۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۳۱۶۷۵۹
عصر امروز؛

نشست کتاب‌خوان با محوریت کتاب انقلاب اسلامی در اراک برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سیصد و هشتادمین نشست «کتاب‌خوان» با محوریت کتاب انقلاب اسلامی عصر امروز با حضور مسؤولان، نویسندگان و علاقمندان کتاب و کتاب‌خوانی در سالن جلسات کتابخانه عمومی دکتر حصیبی اراک برگزار شد.
کتاب و کتاب خواني

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، سیصد و هشتادمین نشست «کتاب‌خوان» عصر امروز با حضور امین کمالوندی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تنی چند از کتابداران، نویسندگان و علاقمندان کتاب و کتاب‌خوانی در سالن جلسات کتابخانه عمومی دکتر حصیبی اراک برگزار شد.

 

در این نشست 10 نفر به معرفی کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که کتاب «خاطرات مرضیه حدیدچی» نوشته محسن کاظمی توسط فاطمه فضلی ارائه شد.

 

مرضیه حدیدچی (دباغ) از جمله زنان مبارز در سال‌های منجر به پیروزی انقلاب ‏است که فعالیت‌ها و حرکت‌های سیاسی خود را از سال 1346 آغاز کرد و این مبارزات را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد.

 

وی پس از پیروزی انقلاب فرمانده سپاه همدان، مسئول ‏بسیج خواهران و نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است.

 

نویسنده، کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی را از طریق گفت‌وگو با وی و استفاده از منابع دیگر تدوین و تکمیل کرده است.

 

این کتاب با دست‌نوشته‌ای از خانم دباغ آغاز و پس از مقدمه و پیش گفتار در پنج فصل با عناوین سریان، هجرت، امواج، سیاحت شرق و پیوست‌‏ها تنظیم شده است.

 

«جریان‌ها و سازمان‌های سیاسی مذهبی ـ سیاسی ایران» نوشته رسول جعفریان نیز در این نشست توسط سید محمدمهدی سجادی معرفی شد.

 

کتاب جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان است که به دوره 1320 تا 1357 از روی کار آمدن محمدرضا شاه تا پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.

 

نگاهی به فعالیت‌های گروه‌های مختلف ملی مذهبی در حوالی سال 1300 خورشیدی نشان از آن داشت که به رغم ضربه‌ای که مشروطه و روند غرب‌گرایی بر پیکره اسلام‌گرایی در ایران و به خصوص مذهب در عرصه سیاست زده بود، متدینین تلاش‌هایی را برای احیای روند اسلام‌گرایی با رویکرد جدید که اساس آن انطباق دین با فضای جدید فکری دنیا بود، آغاز کردند.

 

در ایران این قبیل فعالیت‌ها با بر روی کار آمدن رضاشاه رو به افول گذشت و اندکی پس از آن به طور کامل و به اجبار به انزوا رفت.

 

کتاب «شهید محمد منتظری به روایت اسناد ساواک» نوشته شهربانو رجبی و حجت‌الله طاهری نیز از جمله کتاب‌هایی بود که اعظم نظام‌آبادی به معرفی آن‌ها پرداخت.

 

در انقلاب اسلامی گذشته از رهبری‌های هوشمندانه و قاطعانه حضرت امام خمینی رحمةالله علیه نقش سایر عناصر و نخبگان و تأثیر آنها در روند انقلاب به واسطه تصمیمات و اقدامات و روش آنها در خور توجه است.

 

 از جمله این نخبگان و عناصر چریک سلحشور و طلبه پرشور شهید محمد منتظری است که در این کتاب به زندگی و مبارزات وی پرداخته شده است.

 

 همچنین در خاطرات افرادی چون علی جنتی، خانم دباغ، مرحوم خلخالی، عباس امیرانتظام، جلال‌الدین فارسی و محسن رفیق‌دوست نیز مطالبی درباره شهید منتظری وجود دارد که بیشترین مطالب در خاطرات جنتی، خانم دباغ و عباس امیرانتظام آمده است.

 

«جایگاه زن در اندیشه امام خمینی رحمةالله علیه» نیز در نشست امروز توسط سحر صابری معرفی شد.

 

این کتاب دفتر هشتم از آثار موضوعی تبیان‌ها است که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمةالله علیه استخراج و تنظیم شده و توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسیده است.

 

در این اثر مجموعه فرمایش‌ها و پیام‌هاى گران‌قدر آن حضرت با سرفصل‌هاى کلى زنان بزرگ عالم، جایگاه حقوق زن در نظام اسلامى، نقش خانواده و زنان در تربیت انسان‌ها، نقش زنان در پیروزى انقلاب اسلامى، زنان و دفاع مقدس و جنایات و نقشه‌هاى استعمار و رژیم پهلوى درباره زن ارائه شده‌اند.

 

«انقلاب اسلامی و 6 کودتای شکست خورده» نوشته حسین کاوشی نیز توسط علی حمیدی معرفی شد.

 

نویسنده در مقدمه کتاب بیان می‌دارد که ایران تا پیش از انقلاب اسلامی سد محکمی در برابر کمونیسم بوده و در ادامه با تعریف واژه کودتا، به تشریح شش کودتای انجام شده در تاریخ معاصر ایران می‌پردازد.

 

از جمله این کودتاها می‌توان به کودتای نوژه، کودتای حزب توده، کودتای قطب‌زاده و کودتای شریعتمداری اشاره کرد که همگی به یاری خداوند شکست می‌خورند و نظام مقدس جمهوری اسلامی حفظ می‌شود.

 

«خاطرات عزت‌شاهی» نوشته محسن کاظمی از دیگر کتاب‌هایی بود که مریم عباسی به معرفی آن پرداخت.

 

تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی آکنده از خاطراتی است که در برگیرنده خاطرات تلخ و شیرین، شکل‌گیری، تغییرات و فراز و فرودهای گروه‌ها، انگیزه‌ی مبارزات، فرارها، دستگیری‌ها و شکنجه‌ها، مقاومت در زیر شکنجه‌های وحشیانه و... است.

 

از برجسته‌ترین این خاطرات، خاطرات عزت‌الله مطهری است که در کتابی به نام خاطرات «عزت شاهی» به همت محسن کاظمی به رشته تحریر درآمده است.

 

کتابی که سعی کرده است در 13 فصل زندگی عزت‌الله مطهری را به عنوان مبارزی که نماد مقاومت در برابر شکنجه‌گران ساواک و یکی از مبارزان مورد اعتماد اکثر گروه‌ها است را به تصویر بکشد، مبارزی که حتی اقدامات مسلحانه نیز علیه رژیم پهلوی در کارنامه خود دارد.

 

در نشست امروز همچنین کتاب «مشاور امین» نوشته سعید غفوری سبزواری توسط عبدالله صادق‌آبادی ارائه شد.

 

کتاب مشاور امین در برگیرنده زندگی‌نامه و شرح فعالیت‌های سید احمد خمینی است، این اثر در پنج فصل از ولادت تا تحصیل علوم دینی، مبارزات سیاسی، در کنار امام خمینی رحمةالله علیه، در راه تثبیت انقلاب اسلامی و از رحلت امام تا درگذشت سید احمد تدوین شده است.

 

برای نگارش این اثر بیش از 80 درصد کتاب‌هایی که درباره سید احمد خمینی منتشر شده به ویژه آثار به چاپ رسیده در دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمةالله علیه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین دست نوشته‌ها و خاطرات خانواده وی از دیگر منابع این اثر هستند.

 

 «لحظه‌های انقلاب» نوشته سید محمود گلابدره‌ای ارائه توسط مهدیه کریمی، «سیره آفتاب سیری در سیره نظری و عملی حضرت امام خمینی رحمةالله علیه» ارائه توسط حمیده مؤمنی فراهانی، «شکنجه‌گران می‌گویند» نوشته قاسم حسن ارائه توسط احمد خمیجانی فراهانی، «منزل به منزل با خمینی» نوشته محمد جواد مرادی‌نیا ارائه توسط سعیده خوشدونی فراهانی نیز از دیگر کتاب‌های معرفی شده در این نشست بود./842/پ201/ق 

ارسال نظرات