۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۳۱۹۸۹۵
مدیر مدرسه علمیه الزهرا تهران:

تحصیل خواهران در مدارس علمیه از چشم اندازهای جمهوری اسلامی ایران است

خبرگزاری رسا ـ مدیرمدرسه علمیه الزهرا (س) خواهران گفت: دختران ما با تحصیل در مدارس علمیه وتربیت مربیان دینی میتوانند در تغییر سبک زندگی بر اساس رویکرد دینی مثمره ثمر باشند و این هدف جزء چشم اندازهای جمهوری اسلامی ایران است.
مرکز مديريت حوزه علميه خواهران

معصومه سادات صادقی، مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت تحصیل دختران در مدرسه علمیه، گفت: مدارس  علمیه خواهران با هدف مشخصی تأسیس شده و با همین رویکرد نظام آموزشی، برنامه ریزی شده است.

 

وی افزود: اولین هدف ما بحث تربیت کارشناسان مسائل دینی و مربیان و معلمانی است که درحوزه دین و معارف اسلامی فعالیت می‌کنند و هدف دیگرمان تربیت مبلغان کارآمد درجامعه است و براساس نیازی که درجامعه وجود دارد برای حضور چنین خواهرانی در بین جامعه زنان، حضور خواهران برای فراگیری علوم دینی از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که این خواهران می‌توانند در بحث تغییر سبک زندگی براساس رویکرد دینی مثمر ثمر باشند که این هدف جزء چشم اندازهای جمهوری اسلامی ایران است.

 

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) اضافه کرد: کارآیی تحصیل کردگان مدارس خواهران برای جامعه دو وجهه دارد، یک وجهه بحث توانمندبودن و کارآمدبودن خواهرانی است که در حوزه تحصیل می‌کنند و وجه دیگرش بحث خود جامعه و سازمان‌هایی است که این خواهران می‌توانند در آن اماکن فعالیت کنند.

 

وی ادامه داد: هر چقدر نظام آموزشی ما از یک اتقان خاصی برخوردار باشد و آموزش‌ها بیشتر در زمینه علوم و معارف اسلامی با نگاه تربیتی ارائه و کاربردی شود، قطع یقین می‌توانیم بگوییم ما خواهرانی را تربیت کرده‌ایم که هم مربیان و معلمان کارآمدی هستند و هم مبلغان کارآمد، که این قسمت آن مربوط می شود به خودنظام آموزشی حوزه علمیه و خواهرانی که ورود به این عرصه می کنند.

 

وی ابراز داشت: بُعد دوم آن مربوط می‌شود به اینکه ما چقدر زمینه را برای حضور این خواهران در جامعه فراهم کرده باشیم؛ مثلا اگر ما معلم و مربی معارف اسلامی تربیت کردیم، آیا در آموزش و پرورش زمینه ای برای جذب این خواهران وجود دارد؟ نیازش وجود دارد اما زمینه بکارگیری آن متاسفانه هنوز وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: مدیران مدارس آموزش و پرورش اگر خودشان دغدغه و انگیزه داشته باشند و دلسوزانه برای دانش آموزان  کارکنند، تجربه نشان داده که به سراغ مدارس علمیه می روند و مبلغان و معلمان توانمند را جذب می‌کنند که الحمدلله بازخورد خیلی خوبی داشته است؛ اما از نگاه سازمانی و ساختاری هنوز این زمینه فراهم نشده است.

 

وی خاطرنشان کرد: جاهایی که زمینه تبلیغ فراهم می شود، مثل سازمان‌ها یا مراکز علمی آموزشی، خواهران می‌توانند بسیار مفید باشند و آنچه که از علوم دینی خود به جامعه ارائه می دهند طبق اصول و مبانی معتبر و متقن دینی باشد، که از انحرافات و بدعت ها در دین جلوگیری کند.

 

وی در ادامه درباره موازی بودن آموزش‌های اسلامی مبلغان و معلمان حوزه به دانش آموزان و خانواده‌های آنها و عدم وجود تناقض بین آموزه‌های معلمان و مربیان و خانواده‌های دانش آموزان اظهار داشت: توصیه ما به نیروهای دانش آموخته و گروه فرهنگی تبلیغی این است که همزمان با آموزش‌هایی که برای دانش‌آموزان دارند کلاس‌هایی را هم برای اولیا دایر کنند که آنها هم به موازات همین آموزش‌ها پیش بروند تا دانش‌آموزان دچار تناقض در آموزه های دینی خود که در ابتدا درخانه و خانواده فرا می گیرند، نشوند.

 

صادقی در پاسخ به این سؤال که مدرسه الزهرا(س) دارای چه نقاط قوت و جذبی است که سبب می شود دختران مدرسه علمیه شما را برای تحصیل انتخاب کنند؟ گفت: باید کار آماری و تحلیلی کرد که آیا واقعا مدرسه ما این جذابیت را دارد یا خیر؛ با توجه به اینکه گروه هدف ما جامعه زنان است، اولویت انتخاب اکثر داوطلبین، مسیر و دسترسی آسان به مکان تحصیل است.

 

وی ادامه داد: اما هستند کسانی که برایشان کیفیت آموزش و فعالیت‌های فرهنگی آموزشی و پژوهشی آن حوزه مهم است؛ افرادی که این‌گونه انتخاب می کنند یکی از نکاتی که از سوی آنها مطرح می‌شود این است ارتباط طلاب با اساتید و کادر برایشان اهمیت داشته است؛ چرا که ما طلاب را به عنوان یک طلبه نمی بینیم و به همه آنها اول به عنوان یک خواهر دینی و یک همراه نگاه می کنیم؛ که در این راه امکان دارد یک نفر بخاطر آگاهی و خودسازی بیشتری که دارد دست بقیه راهم بگیرد.

 

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) درباره ظرفیت حوزه برای پذیرش و شرایط آن اضافه کرد: برای امسال پذیرش برای گروه‌های تمام وقت با ظرفیت 25 نفر، برای پاره‌وقت با ظرفیت 30 نفر، و نیمه حضوری با ظرفیت پنج نفر است.

 

وی در پایان اظهار داشت: شرایط پذیرش طلاب طبق دفترچه راهنما براساس شرایطی که مرکز حوزه علمیه خواهران اعلام کرده است؛ خواهرانی که تمام وقت هستند، باید حداقل مدرک آنها دیپلم، حداقل معدل کل آنها 12 و حداکثر سن آنها 35 سال باشد و خواهرانی که مقاطع بالاتر از دیپلم را گذرانده‌اند به این سنواتشان اضافه می شود و خواهرانی که  پاره وقت هستند شرایط سنی ندارد ولی حداقل معدل دیپلم آنها باید 12 باشد و برای ثبت نام کنندگان نیمه حضوری هم شرایط خاصی نداریم، برای مقطع عمومی سطح 2 هم آزمون ورودی برداشته شده و فقط مصاحبه انجام می شود.

 

مدرسه علمیه الزهرا(س) در سال 1360 در تهران و در محله کوی نصر تأسیس شده است که در ابتدا به صورت آزاد، دروس حوزوی و مباحث قرآنی و احکامی را برای خواهران ارائه می کرده؛ در سال 1377 که مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تاسیس شد، مدرسه علمیه الزهرا(س) از اولین مدارسی بود که تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران مصوب شد و رسمیت قانونی پیدا کرد و در حال حاضر آیت الله رئیسی به عنوان متولی این حوزه می باشند./966/302/ب2

ارسال نظرات