعنی ما کارهایی برای آینده بکنیم ممکن است به نتیجه نرسیم ولی مرور زمان به نتیجه می رسیم و این ایده ها تحقق پیدا می کنند، برگزاری سمینار یکی از کار های مقطعی است و بلند مدت نیست، درکارهای بلند مدت باید تحقیقات انجام شود، یکی از کارهایی که امروزه باید انجام شود داعش است؛ خیلی از افراد هنوز داعش را نشناخنتد و فکر می کنند داعشی ها سنی هستند ولی این طور نیست، داعشی ها دین و اعتقاد ندارند و به نام اسلام همه نوع جرم و جنایتی می کنند.

 

حجت الاسلام محمد زاده تصریح کرد: امروزه ما هر ضربه ای که می خوریم از جهالت و نادانی مردم است اگر ما مردم را در منبر ها و دانشگاه ها نسبت به اعتقاداتشان آگاه کنیم می توانیم به هدف اصلی خود که همان وحدت بین مسلمانان است برسیم.

 

امام جمعه ماهان در پایان افزود: ما می توانیم از سیره نبوی نیز استفاده بکنیم ولی هر چند خیلی مرسوم واقع شده است، خیلی از مردم  همین سیره نبوی را نیز نمی دانند؛ پیامبر اسلام می فرمایند من 2 چیز را دوست دارم و اگر شما به آن پایبند شوید و عمل کنید گمراه نمی شوید، این دو چیز قرآن و اهل بیت هستند، متاسفانه مسلمانان اهل سنت فقط قرآن را قبول کردند و اهل بیت را کنار گذاشتند و بعضی از شیعه ها نیزبرای اهل بیت هزینه می کنند و برای قرآن هزینه ای نمی کنند، بنابراین اگر قرآن و اهل بیت کنار یکدیگر قرار گیرند و مردم بدانند که این دو کناریکدیگر باید باشند؛ ما باید با توجه کردن به سنت پیامبر به این وحدت واقعی نزدیک شویم./972/302/ب3

ارسال نظرات