۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۳۱۵۵۳۵
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی:

ریشه مشکلات فرهنگی ضعف در اجرای قانون است/ جریان‌های انحرافی می‌خواهند انقلاب را در داخل کشور محدود کنند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام دشتی، انقلاب اسلامی را احیاگر ارزش‌های دینی و میراث اهل بیت(ع) خواند و گفت: برخی از جریان‌های انحرافی قصد دارند، دستاوردهای نظام اسلامی که سبب امیدواری و حرکت ملل مظلوم عالم و مسلمان منطقه شده است را بگیرند و انقلاب را در داخل کشور محدود کنند.
حجت الاسلام محمد دشتي،‌ عضو هيأت علمي جامعه المصطفي

حجت الاسلام محمد دشتی،‌ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی در ابتدا انقلاب فرهنگی و تحولی در فرهنگ بوده است.

 

انقلاب اسلامی احیاگر مکتب اسلام و اهل بیت است

وی انقلاب اسلامی را احیاگر ارزش‌های دینی و میراث اهل بیت(ع) خواند و ابراز داشت: انقلاب اسلامی برای درمان مشکلات جامعه و ساماندهی امور فردی و اجتماعی در عرصه‌‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دیگر موارد،‌ فرهنگ اسلام و مکتب اهل بیت(ع)‌ را به عنوان نظامی کارآمد و عملیاتی احیا و تجویز کرد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی افزود: در صورتی که در آن دوران، نخبگان و روشنفکران به سراغ ایسم‌های شرق و غرب توجه می‌کردند و دین به عنوان یک واقعیت ناب و منطبق با فطرت انسانی و برنامه جامع زندگی،‌پیش از تولد تا بعد از مرگ را به حاشیه رانده بودند.

 

وی انقلاب اسلامی ایران را مایه اعتبار و هویت بخشی به دینداران سراسر دنیا برشمرد و یادآور شد: نظام اسلامی در مقیاس جهانی و فراتر از عالم اسلام به همه دینداران، عزت و آبرو بخشید و همه پیروان و متولیان ادیان الهی به دین و معنویت، نگاهی دوباره کردند.

 

انقلاب اسلامی نظریه‌های فلسفی مادی‌گرایانه و سکولاری را به حاشیه راند

استادیار جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: انقلاب اسلامی، اندیشه‌ها و نظریه‌های فلسفی مادی‌گرایانه و سکولاری را به حاشیه راند؛ چنان که پیش از این نظریه‌های غالب و دستورالعمل‌های زندگی برای ساماندهی امور برگرفته از مارکسیسم،‌ سوسیالسم، اومانسیم و لیبرالیسم بود.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی افزود: البته برخی از نظریه‌ها همانند لیبرالیسم هنوز جولان می‌دهند و در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی جنایت‌آفرینی و نسل کشی به راه می‌اندازند؛ اما حیات آنها به دلیل بازخوانی مجدد از مفاهیم و ادعاهای مشروع و فطری است که در بعد عمل و اجرایی شدن نیز خلاف آن رفتار می‌کنند و در گام بعد مبانی آنها مخدوش و انسان گرایانه است.

 

وی تأکید کرد: لیبرالیسم با همه ادعاهایش در عمل نتوانسته‌ است پاسخگوی بشر در عرصه‌های مختلف باشد و اوضاع لجام گسیخته کشورهای غربی و شرایط نامطلوب کشورهای اسلامی، محصول مبانی مخدوش اومانیسم و لیبرالیسم است.

 

حجت الاسلام دشتی تصریح کرد: کشورهای غربی در حال حاضر با ایده‌های اومانیزم و لیبرالیسم در بسیاری از کشورها ظلم و جنایت می‌کنند و دچار تبعیض و فساد شده‌اند؛ اما انقلاب اسلامی با ایده‌ اسلام ناب و حمایت از ارزش‌های دینی و انسانی، جریان حیات فکری را معکوس کرده است.

 

وی انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز ظهور خواند و ابراز داشت: نظام اسلامی با روزآمد کردن معارف دینی و شیعی، زمینه ساز ظهور است و در عرصه‌های مختلف با رویکردهای اسلامی از جمله اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، کلام، سیاست و نظام‌سازی حرکت کرد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی به اندیشه سیاسی ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: این اندیشه بعد از تبیین، شیوه اجرایی و عملیاتی شدنش را به برکت انقلاب اسلامی نشان داد و هنوز نیز می‌تواند در شناخت مردم و جامعه از نظام اسلامی در حال تکامل باشد.

 

وی فرهنگ را متشکل از اندیشه‌ها، ‌بایدها، نبایدها و رفتار انسان‌ها برشمرد و تأکید کرد: مجموعه قوانین اساسی و دستورالعمل‌های اجرایی که با خواستگاه مکتب اهل بیت(ع) و با نظارت و تأیید شورای نگهبان تحت عنوان فرهنگ در حال حاضر تدوین شده است.

 

بیشتر مشکلات فرهنگی ناشی از ضعف در اجرای قانون است

استادیار جامعه المصطفی العالمیه افزود:‌ با این مجموعه عظیم قانون‌ها، کمبودها در این زمینه حل شده و مشکلات بیشتر مربوط به بخش اجرا است و باید همت را در این زمینه به کار بگیریم و افزایش دهیم و در عرصه رفتار نیز انقلاب اسلامی،‌ مفاهیمی همچون جهاد در راه خدا، فداکاری، کمک به محرومان و مستضعفان و ایستادگی در برابر مستکبران و ظالمان را احیا کرد و در این زمینه نیز سربلند است.

 

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی تنها نظامی که در سطح بین‌المللی از مظلومان و مستضعفان جهان حمایت کرده است و در برابر مستکبران ایستادگی می‌کند، البته این دستاوردها نظام اسلامی را در جهان به عزت، اقتدار و مقاومت در برابر ظالمان معرفی کرده است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی به جریان‌های انحرافی در نظام اسلامی اشاره و تصریح کرد: برخی از جریان‌های انحرافی قصد دارند، دستاوردهای نظام اسلامی که سبب امیدواری و حرکت ملل مظلوم عالم و مسلمان منطقه شده است را بگیرند و انقلاب را در داخل کشور محدود کنند.

 

جریان‌های انحرافی می‌خواهند انقلاب را در داخل کشور محدود کنند

وی افزود:‌ این جریان‌ها به دلایلی می‌خواهند نظام اسلامی به مظلومان و مستضعفان جهان همچون سوریه، عراق، یمن، فلسطین، لبنان و دیگر مظلومان جهان، توجهی نداشته باشد، گرچه روحیه کلی مردم ایران، پایبندی به ارزش‌های اسلامی و انقلابی است.

 

حجت الاسلام دشتی تصریح کرد: دشمنان برای از بین بردن دستاوردهای انقلاب اسلامی به‌ویژه در زمینه دستاوردهای فرهنگی در بعد رفتار، برنامه‌ریزی‌های وسیعی کرده‌اند و بسیار تلاش می‌کنند که جوانان را به منجلاب فساد و تباهی بکشانند؛ بنابراین در این زمینه باید بیشتر مراقب باشیم و به صورت ریشه‌ای آسیب‌های رفتاری و فرهنگی را برطرف کنیم./908/ت302/س

ارسال نظرات