۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۳۱۴۲۷۶
با حضور رییس جمهور؛

سی و سومین مراسم اعطای جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی برگزار ‌می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سی و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی با حضور رییس جمهور روز یکشنبه 18 بهمن در تالار وحدت برگزار می شود.
کتاب سال جمهوري اسلامي ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی مهدوی راد دبیر سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که پیش از ظهر سه شنبه 13 بهمن ماه در سرای اهل قلم برگزار شد، در رابطه با نقش و حضور روحانیت در سی و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: روحانیت ها همانند سایر اقشار در جایزه کتاب سال شرکت می کند علاوه بر آنکه به صورت تخصصی کتاب سال حوزه نیز مربوط به این قشر است.

 

دبیر سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: امسال برگزاری جایزه کتاب به لحاظ دستیابی به اطلاع رسانی متفاوت و از طریق پیامک و دو روزنامه اطلاع رسانی ها انجام شد، به بیش از 6 هزار ناشر، دو هزار و 500 داور برای معرفی آثار اطلاع رسانی انجام شد تا آثار پیشنهادی را ارسال کنند، مضامین کتاب ها در زمینه علوم دینی، علوم اجتماعی، هنر، تاریخ و جغرافیا بوده است.

 

وی با اشاره به نحوه اطلاع رسانی جهت ارسال آثار، عنوان کرد: پنج هزار و 358 کتاب به خانه کتاب ارسال و زمینه داوری آثار فراهم شد که همه کتاب ها در سال 93 انتشار یافته بود، 254 عنوان کتاب برای مرحله نهایی با 896 داور از موسسات فرهنگی و حوزه های علمیه انتخاب شد، ثبت نام از طریق سایت انجام شد و داورها از همین طریق معرفی شدند، برای همین با تنوع قومتی و جغرافیایی داوران روبه رو بودیم.

 

حجت الاسلام مهدوی راد در رابطه با تاریخ و مکان برگزاری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، گفت: روز یکشنبه  18 بهمن با حضور رییس جمهور در تالار وحدت مراسم برگزار می شود و از بین آثار ارسال شده 10 برگزیده و 30 تقدیری در این دوره انتخاب شدند. 

 

دبیر سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: هر جریان فرهنگی که در کشور شکل می گیرد افرادی هستند که در پشت صحنه چند برابر مسوولان فعالیت می کند و اعضای خانه کتاب در این چنده ماه به صورت شبانه روزی تلاش کردند.

 

وی در ادامه صحبت های خود در رابطه با جایزه کتاب سال در سال آتی، اظهار داشت: فراخوان کتاب سال در سال آینده در فررودین 95 انجام خواهد شد و ثبت نام در سایت «کتاب سال» انجام می شود.

 

در ادامه این نشست محسن جوادی دبیر جایزه بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: نزدیک دو هزار کتاب مورد بررسی اولیه قرار گرفت و 252 کتاب و تهیه شد و این مقدار کتاب به داوری فرستاده شد موضوع آن مطالعات ایران و اسلام و به زبان های روسی، آلمانی است که در رابطه با ایران و پژوهش در باره اسلام است.

 

دبیر جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ضمن آمار کتاب های که برای داوری انتخاب شدند، افزود: از مجموع داوری ها 30 کتاب حداقل داوری برای انتخاب داشتند و از بین آنها 10 کتاب انتخاب شد، داوری آثار از زبان شرقی مالزی و اندونزی زبان فارسی بود و برای همین با کمبود داور روبه رو می شدیم.

 

وی با اشاره به برنامه های آتی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، ابراز داشت: در آینده قصد داریم رقابت آثار بین المللی به صورت منطقه ای باشد و آثار را با دانشگاه مهمی که امکانات مهمی در اختیار محققان قرار دارند مقایسه نکنیم.

 

در ادامه این نشست افشین داور پناه دبیر اجرایی جایزه سی و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به آمار ثبت نام کتاب ها در جایزه کتاب سال گفت: کتاب های که در سال 93 ثبت نام شده و نتوانسته اند، در این داوره از مسابقات شرکت می تواند در سال آینده در مرحله داوری شرکت کند، با وجود افزایش کمیت کتاب کیفیت کتاب ها کاهش یافته است.

 

 

دبیر اجرایی جایزه سی و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحقیق و بررسی آثار برگزیده، گفت: کار تحلیلی در رابطه با کتاب های برگزیده انجام خواهد شد چرا که نمایی از وضعت کتاب ها را به ما نشان خواهد داد، امیدواریم گزارش ها زودتر آماده شود و در اختیار صاحبنظران قرار بگیرد.

 

وی در پایان صحبت های خود، بیان کرد: رویکرد خانه کتاب این است که فعالیت های کتاب به صورت مردم نهاد و فعالیت های مردمی باشد چرا که مردم از روی میل و رغبت بدون انتظار این فعالیت ها را انجام می دهد، رویکرد ما تقویت این جریان است و باید در این زمینه بهتر اطلاع رسانی انجام شود./818/202/ب3

ارسال نظرات