۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۳۱۳۲۱۷
عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

انقلاب اسلامی عامل برچیده شدن جاهلیت مدرن از جوامع اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اخلاقی امیری، در جمع فعالان فرهنگی مشهد، انقلاب اسلامی را عامل برچیده شدن جاهلیت مدرن از جامعه اسلامی ایران دانست.
جهالت مدرن - حجت الاسلام اخلاقي اميري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای شهر مشهد، در سلسله نشست های چلّه انقلاب که شب گذشته 7 بهمن ماه، در فرهنگسرای غدیر مشهد در جمع فعالان فرهنگی برگزار شد، به معرفی جهالت مدرن و اهداف انقلاب اسلامی در برچیدن جهل جامعه، پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی ایران در واقع ادامه دهنده مسیر اسلام و دنباله رو تحقق اهداف اسلامی در جامعه است.

 

وی با بیان اینکه ادیان و مکاتب الهی عمدتاً برای رفع آسیب های جوامع بشری آمدند، اظهار کرد: جاهلیت مهم ترین عامل آسیب های جوامع بشری بشمار می رود.

 

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد، با بیان اینکه پیامبران الهی برای محافظت و آگاهی مردم از جهل مبعوث شدند، افزود: هدف ادیان و مکاتب الهی و آنچه به عنوان مقصد انتخاب کردند، حفاظت و آگاهی مردم از جهل و جهالت بوده است.

 

تغییر جایگاه ارزش های انسانی، ثمره نهادینه شدن جهل در جامعه است

حجت الاسلام اخلاقی امیری، آشنایی با ویژگی های جاهلیت صدر اسلام  و مطابقت آن را با جهل مدرن لازم دانست و تصریح کرد: در جامعه جاهل، ظلم و خونریزی امری نهادینه شده و عادی است.

 

وی در تشریح ویژگی های جامعه جاهلیت، افزود: گسترش فساد، فحشا و نگاه ابزاری به انسانها به ویژه زنان، وارونه شدن و تغییر جایگاه ارزش های انسانی و بشری، و گسترش خرافات، از ثمرات نهادینه شدن جهل در جامعه است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، جهالت را از دیدگاه دین، بستر هر انحراف و آسیبی مطرح و با اشاره به سخن حضرت علی( ع) «اَلجَهلُ أَصلُ کُلِّ شَرٍّ؛ نادانى ریشه همه بدی هاست»، بیان کرد: جهالت، ریشه  هر بدی در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی مردم است.

 

وی خاطرنشان کرد: جامعه الهی و اسلامی که در مسیر خدا قدم می بردارد، از آسیب جهالت در امان خواهد بود.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان، با اشاره به پیدایش اسلام و تبدیل جامعه ای از جهالت به مسلمان تاثیر گذار، تصریح کرد: انحرافات و جهالت با سبک جدید در جامعه اسلامی، بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) پدید آمدند.

 

وی با بیان اینکه اسلام شیعی، همان اسلام اهل بیت(ع) برگرفته از آداب پیامبر(ص) در جامعه است، اسلام امویان به معرفی معاویه و اسلام خوارج به معرفی قاتلان مسلمان نما، را نیز مطرح کرد و گفت: امروزه کشوری اسلامی تحت حمایت سردمدارانی از استکبار، اسلامی همانند اسلام امویان در سرزمین حجاز به وجود آورده اند و نیز سلفی هایی که همانند خوارج با نام اسلام، جان مسلمانان را میگیرند، در بستر جهالت رشد یافته اند.

 

دنیای امروز درگیر جاهلیت مدرن است

حجت الاسلام اخلاقی امیری، با بیان اینکه امروزه جاهلیتی که در جوامع اسلامی خود را نشان می دهد در قالب جاهلیت مدرن با پوشش جدید است، ابراز کرد: دنیا امروز درگیر جاهلیت مدرن در قالب شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی و حتی ترویج نوع لباس، فحشا و فساد در جوامع است.

 

وی با اشاره به اینکه جوامع امروز درگیر قرائت اسلام امویان و خوارج شده اند که در دنیا به نام اسلام معرفی و انتشار یافته اند، گفت: عرفان های نوظهور در جوامعی که مدعی تمدن هستند، رشد می کند.

 

عضو شورای اسلامی شهر مشهد، تشخیص جاهلیت امروز را که پوشیده در الفاظ است را سخت تر از جهالت گذشته خواند و افزود: تشخیص و مبارزه با جاهلیت مدرن امروزه کاری بس مشکل است.

 

وی اظهار کرد: اگر ویژگی های جامعه جاهلیت را بشناسیم و به عنوان یک معیار به تمام طرح های دنیای کنونی گره زنیم، آنوقت می توانیم تشخیص دهیم که کدام پیشنهاد برگرفته از جاهلیت مدرن است و از آن تبعیت می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به بیانی از مقام معظم رهبری(حفظه الله) «زندگی جاهلیت زندگی است که در آن قوّه غضب و شهوات بر انسان غلبه پیدا کند»، اضافه کرد: برای تشخیص جاهلیت در جامعه، هر مسیری که کمک کند بر غضب و شهوات غلبه کنیم، کار ساز خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه در قرآن کریم بیش از 900 بار به انسان اصرار بر تفکر و اندیشه شده است، گفت: هرچه ظرفیت جامعه در زمینه تفکر و تعقل رشد پیدا کند، آن جامعه از جهالت نجات پیدا خواهد کرد.

 

حجت الاسلام اخلاقی امیری، توجه به اندیشه و تفکر اسلامی و نیز آگاهی و بصیرت در جامعه را بهترین راه مقابله با جهالت معرفی کرد و با اشاره به بیانی از امام صادق(ع) «العامل علی غیر بصیرة کالسائر علی غیر الطریق لا یزیده سرعة السیر الا بُعدا؛ کسی که عمل می کند ولی بصیرت ندارد مانند کسی است که در غیر مسیر حرکت می کند هر چه تندتر حرکت کند از مقصد بیشتر دور می شود»، خاطر نشان کرد: عنصر آگاهی و بصیرت در جامعه به جهت از بین بردن جهالت، بسیار مهم و کارساز است.

 

وی در پایان با اشاره به تاریخ 37 ساله پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تصریح کرد: امروزه مردم ایران به لطف انقلاب اسلامی، در دنیا بعنوان یک ملت با سطح آگاهی بالا، مطرح شده است.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان، با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی آمد تا بستر جهالت را از دنیای کنونی برچیند و آگاهی را به مردم مسلمان و دنیا به عنوان تحفه ای از اسلام تقدیم کند، یادآور شد: به نسبت فعالیت های انجام شده در این زمینه، انقلاب اسلامی ایران تا به الان موفق عمل کرده است.

 

گفتنی است، سلسله نشست های چلّه انقلاب که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی در فرهنگسرای غدیر مشهد برگزار می شود از 9 دیماه تا 22 بهمن ماه 94، ادامه خواهد یافت./865/202/ب1

ارسال نظرات