۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۳۲۰۷۹۷
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

احیای نقش محوری مساجد در گرو هماهنگی ارکان فعال در این حوزه است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: احیای نقش محوری مساجد در جامعه اسلامی امروز در گرو همکاری و هماهنگی پایگاه‌های بسیج، کانون‌های فرهنگی هنری، هیأت امنا و ائمه جماعات به عنوان ارکان اربعه مساجد است.
حجت الاسلام يعقوبي

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت فرارسیدن هجدهم اسفندماه، سالروز تأسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار کرد: از ابتدای ظهور اسلام تاکنون مساجد مهم‌ترین مرکز و محور همه تحولات بوده‌اند.

 

وی با بیان اینکه مساجد در گذشته مرکز عبادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی بودند، اضافه کرد: در جریان مبارزات علیه رژیم ستم‌شاهی و پیروزی انقلاب اسلامی نیز مساجد مرکز همه فعالیت‌ها بودند و برنامه‌های مختلف در مساجد ساماندهی می‌شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر نقش محوری مساجد کمرنگ شده است، تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که بار دیگر مساجد نقش اصلی خود را بازیافته و نقش‌آفرینی این مراکز در اعتلای فرهنگی و مذهبی جامعه اسلامی افزایش یابد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که مساجد محور مبارزات علیه رژیم پهلوی، پیروزی انقلاب و استقرار و استحکام نظام اسلامی بودند اکنون نیز این مراکز محور بالندگی جامعه اسلامی محسوب شده و باید از ظرفیت آن‌ها استفاده بیشتری شود.

 

وی ادامه داد: همان‌طور که انقلاب اسلامی ما از مساجد آغاز شد و این اماکن سنگرهایی برای مبارزه با رژیم ستم‌شاهی شدند اکنون نیز می‌بایست این اماکن مقدس به عنوان سنگرهایی برای مقابله با تهاجم استکبار و نفوذ دشمنان نقش‌آفرینی کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر تقویت اثرگذاری فرهنگی و مذهبی مساجد، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته درزمینهٔ محوریت مسائل فرهنگی خلأهایی در مساجد وجود داشت اما به فضل الهی با تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری این خلأ تا حد زیادی پر شد.

 

وی ادامه داد: با وجود این در این راستا می‌بایست بر کیفیت و کمیت برنامه‌ها افزوده شود زیرا کانون‌های فرهنگی هنری در سطح مساجد جایگاه مهم و اثرگذاری داشته و می‌توانند بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی جامعه اسلامی را مرتفع کنند.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به نقش کانون‌های فرهنگی هنری در تعمیق و تقویت فعالیت‌های مساجد، اظهار کرد: اگر این کانون‌ها به عنوان محور فعالیت‌های فرهنگی مساجد، اقدامات و برنامه‌های مناسبی داشته باشند می‌توانند خیل عظیمی از جوانان و نوجوانان را به سوی مساجد هدایت کنند.

 

وی با بیان اینکه جهت‌دهی و تغذیه فکری و معنوی جوانان و نوجوانان با استفاده از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌تواند زمینه‌ساز تحول عظیمی در مساجد شود، اضافه کرد: برای تحقق این مهم می‌بایست برنامه‌ها به صورت اصولی و بر اساس شبکه‌سازی اجرا شوند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با یادآوری فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در سفر معظم له به استان خراسان شمالی در مورد نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اظهار کرد: رهبری در سفر به این استان تأکید کردند که می‌بایست سه ضلع پایگاه‌های بسیج، کانون‌های فرهنگی و هنری و ائمه جماعات مساجد دوشادوش یکدیگر فعالیت کنند.

 

وی ادامه داد: ما با اضافه کردن هیأت امنای مساجد به عنوان ضلع چهارم، ارکان اربعه مساجد را تشکیل دادیم که اگر این ارکان چهارگانه با مدیریت و محوریت امام جماعت مسجد به تفاهم و هماهنگی برسند بدون شک تحول چشمگیری در بستر جامعه اسلامی شکل می‌گیرد.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی تصریح کرد: بر این اساس احیای نقش محوری مساجد در جامعه اسلامی امروز درگرو همکاری و هماهنگی پایگاه‌های بسیج، کانون‌های فرهنگی و هنری، هیأت امنا و ائمه جماعات به عنوان ارکان اربعه مساجد است.

 

گفتنی است، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در هجدهم اسفندماه سال 71 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد./9314/302/ب2

ارسال نظرات