۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۳۱۸۴۸۰
رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی مطرح کرد؛

انصراف 16 نامزد در خراسان شمالی/ 47 نفر در گردونه رقابت‌های انتخاباتی باقی ماندند

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی با اشاره به انصراف 16 نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان، گفت: در حال حاضر 47 نفر در سه حوزه انتخابیه استان برای کسب چهار کرسی مستقل مجلس شورای اسلامی با هم رقابت می‌کنند.
محمدرحيم نوروزيان- نشست خبري ستاد انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، محمدرحیم نوروزیان، رییس ستاد انتخابات استان خراسان شمالی، امروز در نشست خبری، با بیان اینکه آمار رسمی انصراف‌دهندگان از رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در استان تاکنون 16 نفر است، اظهار کرد: از مجموع 63 نامزد تأیید صلاحیت شده این استان، اکنون 47 نفر در گردونه این رقابت‌ها باقی مانده‌اند که از این تعداد 30 نفر در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم، 11 نفر در اسفراین و شش نفر هم در حوزه انتخابیه شیروان در حال رقابت هستند.

 

وی با اشاره به اینکه ساعت هشت صبح پنج‌شنبه (فردا) مهلت تبلیغات انتخاباتی به پایان می‌رسد، اضافه کرد: از نامزدهای انتخابات انتظار می‌رود در این ساعات پایانی تبلیغات، بیش‌ترین پایبندی به قانون را داشته باشند و با توجه به حساسیت موضوع کسی پیشاپیش خود را برنده انتخابات معرفی نکند.

 

نوروزیان تصریح کرد: نباید نامزدی خود را از هم‌اکنون پیروز انتخابات معرفی کند چراکه این اقدام از نظر اخلاقی، شرعی، قانونی و عقلانی نبوده و تبعات خاص خودش را در پی دارد.

 

وی بابیان اینکه تاکنون در استان حتی نظرسنجی علمی خاصی هم انجام نشده که کسی به استناد آن خود را برنده انتخابات معرفی کند، خاطرنشان کرد: بر این اساس از همه نامزدهای باقی مانده در گردونه رقابت‌ها و هواداران آن‌ها انتظار داریم تا پایان رأی‌گیری و اعلام نتایج موارد قانونی و اخلاقی را به صورت جدی رعایت کنند.

 

نوروزیان در ادامه با اشاره به بروز برخی تخلف‌های تبلیغات انتخاباتی در خراسان شمالی، اظهار کرد: اگرچه در تبلیغات غالب نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی اشکال‌هایی مشاهده شده و در همه موارد نیز برخورد لازم صورت گرفته است اما غالب این اشکال‌ها شکلی بوده تا محتوایی، به همین دلیل موضوع حادی ایجاد نشده است.

 

وی با اشاره به راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی از سوی برخی نامزدها، بر ممنوعیت این‌گونه تبلیغات تأکید کرد و گفت: حتی برای جشن پیروزی بعد از اعلام رسمی نتایج شمارش آرا هم باید حدود شرعی و قانونی رعایت شود.

 

نوروزیان با اشاره به اینکه تاکنون حدود 15 فقره پرونده درزمینهٔ تخلفات انتخاباتی در این استان تشکیل شده است، افزود: ستاد انتخابات، فرمانداری‌ها و هیأت‌های اجرایی و نظارت با رصد دائمی فضای تبلیغات انتخاباتی، تخلفات را ثبت کرده و به دستگاه قضایی ارجاع می‌دهند.

 

به گفته وی در این راستا علاوه بر برخورد قضایی که در قانون پیش‌بینی شده، با توجه به نظارت استصوابی شورای نگهبان و نیز لزوم تأیید اعتبارنامه منتخبان در مجلس، این قبیل تخلفات می‌تواند در تأیید نهایی سلامت انتخابات و حتی راه‌یابی نمایندگان منتخب به مجلس آینده مؤثر باشد.

 

نوروزیان در ادامه با اشاره به تشدید فعالیت تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی طی روزهای باقی مانده تا برگزاری انتخابات، اظهار کرد: در استان تاکنون تخلفات اندکی در فضای مجازی داشته‌ایم و دستگاه‌های امنیتی و نظارتی هم کماکان رصد می‌کنند.

 

وی ادامه داد: البته شاید در این 48 ساعت که حساسیت‌ها بیشتر است، شایعاتی هم در فضای مجازی منتشر شود، به همین دلیل بهتر است که مردم اطلاعات را از رسانه‌های رسمی دریافت کرده و به مطالب شبکه‌های مجازی توجه نکنند.

 

گفتنی است، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جمعه هفته جاری، هفتم اسفندماه به صورت هم‌زمان باهم در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

حدود 67 درصد از جمعیت 925 هزارنفری خراسان شمالی واجد شرایط رأی دادن در هفتم اسفند هستند. این استان یک کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری دارد که برای آن سه نامزد با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 

همچنین هفت شهرستان این استان نیز در مجموع چهار کرسی نمایندگی مستقل در مجلس شورای اسلامی دارند و شهرستان فاروج هم مشترک با قوچان در خراسان رضوی یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد./9314/202/ب1

ارسال نظرات