۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۳۱۸۴۰۲
استاد حوزه علمیه:

خواص بی بصیرت به دنبال کشاندن فتنه به مجلس هستند/ ولایت مداری معیار سنجش افراد است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سیفی مازندرانی به عملکرد خواص در دوران فعلی اشاره کرد و با بیان این که کسانی که ادعای همراهی با امام راحل را داشتند در سال 88 به شدت لغزیدند و در برابر نظام قرار گرفتند، گفت: متأسفانه کسانی که مدعی یار امام بودن داشتند در سال 88 به صف فتنه گران پیوستند.
سيفي مازندراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت‌الله علی‌اکبر سیفی‌ مازندران، نامزد پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع خبرنگاران، جایگاه مجلس خبرگان را تطبیق صفات و شرایطی که شارع مقدس برای رهبری تعیین کردند دانست و گفت: براساس این صفات ولایت شرعیه به رهبری داده شد هرچند که تطبیق این صفات بر شخص معین در اصل بر عهده مردم است چون برخی شرایط تخصصی فقاهت و شرعیت مطلق است مردم به وکلای خود در مجلس خبرگان می‌سپارند.

 

وی به اهمیت جایگاه مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: در فقه شیعه و نظام اسلامی در حقیقت وظیفه مجلس خبرگان رهبری تعیین و تشخیص ولی امر و رهبری نظام اسلامی با انتخاب فقیه جامع الشرایط و مقام ولایت است و این در حقیقت به معنای اعطای اصل مشروعیت به این منصب ولی امر مسلمین نیست بلکه در حقیقت تعیین فقیه اصلح در میان دیگر فقهای واجد شرایط شرعی است بلکه صلاحیت شرعی به ولی فقیه از سوی ذات اقدس الهی و شارع مقدس اعطا می شود. 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان این که جایگاه مجلس خبرگان رهبری در حقیقت تعیین شخص اصلح میان فقهایی که شارع مقدس به ولایت آنها مشروعیت بخشیده است، افزود: مردم نقش تعیین کننده در انتخاب شخص ولی امر مسلمین دارند، اما تعیین برخی از این شرایط که از اختیار مردم خارج است بر عهده خبرگان ملت قرار داده شده است.

 

وی ادامه داد: اعضای مجلس خبرگان رهبری آن ویژگی هایی که شارع مقدس برای رهبری و ولایت تعیین کرده را برای ویژگی ها و شرایط فقهای واجد شرایط تطبیق می دهند و آن فقیهی که شایسته مقام رهبری هست را تعیین می کنند.

 

آیت الله سیفی به موضوع خواص در اسلام اشاره کرد و با بیان این که متأسفانه نخستین انحراف ها از صدر اسلام از همین خواص آغاز شد، گفت: نخستین ضربه عالم اسلام از یار غار پیامبر صورت گرفت و انحراف شروع شد.

 

نامزد مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که موضوع خواص تنها مربوط به دوران حال نیست، خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر گرامی اسلام نیز متأسفانه خواص که از یاران نزدیک پیامبر نیز بودند بیشتر ضربه را به اسلام و پیامبر زدند.

 

آیت الله سیفی به عملکرد خواص در دوران فعلی اشاره کرد و با بیان این که کسانی که مدعی همراه با امام راحل را داشتند در سال 88 به شدت لغزیدند و در برابر نظام قرار گرفتند، گفت: متأسفانه کسانی که مدعی یار امام بودن داشتند در سال 88 به صف فتنه گران پیوستند.

 

وی با بیان این که امروز همان خواص بی بصیرت تلاش می کنند که فتنه را که از کف خیابان ها جمع شد به مجلس بکشانند، تصریح کرد: به حتم این توطئه و فتنه جدید نیز با هوشیاری و بصیرت آحاد جامعه به نتیجه نخواهد رسید.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جریانی که در کشور مسأله شورایی شدن رهبری را مطرح می کنند، گفت: این گونه اظهارات به هیچ عنوان دارای مشروعیت نیست.

 

آیت الله سیفی با تأکید براین که شورایی شدن رهبری در نظام اسلامی معنایی ندارد، افزود: قرآن، ولایت نبی مکرم اسلام را به گونه‌ای قرار داد که بعد از مشورت، تصمیم نهایی را پیامبر اتخاذ کنند.

 

وی مقام معظم رهبری را محور همه امور در کشور دانست و با تأکید براین که هر وحدتی در کشور نیز ا با محوریت مقام معظم رهبری شکل بگیرد، گفت: معیار سنجش افراد نیز در نظام اسلامی باید میزان تبعیت از ولایت فقیه باشد.

 

نامزد پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از مازندران، ولایت فقیه را مترقی ترین قانون الهی دانست و با بیان این که این اصل مهم مترقی ترین اصولی است که پایه و اساس حکومت اسلامی را تشکیل داده است، گفت: این اصل مبتی بر همان احکام، دستورات و قوانین الهی است که خالق بزرگ خلق کرده است.

 

آیت الله سیفی مازندرانی، شجاعت، قوه مدیریت و تدبیر، اعلم بودن در احکام شرعی و همچنین قوه استنباط بالا را از جمله ویژگی های یک فقیه دانست و خاطرنشان کرد: اگر فقیهی اعلم باشد اما دیگر شروط مورد نیاز نظیر شجاعت و یا قوه تدبیر و مدیریت را نداشته باشد از شرایط لازم برای رهبری برخوردار نیست./950/202/ب1

ارسال نظرات