۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۳۱۲۰۷۳
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی مطرح کرد؛

سازمان موقوفات آستان قدس رضوی گسترده‌ترین و فعال‌ترین سازمان نظام موقوفاتی کشور

خبرگزاری رسا ـ معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به این آستان قدس رضوی، گسترده ترین و فعال ترین سازمان نظام موقوفاتی کشور است، گفت: از سال 1390 تا آخر آبان ماه 1394، حدود صد مورد تقاضای وقف برای امام رضا(ع) شده است.
همايش آيين پاسداشت واقفان و دست اندرکاران حوزه وقف در آستان قدس رضوي سازمان موقوفات آستان قدس رضوی گسترده‌ترین و فعال‌ترین سازمان نظام موقوفاتی کشور سازمان موقوفات آستان قدس رضوی گسترده‌ترین و فعال‌ترین سازمان نظام موقوفاتی کشور سازمان موقوفات آستان قدس رضوی گسترده‌ترین و فعال‌ترین سازمان نظام موقوفاتی کشور سازمان موقوفات آستان قدس رضوی گسترده‌ترین و فعال‌ترین سازمان نظام موقوفاتی کشور سازمان موقوفات آستان قدس رضوی گسترده‌ترین و فعال‌ترین سازمان نظام موقوفاتی کشور سازمان موقوفات آستان قدس رضوی گسترده‌ترین و فعال‌ترین سازمان نظام موقوفاتی کشور سازمان موقوفات آستان قدس رضوی گسترده‌ترین و فعال‌ترین سازمان نظام موقوفاتی کشور سازمان موقوفات آستان قدس رضوی گسترده‌ترین و فعال‌ترین سازمان نظام موقوفاتی کشور سازمان موقوفات آستان قدس رضوی گسترده‌ترین و فعال‌ترین سازمان نظام موقوفاتی کشور سازمان موقوفات آستان قدس رضوی گسترده‌ترین و فعال‌ترین سازمان نظام موقوفاتی کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام رضا دانشور ثانی، معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی، امروز در همایش آیین پاسداشت واقفان و دست اندرکاران حوزه وقف در آستان قدس رضوی که در سالن اجتماعات مرکز نمایشگاه ها و همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد، به ارائه گزارش در مورد فعالیت هایی که در خصوص موقوفات آستان قدس رضوی انجام شده است، پرداخت.

 

وی به واقفان حرم مطهر امام رضا(ع)، خیر مقدم عرض کرد و ابراز داشت: رحلت جانگداز حضرت فاطمه معصومه(س) را تسلیت می گوییم و امیداریم خداوند متعال ما را از خدمت‌گزاران راستین این خاندان قرار بدهد.

 

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: امید است با برپایی همایش ها خداوند متعال، توفیق قدردانی از واقفین محترم و همچنین توفیق گسترش فرهنگ وقف را عنایت کند و ان شالله این گردهمایی زمینه مناسبی برای استفاده بهینه از فرصت هایی که واقفین ایجاد کرده‌اند، باشد.

 

حجت الاسلام دانشورثانی افزود: واقفان از این جهت که عمل آن ها با نوع دوستی همراه بوده است، در طول تاریخ همیشه مورد تکریم و احترام مردم بودند، در همین راستا هر کس به این نیت توجه بیشتری داشته باشد، از احترام  بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

وی ابراز داشت: به همت واقفان، دوست داران و دلباختگان امام رضا(ع) و اهتمام خادمان که در جهت خدمت به حریم قدس رضوی سر از پا نمی شناسند، سازمان موقوفات آستان قدس رضوی یکی از گسترده ترین، فعال ترین و هدفمند ترین سازمان نظام موقوفاتی است.

 

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: اگر چه در برهه ای از زمان نه تنها موقوفات آستان قدس رضوی؛ بلکه همه موقوفات مورد بی مهری حاکمان و عوامل آن ها وعده‌ای سودجو قرار گرفت، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در جهت حفظ و نگهداری و بهره بری از موقوفات به ویژه در آستان قدس رضوی اقدامان شایسته ای صورت گرفت.

 

حجت الاسلام دانشور ثانی به شمه ای از فعالیت‌هایی که درباره موقوفات صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: بیش از 103 رقبه از موقوفاتی که به نام امام رضا(ع) به ثبت رسیده است، اختصاص به سوخت و روشنایی حرم مطهر امام رضا(ع) دارد.

 

وی افزود: بیش از 18 مورد از رقبات به موضوع تعمیرات بیوتات متبرکه اختصاص پیدا کرده است و بیش ا ز 87 مورد از رقبات که به نام امام رضا(ع) واقفین محترم وقف نمودند، به دارالشفا و بیمارستان های وابسته به آستان قدس رضوی اختصایص پیدا کرده است. 

 

بیش از 24 مورد از رقبات موقوفه آستان قدس به موضوع رسیدگی به امور زائرین اختصاص دارد
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: بیش از 24 مورد از رقبات به موضوع رسیدگی به امور زائرین و بیش از 17 مورد از رقبات به موضوع اطعام در اعیاد اختصاص پیداکرده است.

 

حجت الاسلام دانشور ثانی افزود: آستان قدس رضوی سعی کرده است در مصارفی که واقفین تعیین کرده اند، آن ها را هزینه کند و به حد اعلای در آمدزایی برساند.

 

وی ابراز داشت: مدیریت موقوفات که در حقیقت یک نهاد نظارتی بر کلیه تشکیلات سازمان های آستان قدس رضوی است جهت انجام نیات واقفین محترم، کار می کند.

 

در سال های اخیر بیش از صد مورد تقاضای وقف برای حرم مطهر امام رضا(ع) شده است
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: ما بیش از 34000 خادم رسمی و افتخاری داریم که تدارک این خدام و سازمان دهی آن ها برای تکریم زائران حرم امام رضا(ع) بالغ بر ده ها بلکه صدها میلیارد تومان در سال هزینه دارد که تمام این موارد از محل موقوفات و محلی که واقفین محترم مشخص کردند، هزینه می شود.

 

حجت الاسلام دانشور ثانی افزود: در امور فرهنگی بالغ از 12000 مورد برنامه سخنرانی و برنامه ارشاد و پاسخ گویی به سؤالات شرعی و مداحی در حرم مطهر امام رضا(ع) داریم که این خود نیز ده ها و صدها میلیون تومان هزینه دارد که از طریق در آمد همین موقوفات هزینه می شود.

 

وی ابراز داشت: ان شالله بتوانیم این امانت را سالم به نسل های بعد منتقل کنیم و این نکته را باید متذکر شد که از سال 1390 تا آخر آبان ماه 1394، حدود صد مورد تقاضای وقف برای حضرت رضا(ع) شده است.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از 80 نفر از واقفان و دست اندکاران عرصه وقف در آستان قدس رضوی تقدیر شد./1309/202/ب2

ارسال نظرات