۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۱۷۱۸۵
مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی:

دشمن برای تحقق نقشه های خود، فرهنگ حسینی و مهدوی را نشانه گرفته است

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: دشمنان می دانند نقطه قوت ما کجاست، آن ها می دانند اگر بخواهند به اهداف شیطانی خود برسند باید با دو عامل قوت ما یعنی فرهنگ حسینی و مهدوی مبارزه کنند.
دشمن برای تحقق نقشه های خود، فرهنگ حسینی و مهدوی را نشانه گرفته است دشمن برای تحقق نقشه های خود، فرهنگ حسینی و مهدوی را نشانه گرفته است دشمن برای تحقق نقشه های خود، فرهنگ حسینی و مهدوی را نشانه گرفته است دشمن برای تحقق نقشه های خود، فرهنگ حسینی و مهدوی را نشانه گرفته است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، امروز در نشست علمی «بررسی و تحلیل روایت های داستانی واقعه عاشورا»، که در محل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی بیش از 30 سال از سال 1363 با همت والا و نگاه عالمانه آیت الله طبسی تأسیس شده است و در کنار حوزه علمیه و دانشگاه محلی، برای تحقیق و پژوهش شده است.

 

وی گفت: این مؤسسه پیرامون مسائل اسلامی، معارف دینی و علوم اهل بیت(ع) آثار و محصولات شایسته ای را به عالم علم، دانش، کتابت و پژوهش تقدیم داشته است.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار با اشاره به این که اخیرا سه کتاب عزیزان در کتاب سال جمهوری اسلامی، شایسته تقدیر شده است، افزود: فقه و اصول، کلام و اندیشه اسلامی، اخلاق و تربیت اسلامی، فرهنگ و سیره رضوی، انقلاب و تمدن نوین اسلامی موضوعاتی است که راهبردهای پژوهشی و تحقیقاتی است که دوستان و اساتید مانند گذشته و بهتر از گذشته به پژوهش و تحقیقات مشغول هستند.

 

کربلا و مکتب امام حسین ریشه و اساس ماست
وی ابراز داشت: موضوع مراسم امروز، رونمایی از کتاب روضه الاحباب است، این کتاب تبیین داستانی و منظوم واقعه عاشوراست که از سوی یک سراینده ناشناس به زبان هورامی سروده و توسط یک از محققان ترجمه شده است.

 

امام جمعه سابق تربت حیدریه با اشاره به این که کربلا و مکتب سید الشهدا ریشه و اساس ما است، گفت: جبهه استکبار و ایادی آن با مکتب عاشورا و فرهنگ عاشورا مقابله می کنند.

 

مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: دشمن بر این عقیده است که اگر می خواهیم انقلاب را به زانو درآوریم با تحریم نظامی نمی شود، بلکه باید با دو عامل مبارزه کنیم؛ فرهنگ عاشورا و فرهنگ مهدوی.

 

دشمن برای تحقق اهداف شیطانی خود با فرهنگ حسینی و مهدوی مبارزه می کنند
حجت الاسلام شریعتی تبار با خاطرنشان کردن این که ما برای نشر معارف دین تلاش می کنیم، افزود: دشمنان می دانند نقطه قوت ما کجاست، آن ها می دانند اگر بخواهند به اهداف شیطانی خود برسند باید با این دو رکن و عامل قوت مبارزه کنند.   

 

مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی با اشاره به این که مکتب امام حسین(ع) مکتب عزت، حماسه، صبر، اسقامت، معرفت و همه هویت ما را تشکیل می دهد، گفت: امام رضا(ع) می فرمایند: «انّ یَوم الحسین اَقرح جفوننا و اسبل دموعنا وَ اذلّ عزیزنا بأرض کرب و بلا وَ اورثنا الکرب و البلاء الی یَوم الانقضاء….، همانا روز حسین(علیه السلام) پلک‌های ما را زخم کرده و اشک های ما را ریزان نموده و عزیز ما را در سرزمین کرب و بلا ذلیل کرده است و غُصه و بلا را تا روز قیامت برای ما به ارث گذاشته است...».

 

حجت الاسلام شریعتی تبار افزود: فرهنگ مهدوی، افق روشن نسبت به آینده را برای ما ترسیم می کند و اگر این فرهنگ و امید روشن به آینده نبود، مجاهدت و ایستادگی نبود.  

 

حجت الاسلام رسول جعفریان، استاد دانشگاه تهران نیز در ادامه این نشست، گفت: میراث ما از عاشورا دارای سه وجه مذهبی، تاریخی و هنری است. روحانی و فقیه وجه مذهبی، مورخ، وجه تاریخی و هنر وجه داستانی را می گوید، نباید این ها را با یکدیگر خلط کرد. 

 

این استاد دانشگاه تهران گفت: در مجموعه حوزه های فکری این خلط ها را داریم و به همین دلیل است که به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

 

حجت الاسلام جعفریان با اشاره به این که هنرمند باید ارزش ها را منتقل کند، گفت: ما باید این سه شاخه، یعنی روایت مذهبی، تاریخی و داستانی را از نظر معرفتی و ذهنی تفکیک کنیم و حیطه اختیار هر کدام را مشخص کنیم.

 

گفتنی است در پایان این مراسم با حضور مسؤولین و اساتید از کتاب روضه الاحبار( روایتی داستانی و منظوم مقتل امام حسین(ع) به زبان هورامی) رونمایی شد./1309/202/ب1

ارسال نظرات