۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۳۱۵۱۷۰
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران عنوان کرد؛

منتظر حقیقی تصویری زیبا و خردمند از آینده دارد

خبرگزاری رسا ـ پورعزت با بیان این که منتظر حقیقی امام حقیقی را می‌شناسد، گفت: ما امامی را در ذهن خود ساختیم و منتظر آن امام هستیم، در حالی که ما باید منتظر امامی باشیم که خصوصیات او در قرآن کریم است.
مسجد جمکران

به گزارش خبرگزاری رسا، علی اصغر پورعزت، استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه تهران امروز در آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «آینده پژوهی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان‌های مهدوی» که به همت مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران در سالن جلسات مسجد برگزار شد، با ارائه موضوعی تحت عنوان «رصد امروز از آینده موعود» عنوان کرد: کسی نمی تواند به آینده اشراف داشته باشد، مگر این که علم اول و آخر را داشته باشد و آن، آفریننده جهان است که اول و آخر او در زمان نمی گنجد، او ابتدا و انتهای همه چیز است.

 

استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اظهار داشت: بحث از آینده ادعای گزافی است و آنهایی که خردمندانه فکر می‌کنند، از آینده‌ها سخن می‌گویند؛ اما ما در مورد ظهور امام زمان (عج) از آینده ای صحبت می‌کنیم که از نظر اسلام، به طور یقین محقق خواهد شد.

هر چه دغدغه‌های ما بیشتر شود، تصور ما از آینده آسیب‌دیده‌تر است


پورعزت یادآور شد: ما می‌توانیم به جای این که از امروز به آینده نگاه کنیم، فرض کنیم که در آینده هستیم و از آینده به گذشته که امروز است، نگاه می‌کنیم و به این مسأله توجه کنیم که آیا تمدنی هستیم که می‌خواهد در برهه از زمان به شرایطی برسد که امام زمان تجلی دهنده اهداف همه اجداد خود است، آیا ما آمادگی پیروی از چنین فردی داریم یا نه.

 

وی افزود: وقتی ما ازآینده سخن می‌گوییم، اسارت در زمان حال داریم، زمانی که ما درگیر مشکلات امروز و دغدغه‌های مشکلات زمان خود هستیم، چگونه می‌توانیم از آینده و مهدویت سخن بگوییم.

 

استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تصریح کرد: ما اسیر در جرم روزگار هستیم، این جرم می‌تواند ثروت، تمایلات نفسانی و یا علم و تحصیل باشد، هر چه دغدغه‌های ما بیشتر شود، تصور ما از آینده آسیب‌دیده‌تر است.

آرمان‌های ما بازنمای ادبیات مسلط بر اندیشه‌های ما هستند
پورعزت با بیان این که واقعیت‌های در حال بروز به شدت بر ذهنیت ما تأثیر می‌گذارد، گفت: در زمان‌های گذشته خیلی از نهضت‌ها شکل گرفتند ولی به دلیلی متوقف شدند، این مسأله به این دلیل بود که اهداف آن نهضت‌ها برای زمان کوتاهی بود و به همین دلیل، عدالت‌ها و حقیقت‌های این نهضت‌ها گم می‌شود و ناپدید می‌شود، بنابراین پایداری تمدن ما به خود ما بستگی دارد.

 

وی با بیان این که ادبیات آینده پرداز، جلوه گری بسیار محدودی در متون متعارف ما دارد، عنوان کرد: در روایات آمده است که انتظار افضل عبادات است، زیرا امام زمان (ع) منجی است که در امر خداوند تعریف شده است.

 

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران یادآور شد: ما آنچه که ما تا کنون ساختیم، حاصل ادبیات ریشه‌دار در خودآگاه و ناخودآگاه ماست و آن ادبیات آینده ما را می‌سازد.

 

پور عزت بیان کرد: تفکر و ادبیات ما، سیستم و دولت ما را ساخته است، به همین دلیل توصیه می‌شود که وقتی واژه ای می‌گویید، باید دقت کنید، زیرا واژه‌هایی که به کار می‌برید، بر آینده شما تأثیر می‌گذارد.

 

وی با بیان این که آرمان‌های ما بازنمای ادبیات مسلط بر اندیشه‌های ما هستند، عنوان کرد: در گذشته برخی بت پرست بودند، اگر تصاویر بت‌ها را ببینیم، بر اساس منطقه متفاوت بود، بت بازنمای تصور مردم آن جامعه است؛ همیشه در بت پرستی یک خویشتن خواهی و خویشتن پرستی هست، امروز نیز بت‌های وجود ما ماهیت نرم افزاری دارد.

 

استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه تهران افزود: بت‌های امروز ما در همه آرمان‌های ما بازتاب پیدا می‌کند، بت‌های امروز بشر، آرمان‌های آلوده به خواسته‌های امروز او هستند؛ بت‌های امروز بشر، جلوه‌های تکثر یافته، متنوع و متعدد دارند، امروز شکل بت‌های ما تغییر کرده است، به عنوان مثال کسانی که نمی توانند فضیلتی را در اعضای حزب مقابل ببینند، نمی توانند به اخلاص برسند.

 

منتظر حقیقی امام حقیقی را می‌شناسد/ منتظر حقیقی تصویری زیبا و خردمند از آینده دارد
پورعزت اظهار داشت: منتظر حقیقی کسی است که می‌داند انتظار چیست، منتظر حقیقی تصویری زیبا و خردمند از آینده دارد؛ زیبایی کامل و خرد تام است.

 

وی با بیان این که منتظر حقیقی امام حقیقی را می‌شناسد، گفت: ما امامی را در ذهن خود ساختیم و منتظر آن امام هستیم، در حالی که امامی که ما منتظر هستیم، بر اساس ذهنیت ما شکل می‌گیرد و ما باید منتظر امامی باشیم که خصوصیات او در قرآن کریم است.

 

استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران برای این به وقوع پیوست که طلیعه ظهور باشد، در این راه شهدای زیادی دادیم، بنابراین اگر قرار نیست که این انقلاب به انقلاب مهدی متصل نشود، ارزشی ندارد.

 

آینده موعود نه مستور است و نه غایب
پورعزت عنوان کرد: آینده موعود نه مستور است و نه غایب، این افق با چشمانی که افکار منحرف را در اطراف خود دارد، دیده نمی شود، این مسیر با آلودگی‌های که از اطراف می‌گیریم، دیده نمی شود و در این حال و هوا حقیقت مستور می‌ماند، در این صورت فرد، به دنبال امام حقیقی نیست، بلکه به دنبال امامی که خود ساخته است می‌رود.


وی با اشاره به این که آرمان‌های امروز ما راهبردهای جاری ما را می‌سازد، اظهار داشت: اگر قرار است که این جامعه به جامعه موعود وصل شود و به حقیقت زیبا برسد، باید زیبا فکر کند و زیبا بیاندیشد و مسلمان خردمند و عقلانی را معرفی کند.

ما باید خودمان را به اوصاف صالحان برسانیم تا ظهور موعود در عصر ما محقق شود
رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با بیان این که آینده بر مثال و بر افکار حال ساخته می‌شود، گفت: ضعف شخصیت و ضعف ایمان باعث می‌شود که ما نتوانیم امام خود را به خوبی بشناسیم، ما هر چه خودمان را از نظر ایمان و خلوص ارتقا دهیم، می‌توانیم امام حقیقی خود را بشناسیم.

 

پورعزت افزود: هر جایی که در قرآن کریم از وصف مومن و صالحین گفته شده است، وصف امام زمان (عج) است و کسانی که تصور می‌کنند، خونریزی پس از ظهور امام زمان (عج) رخ می‌دهد، آسیب خورده روایت‌های مجهول هستند.

 

وی ادامه داد: خداوند وعده داده است که زمین به صالحان به ارث داده می‌شود و زمان ظهور در زمان صالحان رخ می‌دهد، بنابراین ما باید خودمان را به اوصاف صالحان برسانیم تا ظهور موعود در عصر ما محقق شود.

 

استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه تهران یادآور شد: یکی از جلوه‌های زیبای باور شیعه این است که به فرموده امام خمینی (ره) اگر همه انبیاء و اولیای الهی در کنار هم جمع شوند، کمترین اختلافی میان آنها دیده نمی شود.

 

پورعزت اظهار داشت: ما در پژوهش‌های خود، در مورد هر یک از امامان که پژوهش کنیم، مانند این است که در مورد امام زمان (عج) کارکردیم و اگر ما به طرف اخلاق پیش رویم، کمک می‌کنیم به این که امر خداوند که ظهور امام زمان (عج) محقق شود./1323/102/ب2

 

منبع:روابط عمومی مسجد مقدس جمکران

ارسال نظرات