۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۳۲۱۱۷۶
عضو جامعه مدرسین:

جای خالی امنیت در مباحث فقهی مشهود است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: امنیت یکی از موضوعات بسیار مهم است که تاکنون به صورت مستقل در مباحث فقهی مورد توجه قرار نگرفته است.
محمد جواد فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در نشست علمی فقه و دفاع و امنیت که در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: امنیت یکی از موضوعات بسیار مهم است که تاکنون به صورت مستقل در مباحث فقهی مورد توجه قرار نگرفته است.


وی با بیان این که ضرورت توجه به فقه امنیت و جایگاه امنیت در فقه بر هیچکس پوشیده نیست، بیان کرد: در روایات بسیار زیادی از اهل بیت(ع) نسبت به وجود امنیت در دین مبین اسلام سفارش بسیار زیادی شده است و دین اگر در جامعه وجود نداشته باشد آن جامعه نا امن نخواهد بود.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که امنیتی که توسط دین ایجاد می شود با امنیتی که توسط فرهنگ سیاسی، روانشناسی و دیگر علوم تعریف می شود تفاوت بسیاری دارد، بیان کرد: در تعریف جامعه شناسان از امنیت رفاه عمومی و رضایت عمومی و عدالت اجتماعی اهمیت دارد ولی امنیتی که دین تعریف می کند امنیت جامعی خواهد بود.


وی ادامه داد: همچنین در بسیاری از دعاهایی که از اهل بیت (ع) به ما رسیده، امنیت یک موضوع ذاتی است، متاسفانه ما در فقه یک موضوع مستقلی با عنوان امنیت نداریم؛ در حالی که برای تکامل در فقه نیازمند ورود بحث امنیت به صورت مستقل هستیم.


آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که امنیت جنبه های مختلفی دارد که امنیت شخصی، امنیت اجتماعی و امنیت فکری مهمترین مصداق های امنیت به شمار می رود، افزود: بهترین مصداقی که برای امنیت اجتماعی می توانیم نام ببریم موضوع محارب است که نقل قول های مختلفی در ارتباط با آن مطرح است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نا امنی فکر از موضوعات مهم امنیت محسوب خواهد شد، افزود: با وجود این که نظام ما نظام اسلامی است ولی چون در این نظام ولایت فقیه وجود دارد باید به اهل فکر مجال تفکر دهیم.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر ما مدعی هستیم که متکفل امنیت فکری هستیم باید تا زمانی که مرز یعنی ایجاد نا امنی برای مردم رعایت شده اجازه تفکر بدهیم./858/پ202/ج

ارسال نظرات