۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۳۲۲۸۶۷
حجت الاسلام عبدوس تٱکید کرد؛

خودرضایتی سلب کننده فرصت‌ خودسازی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که خود رضایتی انسان را از نعمت تغییر و اصلاح محروم کرده و موجب می شود که انسان از خود راضی و مغرور شود، گفت: خود رضایتی زنگ خطری برای ورود به وادی غرور و سقوط در مرداب گناه است.
حجت الاسلام عبدوس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدوس ظهر امروز در حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که یکی از مقام هایی که انسان در طول زندگی خود به آن می رسد مقام رضا است، گفت: مقام رضا دارای مراتب مختلفی است اما بسیاری از افراد به دلیل این که از خود راضی هستند دچار غرور شده و هرگز نمی توانند به مقام رضای الهی برسند چون نعمت خود اصلاح گری را در اثر غرور از دست می دهند و در همه حال از خود راضی هستند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که «رضا» دارای انواعی است، افزود: یکی از اولین مراتب رضا، خود رضایتی و غرور است که در آن انسان به دلیل راضی بودن از خود دچار غرور شده و در این نوع رضا فرد دچار نوعی ضد ارزش می شود.


وی تصریح کرد: نوع دیگر رضا، رضای محال و نشدنی است که در آن فرد می خواهد رضایت همه انسان ها را کسب کند اما چون افراد و مردم دارای سلایق گوناگون هستند رسیدن به این مرتبه از رضا غیر ممکن است.


حجت الاسلام عبدوس ادامه داد: امام علی (ع) می فرمایند «که بدترین کارها این است که انسان از خود راضی باشد و با این که پیامبر و ائمه اطهار (ع) معصوم بوده و حتی فکر گناه هم نمی کردند، بسیار از خود مراقبت می کردند که از خود راضی نشوند.

 

وی راضی شدن به کار بد دیگران را نوع دیگری از رضای بد دانست و اظهار کرد : اگر انسانی از کار بد افراد دیگر راضی باشد، در گناه آنها شریک است؛ چراکه امام (ع) می فرماید« کسی که از کار بد دیگران راضی باشد مانند این است که در کار بد آنها سهیم باشد».

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر کسی کاری کند که دیگران خوششان بیاید ولی خدا از او راضی نباشد، به رضای ضد ارزشی می رسد و در زمره مشرکان به حضرت حق قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام عبدوس بهترین مرتبه رضا را رضای انسان به مقدرات الهی و تسلیم در برابر آنها عنوان کرد، یادآور شد: در این مقام انسان در همه احوال در سختی و راحتی شاکر خداوند بوده و هیچ گاه از خداوند شکایت نکرده و هر امتحان را فرصتی برای پیشرفت و صعود خود در مراتب کمال می داند./968/پ202/س

ارسال نظرات