۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۳۱۶۷۱۷
استاد حوزه علمیه:

سبک زندگی حضرت زینب الگویی کامل برای زن مسلمان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام خاکشور زینب کبری را نمونه کامل یک زن مسلمان دانست که باید سراسر زندگی پر از آموزه ایشان کنکاش و به عنوان سبک زندگی اسلامی در جامعه مطرح شود.
سبک زندگی حضرت زینب الگویی کامل برای زن مسلمان است

حجت الاسلام علی خاکشور، مسؤول دفتر آیت الله فاضل لنکرانی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شخصیت حضرت زینب(س)، بیان داشت: پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجری قمری میلاد با برکت حضرت زینب کبرى(س) در مدینه است که اسوه صبر و استقامت، پاکی و نجابت، حجاب و عفاف و به طور کلی نمونه کامل یک زن مسلمان که براساس رضای خدا در طول زندگانی خویش قدم برداشت.

 


وی افزود: شیرزنی که در نبود برادران و مردان قبیله اش یک تنه از کاروانی زن و دختر اسیر و امامی بیمار پرستاری و مواظبت کرد که دنیا به خود چنین ایثار و از خودگذشتگی ندیده است بر این اساس بود که امروز را به نام پرستار در تقویم ایران اسلامی ثبت کردند تا ضمن قدردانی از قشر زحمت کش پرستاران، الگوی آنان را وجود مقدس حضرت زینب(س) معرفی کنند.

 


انتخاب نام زینب از سوی خدا


حجت الاسلام خاکشور بیان داشت: نام مبارک آن بزرگوار زینب، و کنیه گرامیشان ام الحسن و القاب آن حضرت عبارتند از صدّیقه الصغرى، عصمه الصغرى، ولیه اللّه العظمى، ناموس الکبرى، شریکة الحسین (ع) و عالمه غیر معلّمه، فاضله، کامله و غیره که در کتب تاریخی آمده است.

 


وی پیرامون انتخاب نام زیبای زینب برای ایشان، گفت: بعد از تولد حضرت، برای انتخاب نام به پدرش امیرمؤمنان علی(ع) مراجعه کردند که ایشان امتناع میکرد و فرمود من در انتخاب نام بر پیامبر(ص) پیشی نمی گیرم پیامبر (ص) نیز انتخاب نام را به خدا واگذار کرده و گفت من بر او در انتخاب نام پیشی نخواهم گرفت که فرشته وحی نازل شد و نام زینب را از سوی خداوند برای حضرت معین کرد که به راستی اسمی با مسما بود چرا که زینب یعنی زینت پدر، که به گواه تاریخ در طول عمر با برکت خود یادآور علی بن ابی طالب(ع) و زینت ایشان بود.

 


حجت‌الاسلام خاکشور ادامه داد: حضرت زینب(س) بزرگ بانوی جهان اسلام، بیدادگر و ادامه دهنده حادثه عاشورا و دارنده دانش های دو جهان، همان بانویى که امام سجاد(ع) در حق ایشان فرمودند «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» یعنی دانای بدون آموزگار و فهمیده بدون فهماننده که این تعبیر از سوی امام معصوم برای ایشان نشانگر جایگاه علمی و شخصیت عقلانی و فهم و درک بسیار ایشان بود چرا که الگوی راستین آن حضرت، بانوی دو جهان، حضرت فاطمه زهرا(س) مادر وی بوده است.

 


موج بیداری اسلامی در خطابه های آتشین
مسؤول دفتر آیت الله فاضل لنکرانی گفت: زینب (س) در دامان پرمهر و معنویت فاطمه (س) از سرچشمه معارف اسلامی و قرآنی سیراب گشت. بخش مهمی از موج بیداری اسلامی در طول تاریخ، مدیون خطابه‌ها و روشنگری های حضرت زینب کبری(س) است، روشنگری هایی که تمامی ابعاد و زوایای گسترده فتنه را روشن ساخت و زمینه سقوط سلسله اموی را فراهم آورد خطابه‌هایی که خطر پیروی از هوای نفس را گوشزد می‌کرد و بدعت های جدید را در دین، آشکار  و بدعتگذاران را رسوا کرد.

 


وی افزود: رسالت راستین حضرت زینب(س) هنگامی آغاز شد که پس از به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و هفتاد و دو تن از یارانش با ایراد سخنان آتشین به بیدارگری مردم کوفه و ستیز با ستمکاران و یزیدیان پرداخت.

 


مقابله با تبلیغات سوء دشمن


استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به زمان اسارت حضرت زینب(س) بیان داشت: ایشان در این دوران ضمن حضور در کاروان اسرای کربلا در برابر حکام جور قرار گرفتند و به افشاگری ظلم و ستم وارد بر آل طه از سوی خاندان امیه پرداختند. آن حضرت در این دوران سخت با حضور در کاخ برخی حکمرانان جور زمان مانند یزید و ابن زیاد، با تاکید برحقانیت طریق آل محمد(ص) بر سخنان و تبلیغات مسموم خاندان امیه درباره بنی هاشم خط بطلان کشید و آن حجم کثیر دروغ و کذب را خنثی کرد.


 

وی افزود: وقتی کاروان اسیران به کوفه رسید، زنان مردان و کودکان کوفه همه به کوچه‌ها آمده بودند تا اسیران را به تماشا بنشینند که حضرت زینب‌(س) با زیباترین کلمات و جملات و با شجاعتی بی‌نظیر همچون پدرش علی بن ابی طالب(ع) بر مسند خطابه ایستاد و به رسواگری پرداخت.


خطبه تکان دهنده خطاب به کوفیان


حجت الاسلام خاکشور گفت: خطابه آتشین حضرت زینب چنین است «حمد و سپاس، مخصوص خداوند است و درود بر پدرم محمد(ص) و اهل بیت پاک و برگزیده او باد! ‌ای مردم کوفه! مردم مکار خیانت‌کار! هرگز دیده‌هایتان از اشک تهی مباد! هرگز ناله‌هایتان از سینه بریده نشود! شما مانند زنی هستید که یکباره تمام رشته‌های خود را پاره می‌کرد. نه پیمان شما ارجی دارد و نه سوگند شما، اعتباری! جز لاف، جز خودستایی، جز آشکارا مانند کنیزکان تملّق گفتن، و در نهان با دشمنان ساختن چه دارید؟ شما مانند گیاه سبز و‌تر و تازه‌ای هستید که بر توده سرگینی روییده باشد و مانند گنجی هستید که گوری را بدان اندوده باشند. خشم خدا و عذاب دوزخ! چه بد توشه‌ای برای آن جهان آماده کردید.

 


وی افزود: به اینجای خطابه که می رسد و مردم تحت تأثیر قرار گرفته به گریه افتادند حضرت چنین گفت که، گریه می‌کنید؟ آری به خدا گریه کنید که سزاوار گریستنید! بیش بگریید و کم بخندید! با چنین ننگی که برای خود خریدید، چرا نگریید؟ ننگی که با هیچ آبی شسته نخواهد شد. چه ننگی بدتر از کشتن پسر پیامبر و سید جوانان بهشت؟! مردی که چراغ راه شما و یاور روز تیره شما بود. بمیرید! سر خجالت را فرو بیفکنید! یکباره! گذشته خود را بر باد دادید و برای آینده هیچ چیز به دست نیاورید! از این پس باید با خواری و سرشکستگی زندگی کنید؛ چرا که شما خشم خدا را برای خود خریدید! کاری کردید که نزدیک است آسمان بر زمین افتد و زمین بشکافد و کوه‌ها درهم بریزد. می‌دانید چه خونی را ریختید؟ می‌دانید این زنان و دختران که بی‌پرده در کوچه و بازار آورده‌اید، چه کسانی هستند؟! می‌دانید جگر پیامبر خدا(ص) را پاره کردید؟! چه کار زشت و احمقانه‌ای؟! کاری که زشتی آن سراسر جهان را پر کرده است تعجب می‌کنید که از آسمان، قطره‌های خون بر زمین ببارد!؟ اما بدانید که خواری عذاب رستاخیز سخت‌تر خواهد بود. اگر خدا هم‌اکنون شما را به گناهی که کردید نمی‌گیرد، آسوده نباشید، خدا کیفر گناه را فوری نمی‌دهد؛ اما خون مظلومان را هم بی‌کیفر نمی‌گذارد، خدا حساب همه چیز را دارد.»

 

عفت و عصمت زینبی


مسؤول دفتر آیت الله فاضل بیان داشت: حضرت با این بیانات، افکار و احساسات مردم را در اختیار گرفت و سخنان او کاملا صحنه را تغییر داد تا آنجا که صدای مردم کوفه به گریه بلند شده بود. زنان موهای خود را افشان کرده بودند و خاک بر سر و روی خود می‌ریختند و دست های خود را به دهان می‌گزیدند. در کتب تاریخ حماسه ای دیگر از خطبه حضرت در کاخ یزید و در جمع یاورانش ثبت شده است که دشمن از مقابله با آن عاجز شده و از سوی دیگر از گرفتن بزم پیروزی و عیش و نوش پشیمان شده است.

 


وی ادامه داد: حضرت زینب(س) در پاسداری از عفت و عصمت، سر آمد دختران روزگار بود. وی با الهام از پیام آسمانی قرآن و طبق آموزه‌های پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت علیهم السلام حجاب و عفاف را مانند گوهری ارزشمند برای یک زن مسلمان می‌دانست و بر این باور بود که زن هنگامی به خدای خود نزدیک تر است که خود را از معرض نگاه حرام مردان بیگانه حفظ کند. او از مادرش آموخته بود که «لیس شی ء خیرا للمراة من ان لا یراها الرجل ولا تراه» چیزی برای زن نیکوتر از این نیست که مرد (نامحرم) او را نبیند و او هم مرد (نامحرم) را نبیند. بر این اساس دختر جوان حضرت زهرا (س) خود را کاملا از دید نامحرمان پوشیده نگاه می‌داشت.

 

استاد حوزه و دانشگاه در بخشی از سخنان خود به داستانی  اشاره کرد که یحیای مازنی یکی از اهالی مدینه می‌گوید من در شهر مدینه و در همسایگی امیر مؤمنان علی (ع) بودم و منزل من کنار منزلی بود که زینب دختر علی (ع) در آنجا زندگی می‌کردند به خدا سوگند! هیچگاه کسی قد و قامت او را ندید و صدای او را هم نشنید. او هر گاه می‌خواست به زیارت جد بزرگوارش پیامبر خدا (ص) برود در دل شب و به همراه پدرش امیر مؤمنان (ع) و برادرانش حسن و حسین علیهما السلام می‌رفت.

 


وی در پایان توجه زنان و دختران جامعه اسلامی را به زندگی پر از آموزه حضرت زینب(س) لازم دانست و گفت: نیک است بانوان میهن از چنین بانوی بزرگواری که در تارخ مقاومت شیعه در برابر ظللم و جور نقشی بزرگ داشته و با این حال حجاب و عفاف خود را حفظ کرده، درس بگیرند و به ایشان اقتدا کنند به ویژه پرستاران زحمت کشی که این روز با برکت را به نشان سپاس از خدمات آنها روز پرستار نامگذاری کردند./933/301/ب1

ارسال نظرات