۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۳۱۷۷۴۶
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

مخاطب‌شناسی و بهره‌گیری از روش‌های نوین نیاز جدی امر تبلیغ است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی از روحانیان و مبلغان دینی خواست تا مخاطب‌شناسی و بهره‌گیری از روش‌های نوین تبلیغی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.
حجت الاسلام خادمي- نشست اساتيد گفتمان هاي ديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در جلسه اساتید گفتمان‌های دینی، با اشاره به لزوم ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های تبلیغی در استان و کشور، اظهار کرد: با توجه به هجمه فرهنگی دشمنان و شبهه‌ها و شایعات روزافزون در جامعه می‌بایست فعالیت تبلیغی بازدارنده و خنثی‌کننده این هجمه فرهنگی و نرم نیز افزایش یابد.

 

وی بابیان اینکه در این روند باید ابزارها و روش‌های تبلیغی دائماً به‌روز شوند، افزود: لازم است با توجه به شرایط و نیاز مخاطبان جدید، روش‌های تبلیغ دینی هم به‌روز و کارآمد شوند چراکه دیگر نمی‌توان تنها با اتکا به روش‌های سنتی و مرسوم قدیمی، نیازهای فرهنگی و مذهبی نسل جدید را جواب داد.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه البته روش‌های سنتی و مرسوم اثرگذاری ویژه خود را داشته و می‌بایست همچنان اجرا شوند، خاطرنشان کرد: در این زمینه لازم است برنامه‌های ترویجی و تبلیغی روحانیان و مبلغان دینی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا شوند که در کنار روش‌های سنتی تبلیغ، از ابزارها و روش‌های نوین نیز استفاده شود.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی با بیان اینکه مخاطب شناسی نقش مهمی در ترویج آموزه‌های دینی دارد، اضافه کرد: روحانیان و مبلغان دینی باید مخاطب‌شناسی و بهره‌گیری از روش‌های نوین تبلیغی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

 

وی با تأکید بر اینکه ارائه و ترویج آموزه‌های دینی در جامعه باید بر پایه شناخت و تشخیص درست مخاطب استوار باشد، تصریح کرد: در گفت‌وگوی دینی با جوانان و ترویج آموزه‌های اسلامی در بین نسل‌های جدید، مخاطب‌شناسی موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت یا کم‌اهمیت تلقی کرد چراکه در غیر این صورت نتیجه مطلوب و پایدار حاصل نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام خادمی تصریح کرد: بدون شک در دهه‌های اخیر بخش اعظمی از ناکارآمدی در حوزه تبلیغ و تعمیق تفکر دینی در جامعه به دلیل کم توجهی به موضوع مهم مخاطب‌شناسی و روز‌آمدی در تبلیغ بوده است.

 

وی اضافه کرد: کشش‌ها و علاقه‌های دینی و پرسش‌ها نسبت به دین و عرفان و معنویت در بین نسل جوان ما زیاد بوده و اگر ما نتوانیم با استفاده از ابزارها و روش‌های مناسب پاسخ درستی به آن‌ها بدهیم، جوانان ما به طرف مکاتب دیگر می‌روند و درواقع یکی از دلایل ظهور و بروز مکاتب و فرقه‌های انحرافی و نوظهور نیز همین موضوع است.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی بابیان اینکه جوانان ما نه‌تنها به صورت فطری بلکه به‌طور تاریخی در باطن خود دین‌دار هستند، اظهار کرد: سابقه دین‌داری ما بیش از تاریخ اسلام است چراکه پیش از اسلام نیز در ایران دین زرتشت وجود داشت و ایرانیان در تاریخ، همیشه متدین بوده‌اند.

 

حجت‌الاسلام خادمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش‌ خانواده‌ها در تربیت اسلامی و دین‌داری فرزندان، اظهار کرد: اسلام به نقش خانواده در چگونگی تربیت کودکان و نوجوانان توجه زیادی داشته و ائمه اطهار (ع) نیز به این موضوع به صورت جدی ورود کرده‌اند.

 

وی بابیان اینکه در تربیت دینی فرزندان شرط نخست آن است که پدر و مادر ابتدا خود عامل به خیر و خوبی باشند، افزود: در خانه‌ای که پدر و مادر به واجبات، محرمات و حلال و حرام توجه نمی‌کنند یا به نماز اول وقت اهمیت نمی‌دهند نباید انتظار داشته باشند که فرزندانشان به صورت اسلامی و دینی تربیت شوند.

 

سید ناصر حسینی، مسؤول گفتمان‌های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی نیز در این نشست، اظهار کرد: هدف از برگزاری گفتمان‌های دینی هم‌اندیشی، تشریح بایسته‌ها و اقدامات دوره‌های آموزش تخصصی ویژه اقشار تأثیرگذار، ایجاد تحول در جوانان با بهره‌گیری از تأثیرگذارترین شیوه‌های تبلیغی، نهادینه کردن الگوی تفکر و اندیشه ورزی اسلامی در جامعه است.

 

وی افزود: در این راستا در سال جاری گفتمان‌های دینی با موضوع‌های حجاب و عفاف، مهارت‌های زندگی، آسیب‌های اجتماعی، دین و زندگی، رسانه‌ها و ماهواره، جنگ نرم و غیره در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استان با حضور روحانیان و اساتید برتر حوزه علمیه برگزار شده‌ است./9314/203/ب1

ارسال نظرات