۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۳۲۱۶۷۵
آیت الله مکارم شیرازی:

انتقال فرهنگ دانشگاهی به حوزه آسیبی جدی است/ هشدار نسبت به سوء استفاده سیاست بازان از مهدویت

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی انتقال فرهنگ دانشگاهی را به حوزه مضر دانست و گفت: این که در حوزه همه چیز را به بودجه مربوط بدانیم و اگر بودجه نباشد کار علمی هم صورت نمی گیرد فرهنگ غرب است و در گذشته حوزه‌ها این گونه نبود که برای کار علمی انتظار مادیات داشته باشند.
 آيت الله العظمي مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، استاد برجسته حوزه علمیه قم، عصر امروز، در دیدار با حجت الاسلام سید مسعود پورسیدآقایی، مدیر مؤسسه آینده روشن و جمعی از اعضای هیأت علمی این مؤسسه با تسلیت ایام سوگواری حضرت زهرا (س) اظهار داشت: درباره مسائل مربوط به مهدویت دو سلسله بحث وجود دارد که یکی بحث مدارک و منابع است که باید تجمیع شود و دوم مقابله با سوء استفاده‌هایی که از مهدویت شده است.


وی با بیان این که حتی از زمان امام صادق(ع) از مهدویت سوء استفاده می‌شده است، افزود: برخی ادعا کرده اند که اسماعیل فرزند امام صادق(ع) زنده است و روزی ظهور خواهد کرد؛ الان هم در تشکیلات سیاست بازان افتاده است و از ابزار سیاست استفاده می‌کنند که نمونه‌اش فرقه ضاله است که موفق شدند گروهی را تشکیل دهند و مریدانی هم داشته باشند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی پرداختن به جنبه اثباتی و جنبه نفی مهدویت را بسیار با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: در رابطه با نشانه‌های ظهور حضرت مهدی(عج) در قبل از ظهور به صورت مفصل روایاتی آمده است و همچنین برای زمان ظهور هم روایات زیادی نقل شده است ولی اینکه بعد از ظهور چه می‌شود ابهامات زیادی وجود دارد که باید بیشتر مورد توجه محققان قرار گیرد و مسائل بعد از ظهور مانند رجعت، مدت امامت و سرانجام بشریت مورد مطالعه قرار گیرد.


استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که وظیفه ما هدایت مردم در قبل از ظهور است و بعد از ظهور خود حضرت امور را در دست خواهند گرفت، یادآور شد: این عدم مسؤولیت ما برای بعد از ظهور به این معنی نیست که ما از تحقیق و بررسی راجع به آن دوره کوتاهی کنیم بلکه باید با احتیاط و با نهایت دقت در منابع بتوانیم در این عرصه به پژوهش بپردازیم.


وی افزود: متأسفانه امروز مسائل مهدویت آمیخته با خرافاتی شده است و جدا سازی خرافات کار آسانی نیست زیرا برخی به این خرافات دل بسته اند و باید با احتیاط به آن پرداخت.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی انتقال فرهنگ دانشگاهی را به حوزه بسیار مضر دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ دانشگاهی یک فرهنگ غربی است که تمام کارها به مادیات برمی‌گردد؛ این که در حوزه همه چیز را به بودجه مربوط بدانیم و اگر بودجه نباشد کار علمی هم صورت نمی گیرد فرهنگ غرب است و در گذشته حوزه‌ها این گونه نبود که برای کار علمی انتظار مادیات داشته باشند و به صورت دقیق هر کلمه و هر دقیقه را برای اجرت محاسبه کنند.


وی با بیان این که فرهنگ‌های دیگر دانشگاهی هم به تدریج منتقل خواهد شد، ابراز داشت: باید کاری کنیم که استقلال معنوی حوزه تأمین شود و مسائل معنوی و قصد قربت در کارها باشد و من یقین دارم کارهایی که با قصد قربت همراه باشد پیشرفت خوبی هم دارد ولی اگر قصد قربت نباشد به کندی پیش خواهد رفت.

 
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که در اسلام اصل بر کیفیت است نه کمیت، یادآور شد: خداوند در آیات ابتدایی سوره ملک می‌فرماید من از شما عمل احسن را می‌خواهم نه عمل اکثر؛ بنابراین باید توجه داشت که کارهای علمی با دقت و وسواس انجام شود.


وی در انتها در حاشیه این دیدار افزود: کارهایی که برای خدا انجام شود به زندگی انسان برکت می دهد و من از زمانی که وارد بحث تفسیر قرآن شدم زندگی‌ام از این رو به آن رو شد و تأثیر آن را در زندگی خود به وضوح مشاهده کردم./843/پ202/ج1

ارسال نظرات