۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۳۱۹۵۱۷
حجت الاسلام ذوعلم تبیین کرد؛

اخلاق، انصاف و قانون الزامات اساسی رقابت سیاسی/ هیچ موضوع نگران کننده ای درباره خبرگان وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه پیروزی و شکست را در انتخابات جمهوری اسلامی بی معنی توصیف کرد و گفت: هر کس در عرصه انتخابات شرکت می‌کند برای خدمت به مردم است و کسانی که رأی نمی‌آورند مسؤولیتی از گردنشان ساقط شده است.
حجت الاسلام علي ذوعلم
حجت الاسلام علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، شرکت مردم در انتخابات هفتم اسفند را نشان دهنده اوج مردم سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: با بلوغ سیاسی جامعه و انتخاب آگاهانه مردم به عمق مردم سالاری دینی که نظام به دنبالش هست نزدیک‌تر شدیم.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد: حضور بیش از شصت درصدی مردم بسیار معنی دار است؛ در بین کشورهایی که بسیار بیش از ما سابقه برگزاری انتخابات را دارند این حضور مردم بسیار از لحاظ کمی و کیفی قابل توجه بود.
 
حجت الاسلام ذوعلم تصریح کرد: بر مبنای فلسفه سیاسی اسلام و آنچه نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس آن شکل گرفته است، رأی مردم واقعاً اثری حقیقی در جهت دهی به نظام و در انتخاب مسؤولان قوه قضائیه، قوه مجریه و مسؤولان شورای شهر و خبرگان رهبری دارد و این حضور هم حضوری بسیار پر رنگ و قابل توجه بود.
 
وی درباره تقابل بین ملت و نظام که مورد توجه رسانه‌های غربی قبل از انتخابات بوده است اظهار داشت: آنچه رسانه‌های غربی می‌گویند از سر ناچاری است و برای سلطه غرب وجود کشوری که مستقل از آن‌ها مسیر خود را مشخص کند و جلوی زیاده‌خواهی آن‌ها بایستد قطعاً سنگین و غیر قابل قبول است بنابراین آن‌ها سعی می‌کنند که با استفاده از نفوذ رسانه‌ای که در جهان دارند هر زمان به یک بهانه مشارکت سیاسی مردم را زیر سوال ببرند.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اصل اینکه رسانه‌های غربی شرکت مردم در انتخابات را تقابل بین ملت و نظام معرفی می‌کنند را مضحک و خنده‌دار توصیف کرد و افزود: نقش حضور مردم به معنی این است که در بستری که قانون اساسی این نظام تعیین کرده و در فرآیند قانونی که ارکان این نظام معین کرده است رأی می‌دهند، بنابراین رأی دادن به نمایندگان و شرکت در انتخابات به معنی قبول صداقت، توانمندی و مشروعیت نظام است.
 
حجت الاسلام ذوعلم ابراز داشت: دشمنان جمهوری اسلامی نمی‌توانند با بیان این مطلب که ما با نظامی مقابله می‌کنیم که مردم آن به آن معتقد هستند و آن را قبول دارند مقابله می‌کنیم به جنگ جمهوری اسلامی بیایند لذا این مطالب را برای توجیه دشمنی خود بیان می‌کنند.
 
وی مردم را در متن قضایا ارزیابی کرد و گفت: واقعیتی که امروز تحقق پیدا کرده است نظامی مردم سالار دینی مبتنی بر عدالتخواهی، سلطه ستیزی و آزادی و مشارکت مردم است که در طول 37 سال در این کشور ریشه دوانده و امید این می‌رود که روز به روز با حضور آگاهانه‌تر مردم در عرصه‌های مختلف و با مسؤولیت شناسی مسؤولان مختلف نظام بتواند کارآمدی نظام ارتقا پیدا کند.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه تصریح کرد: اساساً در فرهنگ جمهوری اسلامی واژه پیروزی و شکست درباره کسانی که در عرصه انتخابات شرکت می‌کنند واژه درست و صحیحی نیست؛ هر کس در این عرصه وارد می‌شود و می‌خواهد نماینده مردم باشد به دنبال این است که به مردم خدمت کند و اگر مردم به اندازه کافی به او رأی دادند از این فرصت برای خدمت به مردم استفاده می‌کند و اگر به او رأی ندادند به این معنی است که یک بار مسؤولیت از دوش او برداشته شده است.
 
حجت الاسلام ذوعلم ادامه داد: احساس شکست در کسانی که به مجلس راه پیدا نکرده‌اند احساس درستی نیست؛ این در چارچوب متعالی انقلاب اسلامی نیست، بخصوص درباره مجلس خبرگان رهبری این مسأله مصداق عمیق‌تری پیدا می‌کند، بالاخره علمای عادلی که امین مردم هستند و در این عرصه حضور پیدا می‌کنند برای ادای وظیفه آمده‌اند و هر فرد و طیفی که به این مجلس راه پیدا کند زیر چتر انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی، در چارچوب اهداف و آرمان‌های نظام حرکت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: به اعتقاد بنده هیچ مسأله نگران کننده‌ای در زمینه ترکیب نمایندگان مجالس وجود ندارد و نباید در ذهن افراد جامعه هیچ نگرانی شکل بگیرد؛ در طول 37 سال بعد از انقلاب اسلامی مجالس مختلف با عملکردهای مختلف داشتیم و حتی در مجلس ششم که آن وضعیت ناگوار پیش آمد، نخبگان سیاسی آن وضعیت را نقد می‌کردند و مردم نقاد آن زمان و آن زمینه بودند و این درس‌هایی است که ما از گذشته در تجربه و سابقه سیاسی خود داریم.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اظهار داشت: امروز این وحدت و انسجامی که در جامعه وجود دارد و همه جناح‌ها و طیف‌ها خودشان را ملتزم به نظام، ملتزم به جهت‌گیری‌های مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان و خودشان را ملتزم به اجرای قانون اساسی می‌دانند اساساً هیچ مسأله‌ای در این زمینه نه داریم و نباید داشته باشیم.
 
حجت الاسلام ذوعلم مواجهه مردم با فریب خوردگان سال 88 را عبرت آموز توصیف کرد و گفت: همان کسانی که به آن افراد رأی دادند بر اثر عملکرد غلط آن‌ها از آن‌ها فاصله گرفتند و آن‌ها را مورد نقد قرار دادند و وضعیت به جایی رسید که بعد از چند ماه پس از قضایای انتخابات سال 88 این‌ها واقعاً در جامعه بدون پشتوانه ماندند و پایگاهی هم که داشتند از دست دادند.
 
وی با اشاره به جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «نپذیرفتن رأی مردم خود یک فتنه است» گفت: این یک شاخص است برای ما و این مهم نیست که چه جناح و طیفی بخواهد این مواجهه را داشته باشد؛ مبانی امام خمینی (ره) و اینکه این مبانی بخواهد در جامعه ما مطرح شود و اینکه سیاست ما متکی بر اعتقادات و باورهای دینی ماست و حضور اجتماعی سیاسی ما یک تکلیف است.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد: این دیدگاه باید در جامعه باید تبیین شود و تمام کسانی که علاقمند به نظام و کشور هستند و استمرار امنیت و پیشرفت کشور را دنبال می‌کنند قبول می‌کنند که در رقابت‌های سیاسی، اخلاق‌مداری، انصاف و قانون‌پذیری اصولی است که اگر نباشد جامعه نمی‌تواند به حیات سیاسی خود ادامه دهد. /836/ت301/ج
ارسال نظرات