۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۳۲۰۹۴۱

شناخت نامه سید مرتضی آوینی تدوین شد

خبرگزاری رسا ـ ساوجی از اتمام «شناخت نامه سید مرتضی آوینی» خبر داد و افزود: شناخت نامه سید مرتضی آوینی در شانزده فصل تألیف و تدوین‌ شده است.
سيد مرتضي آويني

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مهدی مظفری ساوجی گفت: در بخش اول به زندگی، احوال و آثار سید مرتضی آوینی پرداخته‌ام و سعی کردم از زاویه دید خودم به این موضوع ورود نکنم و بنا به همین دلیل به سراغ روایت‌هایی که درباره زندگی احوال و آثار آوینی در منابع و مأخذ بوده است رجوع کردم.

وی افزود: از جمله منابعی که به آن رجوع کردم اشخاصی همچون مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی و ... که از نزدیکان سید مرتضی آوینی قلمداد می‌شوند بوده است.

مظفری ساوجی ادامه داد: در فصل اول، هفت روایت از زندگی، آثار و احوال مرتضی آوینی ارائه‌ شده است و در نهایت وصیت‌نامه سید مرتضی آوینی با عنوان خط آخر، در پایان این فصل نقش بسته است.

این نویسنده گفت: در فصل دوم این کتاب به معرفی اجمالی فیلم‌های شهید آویَنی پرداخته‌ام و در بخش سوم به معرفی کتاب‌های آوَینی از جمله کتاب «فتح خون» که در واقع روایت محرم است شروع و به کتاب «گنجینه آسمانی» که گفتار متن فیلم‌های روایت فتح است خاتمه پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در واقع در این فصل، به ‌اجمال کتاب‌های آوینی معرفی شدند و به لحاظ محتوا کتاب‌هایی هستند که درزمینه‌های مختلفی از جمله فلسفه، شعر، سینما، گرافیک، نقاشی و مسائل نظری نظیر مسائل اقتصادی و جریانات روشنفکری و یا آنچه به انقلاب اسلامی و مسائل مذهبی مربوط می‌شود وجود دارد.

این نویسنده درباره فصل بعدی کتاب گفت: در فصل چهارم گزارش یک فیلم آمده که به فیلم «مرتضی و ماه» ساخته کیومرث پوراحمد پرداخته‌شده است. بخش پنجم اختصاص دارد به مقالاتی درباره سید مرتضی آوینی این فصل «آوینی در آینه» مقالات عنوان دارد در این فصل مقالاتی از دوستانی نظیر رضا داوری اردکانی، محمدمددپور، یوسفعلی میر شکاک، علیرضا کمری، ناصر هاشم زاده، حسین معززی نیا، علی تاجدینی، محمد رکن‌آبادی و... آمده است.

مظفری ساوجی ادامه داد: بخش ششم با عنوان آوینی در «آینه نثرها و نظرها» است که به نثرها و نظرهایی که دوستان درباره آوینی منتشر کرده‌اند پرداخته است. همچنین این فصل با مطلبی از حضرت آیت الله خامنه‌ای شروع می‌شود و بعد نظرات منتقدان از جمله امید روحانی، بهروز افخمی، حسین بهزاد، جهانگیر خسروشاهی، نصرالله قادری، حبیب احمدزاده، سیدمحمد آوینی، وحید جلیلی، شهریار زرشناس، سید عبدالجواد موسوی، مصطفی دالایی، عماد افروغ، پوران درخشنده، مسعود فراستی، میر احمد میراحسانی، مسعود ده نمکی، رضا گرجی و... آمده است.

این نویسنده درباره فصول بعدی کتاب افزود: بخش هفتم به سخنرانی‌هایی که دیگران درباره سید مرتضی آوینی ایراد کردند پرداخته شده است و بخش هشتم به میزگردها اختصاص دارد. بخش نهم به گفت و گوهای دیگران درباره شهید آوینی اختصاص دارد. در بخش دهم چند نامه آمده است. در بخش یازدهم با عنوان «یاد یار» به خاطرات دیگران درباره سید مرتضی آوینی اختصاص دارد. بخش دوازدهم به دل نوشته‌ها اختصاص دارد. بخش سیزدهم به شعرهایی که به سید مرتضی آوینی تقدیم شده می‌پردازد. در بخش چهاردهم کتاب شناسی سید مرتضی آوینی است. بخش پانزدهم مخلص شناسی اینترنتی سیدمرتضی آوینی و بخش شانزدهم به عکس و تصاویر اختصاص دارد./998/د102/ق

منبع: سوره مهر

ارسال نظرات