۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۳۱۵۵۲۵

مروری بر کتاب تصمیم‌گیری و خط‌مشی‌ گذاری

خبرگزاری رسا ـ کتاب تصمیم‌گیری و خط‌مشی گذاری اثر غلامرضا ویسی از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم منتشر شد.
جامعة المصطفي صلي الله عليه و آله و سلم العالميه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب تصمیم‌گیری و خط‌مشی گذاری اثر غلامرضا ویسی به همت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم به عنوان متن درسی برای دوره کارشناسی رشته مدیریت از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم منتشر شده است.

 

این اثر در دو بخش تدوین شده است که در بخش نخست با عنوان تصمیم‌گیری شش فصل «کلیات»، «فرایند، مدل‌ها و الگوهای تصمیم‌گیری»، «فنون و روش‌های تصمیم‌گیری»، «ارزش‌های اسلامی تصمیم‌گیری»، «تصمیم‌گیری، خلاقیت و نوآوری» و «آسیب‌شناسی تصمیم‌گیری» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

در بخش دوم که خط‌مشی گذاری نام دارد و هدف آشناسازی دانش‌پژوهان با مفاهیم و فرآیندهای تصمیم‌گیری و خط‌مشی‌ گذاری و راه‌های بهبود تصمیم‌ها در جهت دستیابی اهداف را دنبال می‌کند، فصل‌های «ماهیت خط‌مشی گذاری»، «روش‌ها، مدل‌ها و تکنیک‌های خط‌مشی گذاری عمومی»، «خط‌مشی گذاری سازمانی» و «اهداف، ارزش‌ها و خط‌مشی در حکومت اسلامی» بررسی می‌شود.

 

تعریف تصمیم‌گیری، تصمیم‌گیری در مدیریت، تصمیم‌گیری در زندگی فردی، تصمیم‌گیری در نگاه اسلامی، نقش تصمیم‌گیری در سازمان، شاخصه‌های تصمیم منطقی و مطلوب، عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری، عوامل اساسی تصمیم‌گیری از دیدگاه سایمون و گام‌های تصمیم‌گیری از مطالب فصل کلیات این اثر است.

 

فرایند تصمیم‌گیری، انواع تصمیم‌ها، نقاط ضعف تصمیمات گروهی، تصمیم‌گیری مطمئن، مخاطره‌پذیر و نامطمئن، تصمیم‌گیری در شرایط بحران، تصمیم‌گیری در شرایط تنش، کنار آمدن با نقش‌ها، مدل‌های تصمیم‌گیری، معیار انتخاب مدل مناسب و مدل‌سازی برای تصمیم برخی از عنوان‌های فصل دوم از بخش نخست این اثر به شمار می‌رود.

 

در فصل سوم بخش نخست اثر با فنون تصمیم‌گیری، انواع شیوه‌های تصمیم‌گیری، شیوه‌های تصمیم‌گیری براساس مبانی آن، روش‌های تصمیم‌گیری براساس تصمیم‌گیرندگان و در فصل چهارم با تصمیم‌گیری و ارزش‌های اسلامی، تفاوت ارزش‌ها با هنجارهای اجتماعی، اسلام و هماهنگی بین هنجارها و تصمیمات و دیگر مباحث مرتبط آشنا می‌شویم.

 

همچنین اهمیت خلاقیت و نوآوری، تعریف خلاقیت، تفاوت خلاقیت و نوآوری، عوامل مؤثر در خلاقیت، ویژگی‌های افراد خلاق، ویژگی‌های سازمان خلاق، اصول مدیریت برای نوآوری، تکنیک‌های خلاقیت، لوازم تصمیم‌گیری، موانع قاطعیت، خطاهای تصمیم‌گیری، موانع و مشکلات تصمیم‌گیری و لغزش‌گاه‌ها و آفات تصمیم‌گیری برخی از عنوان‌های فصل پنجم و ششم بخش نخست این کتاب محسوب می‌شوند.

 

در فصل اول بخش دوم اثر که به بررسی خط‌مشی گذاری می‌پردازد، عنوان‌های ماهیت خط‌مشی گذاری، هدف علم خط‌مشی، ویژگی‌های علم خط‌مشی گذری، تعریف خط‌مشی عمومی، نقش‌های اصلی خط‌مشی عمومی، ویژگی‌های خط‌مشی گذاری عمومی و دسته‌بندی خط‌مشی‌های عمومی به چشم می‌خورد.

 

در فصل دوم از بخش دوم، مراحل خط‌مشی گذاری عقلایی، تکنیک‌ها و مدل‌های تصمیم‌گیری در فرایند عقلایی خط‌مشی گذاری، تکنیک خط‌مشی گذاری، درخت تصمیم‌گیری، الگوی مطلوبیت، ارزیابی تکنولوژی، الگوی مطلوب، تدریجی، تصمیم‌گیری مقطعی، سیاست بوروکراتیک، اقتضایی، اقماری و چند بعدی خودنمایی می‌کند.

 

خط‌مشی گذاری فرایند سازمانی، ویژگی‌های خط‌مشی گذاری سازمانی، قطعیت خط‌مشی سازمانی و مدل‌های سازمانی خط‌مشی گذاری عنوان‌های فصل سوم این بخش هستند و فصل چهارم نیز با عنوان‌های کار ویژه دولت و حکومت از نگاه اسلام، ویژگی‌های دولت رفاه، اصول سیاست‌های اقتصادی در اسلام، اهداف حکومت در اسلام و خط‌مشی‌های کلی و فروعات آن از نگاه اسلام به بیان اهداف، ارزش‌ها و خط‌مشی در حکومت اسلامی می‌پردازد.

 

گفتنی است، کتاب تصمیم گیری و خط‌ مشی گذاری اثر غلامرضا ویسی در قطع وزیری، 432 صفحه، شمارگان 300 نسخه و به قیمت 19500 تومان از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم در آبان‌ماه 1394 منتشر و روانه بازار نشر ‌شده است./920/ن602/ق

ارسال نظرات