۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۱۶۸۰۸
سخنگوی وزارت امور خارجه:

روابط ایران با روسیه در عالی‌ترین سطح قرار دارد/ عربستان در یمن اقدام به نسل‌ سوزی کرده است

خبرگزاری رسا ـسخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات عربستان در منطقه گفت: عربستان سعودی در تجاوز به کشور یمن اقدام به نسل سوزی کرده است
حسين جابري انصاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه 26 بهمن در نشست خبری این وزارتخانه، گفت: روابط ما با روسیه در عالی ترین سطح قرار دارد، در شرایط پسابرجام ما به گسترش روابط خود در زمینه های مختلف سیاسی، دفاعی و امنیتی می اندیشیم، ضمن اینکه سفر وزیر دفاع آقای دهقان هم با اهداف دفاعی صورت گرفته است.


وی در خصوص مذاکرات درباره سوریه، بیان داشت: در مذاکرات اخیری که در مونیخ برگزار شد به موضوع سوریه توجه شده است، مذاکراتی که بر پایه سوری سوری شکل میگرفت، باید در خصوص سوریه به این مساله توجه داشت که کدام گروه ها تروریستی و کدام دارای مشخصه ها و درخواست های سیاسی هستند.

 


جابری انصاری درباره موضوع مهاجران ایرانی دستگیر شده در بلژیک، اظهار داشت: از ابتدای این موضوع وزارت خارجه دست به کار شد و به محض رسیدن به نتیجه به اطلاع خواهد رسید، به طور کل ما سیاستی را دنبال می کنیم که بر اساس آن اگر فردی از ایران در خارج از کشور درخواست پناهندگی داد شرایطی را از طریق نمایندگی های خود فراهم کنیم تا فردی که دچار مشکل شده روند بازگشتش تسهیل شود.


 

وی در خصوص لبنان و انتخابات ریاست جمهوری آن کشور، ابراز داشت: باید در لبنان توافق بین مسیحیان واحزاب مختلف شکل بگیرد، ما به سیاست داخلی لبنان احترام می گذاریم.


جابری انصاری درباره مسایل ملی مرتبط با برجام، بیان داشت: هیأتی برای پیگیری مسایل ملی برجام تشکیل شده است، ضمن اینکه ساز و کار اطلاع رسانی مصوبات از سوی شورای عالی امنیت ملی اعلام می شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره موضوع تبادل زندانیان با آمریکا، اظهار داشت: اگر فردی از خارج کشور در این باره اظهار نظر می کند باید خود پاسخگو باشد اما این تبادل با اطلاع شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته شده است.


وی درباره رابطه با ترکیه، بیان داشت: اراده مشترک بر سر منافع هر دو کشور و گسترش آن وجود دارد، ضمن اینکه موضوع سوریه نیز در این روابط می تواند مطرح شود، سفر اخیر معاون وزارتخانه نیز با اهداف روابطی که داریم صورت گرفته است.


جابری انصاری در خصوص دفتر حافظ منافع و ایجاد آن برای بحرین و سودان، گفت: این نوع دفاتر بر اساس نیاز دو جانبه ایجاد می شود که برای بحرین و سودان هنوز این اتفاق رخ نداده است اما بر اساس نیاز مشترکی که با عربستان وجود داشت تاسیس این دفتر رخ داده است.

 


وی به سیاست های عربستان در منطقه اشاره کرد و  ابراز داشت: عربستان در منطقه سیاست های خصمانه ای را دنبال کرده است و به تشدید بحران ها نیز پرداخته است، در یمن نیز شاهد هستیم که عربستان دست به نسل سوزی زده است.


 

وی درباره موضوع صدور روادید در فرودگاه ها برای 180 کشور جهان، اظهار داشت: بر اساس منافع خود  گسترش موضوعات توریستی و گردشگری اقدام به این کار کرده ایم، هرچند هنوز 9 کشور از این قانون مستثنی هستند که آمریکا و انگلیس در میان آنهاست و نام سایر کشورها نیز به اطلاع خواهد رسید.

 


جابری انصاری درباره روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس، بیان داشت: ما سیاست تعاملی و گسترش روابط با این کشورها را دنبال می کنیم، اما برخی از کشورها می خواهند سیاست های خود را به بقیه در این منطقه تحمیل کنند، هرچند بسیاری از کشورها زیر بار این اعمال نفوذها نمی روند و به گسترش روابط با ایران می اندیشند.


 

جابری انصاری با اشاره موضوع سوئیفت ابراز داشت: باید توجه داشت که مساله سوئیفت ابعاد سیاسی، اجرایی و فنی دارد، در بخش سیاسی موضوعات حل شده است و و باید به موضوعات فنی و اجرایی پرداخت.


وی درباره موضوع تعامل با وزارت کشور برای انتخابات مجلس در خارج از ایران نیز، گفت: در خصوص انتخابات ریاست جمهوری که در سطح ملی است با وزارت کشور تعامل داشته ایم و ملزومات رای گیری در خارج از کشور را فراهم کرده ایم، اما در خصوص انتخابات مجلس به دلیل اینکه انتخابات در سطح شهرستان ها رخ می دهد این اتفاق صورت نگرفته است.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون اظهارات اخیر نخست وزیر روسیه در خصوص احتمال وقوع جنگ جهانی در منطقه، گفت: اظهارات آقای ممدوف روشن است و امروز اتفاقاتی که در سوریه رخ می‌دهد منجر به مسایلی شود که از کنترل می‌تواند خارج باشد.


 

جابری انصاری در خصوص موضوع انتقال اورانیوم از ایران، بیان داشت: طبق توافقات 10 تن اورانیوم با درصد غنای 5/3 از ایران به روسیه منتقل شد و در ازای آن 140 تن کیک زرد به ایران منتقل شد.


وی در خصوص احتمال سفر رییس جمهور آذربایجان به ایران و سفر روحانی به ترکیه، گفت: مقدمات سفر رییس جمهور آذربایجان به ایران فراهم شده است که رسانه‌ای خواهد شد، در خصوص سفر آقای روحانی به ترکیه نیز بر اساس اجلاس سران کنفرانس اسلامی این موضوع است که در خصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

 


جابری انصاری در پایان درباره مساله صادرات نفت ایران، گفت: موضوع صادرات نفت ایران به خارج از کشور به دلیل تحریم های ظالمانه محدود شده بود، با تلاش می‌کنیم تا به میزان سهم خود که از سوی اوپک در نظر گرفته شده است و همچون زمان قبل تحریم نفت خود را صادر کنیم./856/پ201/ج1

ارسال نظرات