۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۳۲۱۱۰۳
استاد حوزه علمیه:

علت اصلی مشکلات معرفت نداشتن به ولایت فقیه است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان باید جامعه اسلامی خودش را از سموم تخلیه کند تا بدنه جامعه اسلامی سالم بماند و علت اصلی مشکلات داخلی و خارجی ما، عدم معرفت به ولایت فقیه است.
حجت الاسلام سيد حسن ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم، در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، در باب رذیله اخلاقی حسد، ابراز کرد: خداوند تبارک و تعالی به حضرت موسی(ع) می فرماید «ای پسر عمران به خاطر آن چه که من خدا به مردم عطا کردم حسرت نورز» حضرت موسی(ع) معصوم بوده دچار حسد و معصیت نخواهد شد، خدا به معصوم می گوید تا غیر معصوم بشنود.

 

وی در ادامه افزود: خداوند متعال به هر کس براساس ظرفیتش نعمت، علم و حکمت می دهد پس باید شاکر نعمات خدا بود زیرا شکر نعمت، نعمت را افزون می‌کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان غبطه را متفاوت از حسد دانست و بیان کرد: غبطه حرام نیست، زیرا سبب افزایش تلاش و رقابت سالم شده ولی حسد حرام است، چون فرد حسود چشم دیدن نعمات دیگران را ندارد.

 

حاسد مانع قسمت الهی برای مردم است
حجت الاسلام ضیایی به ادامه فرمایش خداوند به حضرت موسی(ع) اشاره و تصریح کرد: خداوند می فرماید «چشمهایت را به آن چه که ما از نعمات به دیگران دادیم تیزبین نکن و از نفس اماره ات تبعیت نکن»؛ فرد حسود مدام در غضب و خشم بیجاست و مانع قسمت الهی برای مردم است.

 

وی در بیان تفاوت بین ظرفیت انسان ها و کسب نعمات، علم و حکمت، خاطرنشان کرد: همان طور که انسان ها از حیث ژنتیک، وراثت، انگشت نگاری و ترشحات هورمونی با هم متفاوتند، از حیث درجات ایمانی نیز با هم فرق دارند.

 

حجت الاسلام ضیایی افزود: معصوم(ع) هم براساس ظرفیت انسان ها، به آنان علم و حکمت می آموزد، زیرا معصوم(ع) واسطه فیض الهی است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان شخص حسود را منکر قدرت، عدالت، قضا و قدر و حکمت الهی خواند و بیان کرد: حاسد انکار در عمل دارد و مستحق لعن؛ حکم خود را بالاتر از حکم خدا دانسته یعنی مستکبر است؛ فرد مستکبر خدا را سجده نکرده و حقوق هیچ انسانی را رعایت نمی کند.

 

وی خصوصیات مستکبر را طبق فرمایش امام صادق(ع) این گونه تشریح کرد: مستکبران چشم هایشان از حدقه در رفته، گفته هایشان وسوسه انگیز، وعده وعیدهای پوشالی می دهند، که برخی از این وسوسه های شیطانی فریب خورده چون ظاهرشان بسیار خوب ولی باطنشان بسیار خبیث است.

 

از شر شیطان به خدا پناه ببرید
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه نباید به وعده های دشمن دل خوش کرد، افزود: نباید به وعده های دشمن دل خوش کرد و نه از آنان هراسید، مراقب باشید عامل فتنه نشوید؛ به جای پناه به خدا از شر وسوسه های شیطان، به غرب و شرق ظالم پناه نبرید.

 

حجت الاسلام ضیایی گفت: محب اهل بیت(ع) باید از شر مستکبران و حسودان به خدا پناه ببرد؛ اگر به خدا پناه ببرد دشمن با حماقتش به نفع شیعه و ولایت حقه عمل می کند.

 

وی علت تزلزل افراد را در مقابل وعده وعیدهای دشمن، عدم تهذیب نفس و تخلیه سموم درونی دانست و ابراز کرد: انسان باید به درون خود بنگرد اگر آنچه که همراه اوست با او هم خوانی داشته در او ایجاد تزلزل نخواهد کرد ولی اگر آنچه که همراه اوست با او هم خوانی ندارد باید از آن دوری و دفع کند وگرنه تبدیل به سم کشنده خواهد شد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه انسان متعالی باید ابتدا ترک محرمات کند، اضافه کرد: کسی که بخواهد به درجات عالی صعود کند باید قدم اول یعنی تخلیه و ترک محرمات، را به خوبی انجام دهد، زیرا این عمل، پی و اساس درجات ایمان است.

 

حجت الاسلام ضیایی قدم دوم را تعبیه یعنی انجام واجبات عنوان کرد و گفت: بعد از تعبیه نیز تجلیه به معنی انجام مستحبات و ترک مکروهات است و در پایان فناء فی الله صورت می گیرد.

 

وی تصریح کرد: کسی که فاقد تقوای عملی است سمومش افزایش یافته خود و جامعه را از بین خواهد برد؛ پیامبر اکرم(ص)  با کفار و مشرکان می جنگیدند ولی امیرمؤمنان(ع) در حکومت اسلامی با مسلمانان می جنگیدند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: برخی از مسلمانان در صدر اسلام، اسلام آورده بودند، اما به خاطر اینکه تخلیه سموم را انجام نداده مقام پرست و شهرت طلب بودند، جنگ جمل را به حضرت علی(ع) تحمیل کردند؛ هم اکنون برخی نیز این گونه عمل می کنند؛  عاملان فتنه به خاطر وجود سموم در درونشان، عدم تهذیب نفس، سبب کشته شدن خود و دیگران می شوند زیرا اجتناب از سم واجب است.

 

حجت الاسلام ضیایی در ادامه خاطرنشان کرد: در جنگ جمل 13 هزار نفر کشته شدند؛ کاری که یهودیان نتوانستند در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) انجام دهند از طریق معاویه توانستند ضربه مهلکی به ولایت و اهل ولایت وارد کنند.

 

علت اصلی مشکلات داخلی و خارجی ما، عدم معرفت به ولایت فقیه است
وی توصیه کرد: باید جامعه اسلامی خودش را از سموم تخلیه کند تا بدنه جامعه اسلامی سالم بماند و علت اصلی مشکلات داخلی و خارجی ما، عدم معرفت به ولایت فقیه است.

 

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به علت تأخیر کلی در فرج امام زمان (عج)، بیان کرد: وجود مستکبران و ظالمان در عالم و همچنین سستی و تنبلی و عدم معرفت ما به ولایت حقه، عامل اصلی تأخیر در ظهور است، اگر این دو را انجام دهیم چون مقدمه واجب، واجب است ایشان ظهور خواهند کرد.

 

وی رد شدن افراد در آزمایش ها و فتنه های قبل از ظهور را نشانه مطاع نبودن آنها عنوان و ابراز کرد: کسی که حرف ولایت فقیه، عالم عادل را گوش ندهد تحمل عدالت جهانی معصوم(ع) را نخواهد داشت.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در پایان متذکر شد: در آخر الزمان با فتنه های شیطانی، شخص قدرت تحلیل سازنده نخواهد داشت و به جای استقبال از امام حق به استقبال از امام باطل می رود نظیر استقبال مردم کوفه از ابن زیاد به گمان این که امام حسین(ع) به کوفه آمدند./861/202/ب1

ارسال نظرات