۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۳۱۵۷۹۷

کرسی آزاد اندیشی اخلاق دینی،‌ غرامت خواهانه یا بازدارنده برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کرسی آزاد اندیشی با موضوع «اخلاق دینی(قرآن)،‌ غرامت خواهانه(ترمیمی) یا بازدارنده» در سالن کنفرانس شهید موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد.
کرسي آزاد انديشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کرسی آزاد اندیشی با موضوع «اخلاق دینی(قرآن)،‌ غرامت خواهانه(ترمیمی) یا بازدارنده» با حضور حجت الاسلام مهراب صادق نیا، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و محمد حسن محمدی مظفر به عنوان ناقد این بحث در سالن کنفرانس شهید موسی صدر این دانشگاه برگزار شد.

 

حجت الاسلام صادق نیا با اشاره به نظریه‌های بازدارنده و غرامت خواهانه دورکیم اظهار داشت: نظریه‌های بازدارنده در جهت ناتوان سازی افراد برای انجام دادن جرم است؛ در صورتی که نظریه‌های غرامتی، ترمیمی است.

 

وی یادآور شد: وجدان عمومی باید با تضمین‌های اخلاقی بازدارانه، تحریک شده و آن را بپذیرد و از آن دفاع کند و گرنه نمی‌تواند بازدارنده باشد و در تضمین‌های غرامت خواهانه،‌ جزئیات معطوف به عمل و روشن باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، اخلاق ارائه شده در قرآن کریم را جهانی و برای همه تاریخ و انسان‌ها خواند و تأکید کرد: آموزه‌های اخلاقی قرآن کریم، کلی و همگانی است و باید بررسی شود که آیا تضمین‌های قرآنی بازدارنده یا غرامت‌خواهانه است؟

 

وی به تضمین‌های بازدارنده‌ و غرامت‌خواهانه قرآن اشاره و تأکید کرد: وزنه اصلی در تضمین‌های اخلاقی قرآن، بازدارنده است، اما به تضمین‌های غرامت‌خواهانه نیز توجه شده است.

 

حجت الاسلام صادق نیا یادآور شد: در تضمین‌های غرامت خواهانه، جزئیات معطوف به عمل،‌ واضح است؛‌ در صورتی که در قرآن به صورت جزیی تعهد و جزا مشخص نشده است و در مفاهیمی بر پایه انذار، پرهیز دادن و تقوا ورزیدن، تحذیر، ارهاب و دستور به ترساندن به نوعی بازدارندگی توجه شده است./908/پ202/ی

ارسال نظرات