۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۳۱۵۴۲۱

اخبار فرهنگی آستان قدس رضوی ویژه دهه فجر

خبرگزاری رسا ـ برپایی نمایشگاه «باد بهاری» ویژه ایام الله دهه فجر، جشن «کودکان شاد انقلاب اسلامی»، برگزاری کارگاه‌های «تدبر در قرآن»، وجود منابع اطلاعاتی انقلاب اسلامی در کتابخانه تخصصی تاریخ رضوی و معرفی بسته‌ کتاب‌شناسی مصور و فناورانه «به‌نشر» از عناوین اخبار فرهنگی آستان قدس رضوی ویژه دهه فجر است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، بسته‌ کتاب‌شناسی فناوری فضایی انتشارات به‌نشر مخصوص کودک و نوجوان به مناسبت روز فناوری فضایی مصادف با 14 بهمن‌ماه معرفی شد

انتشارات آستان قدس رضوی درباره‌ این علم روز محصولات و آثار زیادی را به‌منظور پاسخ‌گویی به سؤالات متداول علاقه‌مندان کودک و نوجوان منتشر کرده است.

کتاب «دانستنی‌هایی درباره فضاپیما»، از مجموعه آثار پروانه(گروه کودک و نوجوان به‌نشر) است. این اثر یکی از کتاب‌های مجموعه‌ دانستنی‌هاست که به توضیح درباره‌ فضاپیماها می‌پردازد.

در این کتاب تصاویری رنگی از مجموع فضاپیماهایی گنجانده شده که در آن‌ها از ربات‌های کوچک تا ایستگاه‌های فضایی غول‌پیکر دیده می‌شود و صحنه‌های تمام‌صفحه‌ای که نوجوانان را به اعماق فضا می‌برد و هم‌چنین تصاویری که گام به گام، فضانوردان را در حال کار نشان می‌دهد، از جذابیت‌های این اثر است.

«کاوش در فضا»، «فضا چیست؟»، «سفر به ماه»، «نیروی شاتل»، «نیروی موشک»، «لباس فضانوردی»، «تلسکوپ هابل»، «کار در فضا»، «کاوش‌گران فضایی» و... برخی از موضوعاتی است که در فهرست این کتاب به چشم می‌خورد.

کتاب «دانستنی‌هایی درباره فضاپیما» نوشته‌ «ایان گراهام» است که ترجمه‌ آن را «سعیده عاقلتر» بر عهده داشته است. این اثر در شمارگان 2 هزارو 500 نسخه و قطع رحلی روانه فروشگاه‌های به‌نشر شده است.

در مقدمه‌ این کتاب آمده است: «نظاره‌گر انقلاب روبات‌ها باشید! روبات‌ها در صحنه‌های مخاطره‌آمیز از جان سربازان محافظت می‌کنند. آن‌ها در سیاره‌های دوردست و دورترین نقاط فضا ماموریت‌های اکتشافی انجام می‌دهند. ضمنا روبات‌ها در مسابقات روباتیک تا سرحد نابودیشان با یکدیگر مبارزه می‌کنند.»

جشن «کودکان شاد انقلاب اسلامی» در حرم رضوی

کارگاه مهدالرضا(ع) آستان قدس رضوی همزمان با فرا رسیدن ایام الله دهه فجر، جشن «کودکان شاد انقلاب اسلامی» را در بارگاه منور علی بی موسی الرضا(ع) برگزار کرد.

این جشن در 18 بهمن ماه در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی در دونوبت صبح از ساعت 8 تا 11 و عصر از ساعت 13 تا 16 برگزار شد.

این ویژه برنامه در قالب هشت کارگاه با موضوعات آداب زیارت، نیایش، نقاشی، کاردستی، حفظ سوره، کاردستی گروهی، کارگاه فعالیت‌های گروهی، قصه و نمایش عروسکی برگزار می شود.

 اجرای نمایش عروسکی از قصه‌های انقلاب اسلامی، آموزش آداب زیارت در اماکن متبرکه با گویش‌های کودکانه و تصاویر جذاب، آموزش وضو، نماز به صورت قصه و شعر، رنگ آمیزی در قالب تصاویر جشن پیروزی انقلاب، ساخت کاردستی گل پرچم توسط کودکان، یادگیری مفاهیم سوره نصر و آشنایی با شخصیت رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران  از برنامه های تدارک دیده شده در این جشن‌ها بود.

برگزاری کارگاه‌های «تدبر در قرآن» در حرم مطهر رضوی

در ایام الله دهه فجر و جشن های پیروزی انقلاب اسلامی کارگاه هایی در راستای ترویج فرهنگ قرآن و عترت(ع) ویژه زائران و مجاوران برگزار می شود.

زائران علاقه مند می‌توانند در روزهای 18 و 21 بهمن ماه از ساعت 9 تا 11 به اتاق شماره هشت دارالقرآن الکریم مراجعه کنند و از این کارگاه ها بهره مند شوند.

همچنین 21 بهمن ماه نشست تفسیر و تدبر در قرآن کریم با سخنرانی حجت الاسلام المسلمین علی اکبر تولایی  ویژه عموم زائران بارگاه منور رضوی در صحن دارالقرآن الکریم برپا می شود.

یادآور می شود؛ محفل انس با قرآن ویژه بانوان نیز 16 بهمن ماه محفل قرآنی با حضور قاریان و موشحان برتر بانو در دارالقرآن الکریم واقع در صحن جمهوری اسلامی برگزار شد

نمایشگاه «باد بهاری» ویژه ایام الله دهه فجر در حرم رضوی

نمایشگاه عکس «باد بهاری» از سوی اداره زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی در رواق دارالرحمه حرم مطهر رضوی از آغاز دهه فجر به مدت یک ماه برپا است.

این نمایشگاه عکس با رویکرد دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی و تأثیر آن در  بیداری  و جنش ملت ها به همراه تصاویری تطبیقی از دوران انقلاب اسلامی و خیزش های مردمی جهان اسلام در رواق دارالرحمه حرم مطهر رضوی به نمایش در آمده است.

موضوع این نمایشگاه بیانات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و توصیه های راهبردی ایشان به ملت های مظلوم جهان برای دستیابی به هویت واقعی خویش افتتاح شده است.

در این نمایشگاه 22 قطعه عکس از انقلاب اسلامی ایران و انقلاب های معاصر سایر کشورها به همراه صحبت های مقام معظم رهبری و تحلیل هایی که در این مورد داشتند، به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به نمایش در آمده است.

وجود منابع اطلاعاتی انقلاب اسلامی در کتابخانه تخصصی تاریخ رضوی

در کتابخانه تخصصی تاریخ آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای از منابع اطلاعاتی با موضوع انقلاب اسلامی در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

570 نسخه کتاب چاپی، بیش از 90 حلقه لوح فشرده و دو عنوان پایان‌نامه با محوریت پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه 1357 در این کتابخانه نگهداری می شود.

لوح‌های فشرده این کتابخانه شامل کتاب های الکترونیکی، فیلم و نرم افزار می شود، که «نقش علمای مشهد در پیروزی انقلاب اسلامی» و «بررسی مفهوم ترور و سیر ترورهای سیاسی از مشروطیت تا انقلاب اسلامی» عنوان پایان نامه های کتابخانه تخصصی تاریخ آستان قدس رضوی با موضوع انقلاب اسلامی است.

«تجربه و مبارزه»، «بررسی سفر هاپرز به ایران»، «لاله های انقلاب: یادنامه شهدا»، «بررسی مستندی از مواضع گروه‌ها در قبال انقلاب اسلامی»، «فلسفه انقلاب و امپریالیسم جهانی معاصر»، «گام به گام با انقلاب»، «پاسداران حماسه شهادت»، «اعترافات شاه مخلوع» و «انقلاب اسلامی و ریشه های آن بر محور وصیتنامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(ره)» از جمله کتاب های این کتابخانه با موضوع انقلاب اسلامی است.

این کتابخانه در حال حاضر دارای بیش از 28 هزار منبع چاپی، 720 عنوان پایان نامه و650 حلقه لوح فشرده(نرم افزار حوزه تاریخ و اسناد) است.

کتابخانه تخصصی تاریخ در سال 1376 در زیرمجموعه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی راه اندازی شده است.

یادآور می‌شود؛ کتابخانه تخصصی تاریخ آستان قدس رضوی از ساعت 7:15 تا 13:15 از شنبه تا پنج شنبه (به استثنای روزهای تعطیل رسمی) واقع در ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی در ضلع شرقی دوربرگردان طبرسی حرم مطهر رضوی آماده خدمت رسانی به علاقه مندان و پژوهشگران رشته تاریخ است./1308/102/ب3

ارسال نظرات