۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۳۰۹۵۹۸
کارشناس مذهبی تأکید کرد؛

ضرورت توجه به نوآوری در ترویج عفاف و حجاب

خبرگزاری رسا ـ عضو مؤسسه امام سجاد(ع) بر ضرورت توجه به نوآوری در ترویج عفاف و حجاب تأکید و گفت: برای انجام کار فرهنگی باید نوآوری داشت و همیشه گفته می شود از ابزار هنر استفاده شود تا در مخاطب تأثیر گذار باشد.
عفاف و حجاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام صادقی، عضو مؤسسه امام سجاد(ع)، بعد از ظهر امروز در فرهنگسرای غدیر با حضور فعالان فرهنگی به تبیین شبکه مفهومی مسائل فرهنگی و عفاف پرداخت.

 

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که «در برابر تهاجم فرهنگی کار و ابتکار نیاز است»، اظهار کرد: برای انجام کار فرهنگی باید نوآوری داشت و همیشه گفته می شود از ابزار هنر استفاده شود تا در مخاطب تأثیر گذار باشد.

 

حجت الاسلام صادقی این روایت امام صادق(ع)؛ «در حالی که ساکت هستید، دعوت کننده دین باشید» را نمونه ای از توجه به شیوه های مختلف در تبلیغ دین دانست و گفت: این روایت به این امر اشاره دارد که تنها به تکلم و سخنرانی بسنده نباید کرد و ترویج دین به شیوه های دیگر نیز امکان پذیر است.

 

عضو موسسه امام سجاد(ع) بر ضرورت توجه به نوآوری در ترویج عفاف و حجاب تأکید و بیان کرد: گاهی استادی و یا در حرفه ای به نکته ای کوچک توجه می شود که همان نکته کوچک تفاوت بسیار ایجاد می کند، در کار فرهنگی نیز باید به این امر توجه کرد.

 

وی با بیان این که متولیان فرهنگی باید تخصص علمی داشته و در امور اجرایی نیز آگاه باشند، ابراز کرد: کسی که در زمینه عفاف و حجاب گام برمی دارد باید هر دو این شرایط را داشته باشد و در صورت نبود هر یک از این دو شرایط در کار مشکل و انحراف به وجود خواهد آمد.

 

شیوه های برخورد با بی حجابی

حجت الاسلام صادقی در ادامه به شیوه های برخورد با بی حجابی اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی از بنرها و پوسترهای تبلیغاتی به نوعی حجاب را ترسیم می کنند که مخاطب تمایلی به حجاب پیدا نمی کند از جمله تصویر نادرست از حجاب برتر را به نمایش می گذارند.

 

عضو موسسه امام سجاد(ع) به نمونه هایی نادرست از تبلیغ و امر به معرف درباره حجاب و عفاف اشاره و تصریح کرد: گاهی بدحجابی و گفت‌وگو با نامحرم را مساوی با پایمال کردن خون شهدا مطرح می کنند و یا این که از آیت الله بهجت نقل می کنند که بی حجابی سیلی زدن به حضرت زهرا(س) است که این امر سندیت ندارد و تعارض بین بدحجابی و چادر حضرت زهرا(ع) را بیان می کنیم، این قبیل گفته ها نتیجه مطلوبی را به دنبال ندارد.

 

وی افزود: نمونه هایی از تبلیغات، تصاویر و پوسترهای خوبی نیز در زمینه ترویج حجاب وجود دارد که جذاب است.

 

حجت الاسلام صادقی اجباری شدن چادر در دادگاه را نمونه ای از برداشت نادرست از افراد چادری دانست و گفت: آیا لازم است که در دادگاه چادر را اجبار کنند حال آن که این فرد در بیرون از دادگاه بی حجاب بوده و برخی از آن ها دارای خطاهای زیادی هستند.

 

عضو موسسه امام سجاد(ع) افزود: این اجبار چادر در دادگاه اشتباهی است که در طول زمان رخ داده و نمی توان جلوی آن را گرفت.

 

وی با بیان این که در اجرای مسأله حجاب باید به مخاطب؛ قالب اجرا، محتوا و عرصه اجرا توجه شود، گفت: بهترین مخاطب کودک و نوجوان در مدارس راهنمایی و دبستان و جلسات اقشار مذهبی است و بهترین قالب نیز چهره به چهره و کارگاهی است.

 

حجت الاسلام صادقی پرداختن به ریشه معضل ها و مشکلات را بهترین محتوا در زمینه عفاف و حجاب عنوان و اظهار کرد: برای ریشه کن کردن بد حجابی باید به همه عوامل دخیل در آن توجه شود.

 

ضرورت توجه به همه علت های بی حجابی در جامعه

عضو موسسه امام سجاد(ع) به بررسی علت های بی حجابی پرداخت و گفت: ناآگاهی نسبت به فلسفه حجاب و ضرر بدحجابی علت بی حجابی خیلی از افراد است و اکثر فعالان فرهنگی نیز به همین امر توجه دارند در حالی که عوامل دیگری نیز در بی حجابی تأثیرگذار است و به صورت محدود به آن ها پرداخته می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: رابطه دختر و پسر به قصد دوستی، روابط دختر و پسر به قصد ازدواج و تأخیر در ازدواج از جمله عوامل دخیل در بی حجابی است که به آن ها در فعالیت های مربوط به عفاف و حجاب کمتر پرداخته می شود.

 

حجت الاسلام صادقی افزود: این قدر که درباره عفاف و حجاب راهپیمایی می شود، چند بار از مسؤولان در مورد حل ازدواج جوان ها مطالبه می شود؟ آیا ناراحتی که از بدحجابی می شود در خصوص تجرد هم ناراحتی وجود دارد؟

 

بنت الهدی جغتایی، مدیر فرهنگسرای حجاب نیز در این مراسم، گفت: هدف از برگزاری این نشست ها در خصوص عفاف و حجاب ترویج سبک زندگی عفیفانه است.

 

وی افزود: این نشست ها درباره عفاف و حجاب در برنامه یک ساله ادامه و در سه ماهه اول حالت تبیینی دارد و فعالان فرهنگی در این نشست ها و نیز در همایش ها و اردو ها به تبادل نظر در این خصوص می پردازند.

 

جغتایی از فراخوان آثار هنری دانش آموزی در این فرهنگسرا خبر داد و گفت: برای ثبت حماسه دو دختر مظلوم( مهری زاده و الهه زینال پور)  و جنایت مزدوران شاهنشاهی، دانش آموزان آثار خود را در بخش های نقاشی، طراحی، شعر و داستان کوتاه ارسال کنند.

 

مدیر فرهنگسرای حجاب ادامه داد: دانش آموزان علاقه مند در فراوان آثار هنری می توانند آثار خود را به همراه مشخصات تا 10 بهمن به آدرس 2dokhtar57@chmail.ir و یا شماره تلگرام 09339507251 ارسال کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: علاقه مندان به شرکت در فراخوان برای اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس 2dokhtar57.blog.ir مراجعه و یا با تلفن 37513380 و 09339507251 تماس بگیرند.

 

جغتایی همچنین از صدور بیانیه این فرهنگسرا و فعالان فرهنگی در محکومیت ضاربان به حجت الاسلام خادم الخمسه، روحانی جانباز آمر به معروف خبر داد و خواستار اشد مجازات برای عاملان آن شد.

 

گفتنی است، حجت الاسلام خادم الخمسه جمعه گذشته در جریان امر به معرف و صیانت از عفاف و حجاب مضروب شد که ضاربان وی دستگیر شدند./1310/202/ب1

ارسال نظرات