۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۳۲۰۰۱۱
حجت الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری مطرح کرد؛

3200 فارغ التحصیل و 400 اثر علمی در کارنامه 20 ساله دارالحدیث

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث به دستاوردهای دارالحدیث اشاره کرد و گفت: نتیجه 20 سال تلاش این مؤسسه تربیت 3200 فارغ التحصیل و ارائه 400 اثر علمی است.
آيت الله ري شهري همايش بيستمين سالگرد تاسيس دارلحديث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی ری‌شهری، رییس مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث پیش از ظهر امروز در بیستمین سالگرد تأسیس این مؤسسه با اشاره به آیه «مثل کلمة طیبة کشجرة طیبة» اظهار داشت: با یاری خداوند و با توفیق و عنایت امام عصر شجره طیبه دارالحدیث بیست ساله شد؛ اما نکات مهمی از جمله هدف از تأسیس دارالحدیث، چگونگی شکل‌گیری، روش کار و دستاوردها و انتظارات و توقعات این مرکز باید بیان شود.

 

تلاش دارالحدیث بیان زیبایی‌های کلام اهل بیت(ع) به دنیا است

وی هدف از تأسیس دارالحدیث را تلاش سازمان یافته در جهت ارائه محاسن زیبایی های علوم و معارف اهل بیت(ع) دانست و تأکید کرد: کوشش این مرکز پاسخگویی به رهنمود بسیار مهم و سرنوشت ساز امام هشتم است، آن جا که در پاسخ به این که چه کنیم و از چه راهی می شود مکتب اهل بیت(ع) را زنده کرد، فرمودند: محاسن کلام ما را برای مردم بیان کنید چرا که اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند از ما پیروی می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری ابراز داشت: برای جهانی شدن مکتب اهل بیت(ع) وظیفه مهم آشنا کردن دنیا با زیبایی های کلام اهل بیت(ع) است ولی باید توجه داشت که سخنان آن ها چیزی جز وحی نیست و به همین جهت دارالحدیث، دارالقرآن هم هست؛ حدیث کلید فهم قرآن است.

 

اهل بیت(ع) مفسران حقیقی قرآن هستند

وی ادامه داد: تنها راه آشنایی با فهم قرآن، بهره گیری از سخنان اهل بیت(ع) است چون آن ها مفسران حقیقی هستند و راه یافتن به سرچشمه زلال اسلام و قرآن راهی جز بهره گیری از معارف اهل بیت(ع) ندارد؛ به همیت جهت پژوهشگاه قرآن و حدیث و دانشگاه قرآن و حدیث زیر مجموعه دارالحدیث شده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به چگونگی شکل‌گیری دارالحدیث یادآور شد: در سال 66 که بنده تصیم گرفتم، میزان الحکمة را تصحیح کنم با یک مبلغ اندک و پربرکتی که از امام راحل گرفتم کار را در زیرزمین خانه خودمان شروع کردم و به تدریج دوستانی جذب شدند و ساختمان اولیه دارالحدیث کنار بیت آیت الله مشکینی ساخته شد و در سال 74 با پیام پرمغز مقام معظم رهبری شروع به کار کرد و در سال 84 این ساختمان جدید آماده بهره‌برداری شد.

 

روش کاری دارالحدیث

وی با اشاره به نکات مهم در روش کاری دارالحدیث افزود: نخستین محوریت قرآن در پرتو رهنمودهای اهل بیت(ع) است و دوم آن که ما نگاه رسالتی، نه علمی صرف و ترویجی صرف به حدیث داریم، سوم در نظر گرفتن ملاک‌های علمی و تخصصی در پژوهش‌ها و آموزش‌ها و چهارم تلاش در جهت حاکم کردن اخلاق و ارزش‌های الهی در همه شؤون دارالحدیث به همین جهت ما شرط کردیم همه باید در محل کار با وضو باشند و این‌که کار مرکز در بیست سال به این جا رسیده است به جهت برکتی است که خداوند در این شجره طیبه عنایت کرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری به دستاوردهای دارالحدیث نیز اشاره کرد و عنوان داشت: مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاورد این مرکز، پرورش نیروی‌های جوان و کارآمد و استادان مجرب در حوزه قرآن و حدیث برای تدریس در حوزه و دانشگاه است که این افراد بسیار کارساز هستند و به ویژه در رشته های علوم انسانی که مورد تأکید رهبری معظم قرار دارد.

 

وی ادامه داد: دستاورد دوم، تأسیس پژوهشگاه و دانشگاه قرآن حدیث بوده که برکات زیادی داشته است و دستاورد مهم سوم تأسیس معاونت فرهنگی با هدف همگانی کردن علوم حدیثی و قرآنی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری ابراز داشت: ما در این مؤسسه تا به حال 3200 فارغ التحصیل داشته ایم و قریب 500 نفر در حال تحصیل داریم و همچنین تا به حال پنج کنگره علمی و حدود 400 اثر در زمینه های مختلف علوم حدیثی منتشر کرده‌ایم؛ دو کتابخانه بزرگ در زمینه حدیث داریم که در دنیا بی‌نظیر است.

 

وی در پایان انتظارات و توقعات آینده درالحدیث را برشمرد و تصریح کرد: انتظار مهم ما برنامه ریزی در جهت جبران کاستی ها، عمق بخشی بیشتر به پژوهش و آموزش، بسترسازی جهت همگانی کردن علوم حدیثی در سطح بین الملل، ارتباط با دانشگاه‌های داخل و خارج و تأسیس رشته های علوم انسانی بر پایه متون دینی است./1330/202/ب2

ارسال نظرات