۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۳۱۹۶۹۷
در سال تحصیلی آتی؛

500 طلبه جدیدالورود در حوزه‌های علمیه خراسان شمالی پذیرش می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در سال تحصیلی آتی در مجموع 500 طلبه جدیدالورود در 15 مدرسه علمیه شهرستان‌های مختلف این استان پذیرش می‌شوند.
حجت الاسلام سالاري مکي- نشست خبري پذيرش حجت الاسلام سالاري مکي- نشست خبري پذيرش حجت الاسلام سالاري مکي- نشست خبري پذيرش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول مرکز نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی، امروز در نشست خبری، با اشاره به نام‌نویسی از متقاضیان تحصیل در حوزه‌های علمیه استان، اظهار کرد: ثبت‌نام آزمون ورودی به مدارس علمیه خراسان شمالی از پانزدهم بهمن‌ماه آغاز شده و بر اساس برنامه تا بیست و نهم اسفندماه جاری ادامه خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه سهمیه مدارس علمیه استان برای پذیرش طلاب جدیدالورود در سال تحصیلی آتی 500 طلبه است، افزود: از این تعداد 275 نفر برادر و 230 نفر نیز خواهر هستند.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به فعالیت 15 حوزه علمیه در شهرستان‌های هشت‌گانه این استان، اضافه کرد: این مدارس شامل 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران بوده که در سال تحصیلی جاری در مجموع هزار و 400 طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو و سه مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

 

وی ادامه داد: برای سال تحصیلی آتی نیز پس از پایان ثبت‌نام متقاضیان، آزمون کتبی ورودی در تاریخ بیستم اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار شده و نتایج آزمون سی‌ام این ماه اعلام می‌شود.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به اینکه پذیرفته‌شدگان در آزمون کتبی، به مرحله مصاحبه و آزمون شفاهی راه می‌یابند، خاطرنشان کرد: مرحله مصاحبه افرادی که در آزمون کتبی حد نصاب نمره لازم را کسب کرده باشند، از بیستم خرداد تا سوم تیرماه سال آینده برگزار می‌شود.

 

دبیر شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه اسامی قبول‌شدگان نهایی در آزمون کتبی، شفاهی و مصاحبه در تاریخ بیستم تیرماه اعلام می‌شود، افزود: پس از آن پذیرفته‌شدگان در فصل تابستان دوره تثبیتی یک‌ماهه را گذرانده و آنگاه وارد سیستم آموزشی حوزه علمیه شده و کلاس‌های آن‌ها از ابتدای پاییز آغاز می‌شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه پذیرش در مدارس علمیه استان در دو بخش بلندمدت و سفیران هدایت صورت می‌گیرد، اظهار کرد: برادران دارای مدرک سیکل نظام قدیم و پایه نهم دوره اول دبیرستان نظام جدید و دیپلم و خواهران دارنده مدرک دیپلم می‌توانند در آزمون دوره بلند‌مدت حوزه علمیه خراسان و در دوره سفیران هدایت شرکت کنند.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی در ادامه با اشاره به مشکلات زیرساختی در حوزه‌های علمیه استان، گفت: اگرچه میزان علاقه‌مندی و اشتیاق جوانان و نوجوانان برای تحصیل در مدارس علمیه خراسان شمالی زیاد است اما متأسفانه به دلیل کمبودها و کاستی‌های زیرساختی و تجهیزاتی امکان جذب این میزان علاقه‌مند به تحصیل در مدارس علمیه استان نیست.

 

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود در سال‌های آینده با رفع کاستی‌های موجود، میزان جذب طلاب جدیدالورود در حوزه‌های علمیه خراسان شمالی نیز افزایش یابد، خاطرنشان کرد: اکنون به دلیل نوپا بودن استان و تراکم جمعیت طلبه در مرکز استان، بسیاری از مکان‌های آموزشی حوزه علمیه خراسان شمالی استیجاری است.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی تصریح کرد: این اماکن آموزشی برای میزان طلاب موجود در 30 سال قبل احداث شده‌اند اما امروز شمار علاقه‌مندان به تحصیل حوزوی در استان افزایش یافته و به تبع آن به مکان و فضای بیشتری نیاز داریم.

 

مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: برای رفع این کاستی‌ها و تکمیل زیرساخت‌های حوزوی در استان نیازمند مشارکت بیشتر خیران و واقفان هستیم چرا که مدارس علمیه از دوره‌های گذشته تاکنون هیچ‌گاه متکی به دولت‌ها و کمک‌های دولتی نبوده و همیشه با مشارکت‌های مردمی و از محل درآمد موقوفات اداره می‌شده‌اند./9314/202/ب1

ارسال نظرات