۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۳۱۹۴۷۸
استاد حوزه و دانشگاه:

قرآن جزء ابزارهای لازم مبلغان است/ ضرورت توجه حوزه به حفظ و تفسیر قرآن

خبرگزاری رسا ـ احمدی با بیان این‌که حفظ قرآن جزء ابزار لازم و پیش نیازهای روحانیان به ویژه مبلّغان است، گفت: روحانیان بیشتر باید روی حفظ موضوعی کار کنند و می بایست جزء برنامه های ضروری حوزه علمیه قرار بگیرد.
قرآن کريم

غلامحسین احمدی، استاد قرآن حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با اهمیت حفظ و تدّبر در قرآن، گفت: حفظ قرآن جزء ابزار لازم و پیش نیازهای روحانیان به ویژه مبلّغان است، روحانیان بیشتر باید روی حفظ موضوعی کار کنند و می بایست جزء برنامه های ضروری حوزه علمیه قرار بگیرد.

 

وی ادامه داد: برای حفظ موضوعی باید موضوعاتی از قبیل مقابله با تکفیری ها در رأس کار قرار گیرد، به ویژه روحانیانی که به حج و عتبات اعزام می شوند باید روی این موضوعات تسلط داشته باشند و استدلال های لازم برای رد وهابیت و شبهاتی که به شیعه وارد شده داشته باشند، چرا که فرقه هایی مانند وهابیت فقط قرآن را قبول دارند و به قرآن استناد می کنند.

 

استاد قرآن حوزه و دانشگاه، در رابطه با منابع لازم برای حفظ و تفسیر موضوعی قرآن کریم، افزود: تمام تفاسیر و کتب روایی و منابع به صورت نرم افزار در دسترس است، هم منابع اهل سنت و هم منابع شیعه و تفاسیر روایی، عقلی، عرفانی، کلامی و مجموعه کتب قرآنی در دسترس است و خوشبختانه هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

 

احمدی اظهار داشت: در زمینه تفاسیر اجتهادی و  تفاسیر محض مشکلی نداریم و کتابخانه های دیجیتال هم در دسترس طلاب قرار دارد، تفاسیر موضوعی حضرت آیت‌الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی و حضرت آیت‌الله سبحانی از تفاسیر موضوعی غنی و جامع هستند.

 

وی در رابطه با تفاسیر انحرافی که از سوی برخی افراد مطرح می شود، تصریح کرد: باید مردم را در زمینه عقیدتی و کلامی آگاه و آماده سازی کرد و از مساجد و مدارس و دانشگاه ها شروع کرد و به اطلاع رسانی و جوابگویی به سوالات و شبهات پرداخت و در زمینه های مختلف عقیدتی، فرهنگی، سیاسی از مردم شبهه زدایی شود.

 

استاد قرآن حوزه و دانشگاه گفت: در مورد زائران که دچار شک و شبهه می شوند باید جلساتی قبل از اعزام برگزار شود و مباحث عقیدتی به صورت تفصیلی برای آن ها بیان و شبهه زدایی شود.

 

احمدی ابراز داشت: روخوانی صرف قرآن کریم لازم است ولی کافی نیست، خواندن قرآن آثار روحی و تربیتی دارد ولی باید به دنبال فهم آیات و به کار بردن دستورات قرآن در زندگی باشیم، دانشمند سرشناس انگلیسی در مورد تلاوت آیات قرآن کریم می گوید: آیات قرآن آثار مغناطیسی خاص روی روح و روان انسان دارد.

 

وی در پایان توضیح داد: وقتی کسی که مسلمان نیست و تعصبات مذهبی ندارد در مورد قرآن و آثار تلاوت آن اینگونه تعریفی دارد باید گفت که بهترین چیزی که انسان را به خدا نزدیک می کند تلاوت قرآن است، از طرفی امیرمومنان(ع) می فرمایند: در تلاوتی که تدّبر و تفکر و تأمل نباشد خیری نیست، یعنی آن خیری که هدف خدا از نزول قرآن بوده بدون تدّبر و تامل حاصل نمی شود. /869/303/ب1

ارسال نظرات