۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۳۱۷۹۶۷

نخستین نشریه‌های نظامی ایران در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به عنوان یکی از غنی‌ترین آرشیوهای ملی مطبوعات کشور، بیش از 140 عنوان نشریه نظامی در اختیار دارد که اولین نشریه نظامی ایران متعلق به دوره احمدشاه قاجار، یکی از این موارد است.
نخستین نشریه‌های نظامی ایران در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، افزون بر140 عنوان نشریه تخصصی و نیمه‌تخصصی نظامی در آرشیو مطبوعات این مرکز وجود دارد، که «روزنامه نظامی دولت علیه ایران»  با پایه‌گذاری «میرزا حسین‌خان سپهسالار» اولین نشریه نظامی ایران است.

 اولین شماره از این نشریه در 29 ذیقعده 1293 قمری به چاپ رسید که از شماره سوم به نام «روزنامه نظامی علمیه و ادبیه» تغییر یافت و چاپ آن پس از 19 شماره متوقف شد.

 نشریه «قشون»، با دوام‌ترین نشریه نظامی است که از سال 1300 تا کنون چاپ آن ادامه دارد، این نشریه در طول سال‌ها بارها تغییر نام داده و با عناوینی چون «ارتش» و «مهنامه ارتش» و پس از انقلاب اسلامی با عنوان «صف» به چاپ رسیده که تنها در طول 37 سال گذشته، 1160 شماره از آن منتشر شده است.

از میان نشریات نظامی موجود، تنها 20 عنوان متعلق به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است که «روزنامه نظامی دولت علیه ایران»، روزنامه «مریخ»، نشریه«قشون» و مجله «پهلوی» در عصر احمد شاه قاجار و بقیه عناوین در دوره پهلوی منتشر شده است.

 اوج رونق انتشار نشریات در این زمینه مربوط به پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در دهه 80 است که تخصصی و علمی ـ پژوهشی بودن از ویژگی‌های نشریات نظامی پس از انقلاب اسلامی است.

بیش از 90 درصد نشریات نظامی در تهران چاپ شده و از نشریات موجود 6 عنوان آن مربوط به مشهد است و مهمترین آن نشریه «پهلوی» است که انتشار آن از سال 1302 در تهران شروع و از سال 1306 به مشهد منتقل شد وچاپ آن تا سال 1309 در مشهد ادامه یافت.

این نشریه اولین نشریه نظامی خراسان بزرگ است، اصفهان، شیراز و رشت از دیگر شهرهایی هستند که یک یا دو عنوان نشریه نظامی از آن‌ها در آرشیو مطبوعات آستان قدس وجود دارد.

انتشار بیش از 28 عنوان نشریه در حوزه نیروهای هوایی، نظام هوا-فضا و امور وابسته به آن؛ انتشار20 عنوان با موضوعات خانواده، سربازان، ارائه اطلاعات و سرگرمی برای این قشر و همچنین چاپ مقاله‌ها و مطالبی با موضوع فنون و تجهیزات نظامی؛ نیروی زمینی ارتش؛ جنبه‌های دفاعی و نظامی؛ نیروهای انتظامی و خدمات وابسته آن‌ها مهمترین بحث و رویکرد مقاله نویسی در نشریات نظامی ایران تا کنون بوده است.

یادآور می شود؛ اخبار تازه روز، آسمان ایران، ایران نما، بهداری ارتش، پرواز، پهلوی، پیام پاسداران، پیک دریا، سازمان دفاع غیرنظامی، ژاندارمری، سپه، مراقبت پرواز، مریخ، نیروی زمینی شاهنشاهی، و نیروی هوائی شاهنشاهی مهمترین نشریه‌های نظامی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است و مواردی چون امین جامعه، اندیشه انتظامی و مرز، پدافند غیر عامل، پژوهش های مدیریت انتظامی، پلیس بین الملل، پهپادها و آینده، ترجمان نظامی، جنگ الکترونیک، دانش انتظامی، خلیج فارس و امنیت، دیده‌بان پلیس، سیاست دفاعی، صنایع هوا فضا، طب نظامی، علوم و فنون نظامی، فرماندهی و ستاد، مطالعات تاریخی- نظامی، نگهبان انقلاب اسلامی و ... از عناوین مهم‌ترین نشریات دوران انقلاب اسلامی است./1308/د102/ق

منبع: روابط عمومی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات