۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۳۲۰۵۲۵
زاهدی:

پروفسور لطفی زاده با ارائه نظریه فازی انقلاب علمی در عصر حاضر ایجاد کرد

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون آموزش مجلس معتقد است پروفسور لطفی زاده با ارائه نظریه فازی باعث شکسته شدن قفل‌های پیشرفت علم‌وفناوری دردنیا شده که این افتخاری برای ایرانیان است و کشورهای دیگر حق مصادره آن به‌نام خودرا ندارند.
دکتر زاهدي

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدمهدی زاهدی در نشست خبری که صبح امروز (یکشنبه، 16 اسفندماه) در مجلس شورای اسلامی به مناسبت برگزاری نکوداشت پروفسور لطفی زاده برگزار شد، به شخصیت این دانشمند فرهیخته ایرانی اشاره کرد و گفت: پروفسور زاده ایرانی تبار و پدر و مادر او اردبیلی هستند؛ وی دیپلم را از دبیرستان البرز و مدرک کارشناسی خود را از دانشکده فنی دانشگاه تهران دریافت کرد.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از آن پرفسور لطفی زاده برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و مدرک فوق لیسانس و دکترای خود را گرفت و در همانجا بود که به سطح بالای علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران پی برد چرا که نسبت به سایر دانشجویان از پشتوانه علمی قوی تری برخوردار بود.


وی افزود: پروفسور لطفی زاده با تعریف نظریه فازی یک انقلاب علمی در عصر حاضر ایجاد کرد که توانست پاسخگوی مسائل و معضلات جدی علمی بوده و مفاهیم علمی را قابل هضم کرد که تا کنون از سوی دانشمندان انجام نشده بود چرا که ابعاد پیچیده علمی با این نظریه از هم باز شده و یک الگوی جدیدی را در راه رشد علم تعریف کرد.


زاهدی در ادامه با بیان اینکه پروفسور زاده علم را بر اساس زبان طبیعی معرفی کرد، اظهار داشت: در سال 1965 نظریه سیستم های فازی معرفی شد که ابتدا منطقیون با آن مخالفت کردند چرا که به یک منطق صفر و یک مطلق معتقد بودند و بین صفر و یک هیچ بعدی را در نظر نمی گرفتند اما منطق فازی نهایتی را بین صفر و یک معرفی کرد با این حال کم کم مهندسان به توانایی این نظریه در حل بسیاری از پیچیدگی های علمی پی بردند و از یک منطق دو ارزشی به یک منطق بی نهایت ارزشی رسیدند.


رئیس کمیسیون آموزش مجلس نهم در ادامه پروفسور لطفی زاده را شکننده قفل های پیشرفت علم و فناوری در دنیا دانست و بیان کرد: پروفسور زاده تا کنون 9 مدال علمی، 14 جایزه علمی و 24 دکترای افتخاری از دانشگاه های معتبر بین المللی دریافت کرده است همچنین در سال 2009 موفق به کسب نشان بنجامین فرانکلین شد.


وی ادامه داد: پروفسور لطفی زاده علاقه خاصی به جمهوری اسلامی ایران دارد و علت برگزاری این نکوداشت نیز این است که برخی از کشورها مثل آذربایجان قصد دارند ایشان را به نام خود مصادره کنند و این در حالی است که پروفسور زاده همواره با افتخار از ایرانی بودن خود نام می برد و تحت تأثیر فضای روانی ایجاد شده قرار نمی گیرد.


زاهدی همچنین افزود: دانشمندان زیادی شاگرد پروفسور لطفی زاده بوده اند و در حال حاضر در ژاپن 2هزار محقق با درجه دکتری روی نظریه وی کار می کنند که در پزشکی، مدیریت، اقتصاد، کنترل راکتورهای هسته‌ای، نیروگاه برق و سیستم های امنیت با قدرت بالا کاربرد دارد همچنین امروزه بر روی لوام خانگی برقی از واژه سیستم یا کنترل فازی استفاده شده است که برگرفته از نظریه پروفسور زاده است.


نماینده مردم کرمان در مجلس نهم ادامه داد: پروفسور لطفی زاده بالای 90 سال عمر دارد و در آمریکا سکونت دارد لذا قرار است به علت کهولت سن ایشان و عدم توانایی سفر، نماینده ایشان در مراسم نکوداشتی که به مناسبت اهدای دکترای افتخاری از دانشگاه تهران قرار است عصر روز سه شنبه (18 اسفندماه) در دانشگاه تهران برگزار شود، حضور یابد.


وی در ادامه با بیان اینکه تا کنون 111 هزار مقاله علمی از سوی دانشمندان جهان در خصوص منطق فازی چاپ شده است، گفت: بر اساس مستندات پایگاه استنادی اسکوپوس در سال 2013 و 2014 ایران توانسته است مقام سوم جهانی بعد از دو کشور چین و هند در زمینه انتشار مقالات علمی در خصوص منطق فازی را کسب کند./858/د102/ج

 

ارسال نظرات