۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۳۱۷۵۰۴
آیت الله جنتی:

عدم انعطاف و قاطعیت در عمل به قانون را از حضرت امام آموخته ام/ روحیه انقلابی باید زنده بماند/ خبرگان نهادی بی بدیل در نظام است

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای نگهبان با بیان این که یکی از مسائلی که از امام آموختم قاطعیت است، گفت: عدم انعطاف و قاطعیت در عمل به قانون را از حضرت امام فرا گرفته ام.
آيت الله جنتي آيت الله جنتي آيت‌الله احمد جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در نطق انتخاباتی خود که از شبکه تهران پخش شد، با اشاره به جایگاه و وظایف مجلس خبرگان رهبری گفت: وظیفه مجلس خبرگان وظیفه ای بسیار سنگین است.


وی افزود: این نهاد 88 نفره یک مسؤولیت سنگین و بی بدیل در اختیار دارد که مربوط به نصب و عزل رهبر است، مجلس خبرگان رهبری درباره رهبری که مشروعیت نظام وابسته به او است و اگر نباشد قوه قضاییه، دولت و مجلس مشروعیتی پیدا نمی کند مسؤولیت دارد.


عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مجلس خبرگان باید رهبری شجاع، مدبر، فقیه و عادل و عالم به زمانه را انصب کند، اظهار داشت: مجلس خبرگان باید این شرایط را احراز کنند، پس از این که رهبری منصوب شد و خبرگان آن را انتخاب کردند باید بیینند که آیا شرایطلازم برای رهبری ادامه دارد یا خیر.


وی ادامه داد: اگر شرایط ادامه داشت رهبر باقی می ماند اما اگر شراط ادامه دار نبود آن رهبر کنار گذاشته شده و رهبری دیگر انتخاب می شود، از این رو این کار مسؤولیت سنگین و بی بدیلی در نظام جمهوری اسلامی است، هیچ نهادی به اندازه خبرگان اهمیت ندارد چون این نهاد با ستون انقلاب اسلامی سروکار دارد.


امام جمعه موقت تهران با بیان این که بنده همواره از سخن گفتن درباره خودم پرهیز کرده و چنین بنایی نداشته ام، ابراز داشت: اکنون احساس وظیفه شرعی کرده و تا حدود لازم سوابق خود را معرفی می کنم، در پیروزی انقلاب اسلامی مسؤولیت های سنگینی داشتم و نخستین مسؤولیت عضویت و ریاست دادگاه انقلاب بود.


وی عنوان کرد: در این مورد باید با مأموران ساواک و افراد وابسته با رژیم برخورد و آنان را محاکمه می کردیم، بنده مدت های زیادی مسؤول سازمان تبلیغات اسلامی بودم؛ عضویت در شورای نگهبان، عضویت در مجمع تشخیص مصلت نظام و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر مسؤولیت های بنده بوده است.


دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: بنده در مدت 14 سال در مدرسه حقانی تدریس می‌کردم و شاگردان بسیار خوبی در آنجا پرورش یافتند و بعد در جاذبه امام قرار گرفتم و عاشق امام بودم و خود را عاشق امام می‌دانم.


آیت‌الله جنتی ادامه داد: در ایام قبل از پیروزی انقلاب امام (ره) را دوست داشتم و روحیات امام نظیر نظم، وقار و معنویت ایشان و درسشان را همواره به خاطر دارم و از آن استفاده کرده‌ام و از اینکه این توفیق حاصل شده خوشحال هستم.


وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب به تهران آمدم و در محضر امام بودم و مرتب با ایشان رفت و آمد داشتیم و ایشان هم محبت و علاقه‌ای به بنده داشتند؛ حکم قضاوت بنده را امام امضا کردند که در دادگاه انقلاب اسلامی قضاوت کنم و مدتی در تهران و خوزستان و یا شهرهای دیگر در دادگاه انقلاب اسلامی حضور داشتم و قضاوت می‌کردم.


آیت‌الله جنتی به چگونگی انتصابش به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان اشاره و تصریح کرد: زمانی که در خوزستان بودم از رادیو شنیدم که امام راحل بنده را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند که بنده با شنیدن این خبر تعجب کردم زیرا از قبل اطلاع نداشتم.

 

آیت الله جنتی خاطرنشان کرد: بنده برای معرفی پدید ناشناخته انقلاب اسلامی به پاکستان، هندوستان، ژاپن و اروپا سفر کرده و تا جایی که توانستم به معرفی آن پرداختم تا بدانند امام کیست و نظام جمهوری اسلامی چه می کند، مدتی نیز در بوسنی حضور داشتم.


وی اضافه کرد: بنده با این که علاقه مند نیستم درباره خود صحبت کنم اما خصوصیاتی را از امام یاد گرفته ام و هرچه دارم از حضرت امام و دیگر دوستان همانند بهشتی است، به عنوان مثال بنده در ساده زیستی شاگرد امام بوده و هستم و در همه زندگی آن را رعایت می کنم.


دبیر شورای نگهبان با بیان این که بنده آموخته ام که با حداقل ها زندگی کنم، گفت: من یک خانه خشت و گلی در قم دارم که زمین آن نیز وقفی بوده و اجاره آن را می دهیم، این خانه را اوایل انقلاب خریدم و اکنون نیز به حال خود باقی است.


وی افزود: از نظر وسیله نقلیه پراید دست دومی خریدم که از همان استفاده می کنم و لوازم زندگی بنده به همین نحو است، از امام و شهید بهشتی نظام را نیز آموخته و رعایت وقت مقید هستم و آن را در برنامه ها رعایت می کنم.


آیت الله جنتی با بیان این که یکی از مسائلی که از امام آموختم قاطعیت بود، اظهار داشت: عدم انعطاف و قاطعیت در عمل به قانون را از حضرت امام فرا گرفته ام، به ویژه در مسأله انتخابات بسیاری فشار می آوردند، اصرار کرده و سفارش می کنند بنده نیز می گویم ما باید طبق قانون عمل کنیم.


وی ادامه داد: اگر کسی تأیید شده قانون آن را تأیید کرده و همچنین اگر کسی رد شده باشد از سوی قانون است، ما مجری قانون هستیم و این موارد جای سفارش پذیری نبوده و ما نمی توانیم سفارش اشخاص را قبول کنیم که این مسأله دشمن تراشی داشته و بسیاری ناراحت می شوند.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برخی می گویند بر اساس دوستی ملاحظه ما را داشته باشید، ابراز داشت: بنده می گویم که این موارد نه جای دوستی بوده و نه جای دشمنی است، بلکه این گونه موارد جای قانون است.


وی عنوان کرد: انقلاب حضرت امام و روحیه انقلابی باید زنده بماند، شرایط 57 و 90 فرقی نکرده است، روحیه ضد استکباری، ضد اشرافی گری، ضد تجمل پرستی را از امام یاد گرفته ام، بنده واقعا خود را شاگرد ایشان می دانسته و می دانم؛ امام تابلوی من است؛ هرچا و در هر کاری طبق نظر حضرت امام(ره) عمل می کنم.


دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: رسیدگی به مستضعفان و محرومان باید رسیدگی کرد که مورد تأکید امام است، مبادا بتوانیم شکم کسی را سیر کنیم اما گرسنه بخوابد، مقید هستم که احکام اسلام دقیق باید رعایت شود؛ ما با اسلام نباید بازی و معامله کنیم.


وی اضافه کرد: امام ضد غرب زدگی بود و ما نیز این مسأله را از ایشان یاد گرفتیم؛ احکام اسلام باید به صورت دقیق رعایت شود، هرچی زمان بگذرد احکام اسلام سرجای خود وجود دارد و همه باید آن را رعایت کنند، 6 فقیه شورای نگهبان نیز به صورت دقیق احکام اسلام را رعایت می کنند.


امام جمعه موقت تهران با بیان این که مجلس خبرگان هم در زمان حضرت امام و هم در زمان رهبر معظم انقلاب به این نتیجه رسیده اند که شرایط به صورت کامل وجود دارد، گفت: شجاعت، تدبیر، تقوا، عادل بودن، مدبریت و همه شرایط به قوت در جایش باقی است.


وی افزود: امیدواریم که پرچم پیروزی انقلاب اسلامی را رهبر معظم انقلاب به حضرت ولیعصر(عج) بسپارند؛ امیدواریم که روزی را بیینیم که بساط آمریکا، اسرائیل و آل سعود برچیده شده و عدل الهی حاکم و ظلم و ظالم براندازی شده باشد و مظلومی وجود نداشته باشد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات