۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۳۲۳۷۹۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی مطرح کرد؛

لزوم پرهیز از افراط و تفریط در برنامه‌های اعتکاف/ ایام‌البیض فرصتی برای نهادینه‌سازی معنویت در جوانان است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه بنا به تصمیم نهاد تبلیغات اسلامی در مراسم اعتکاف امسال مباحث فرهنگی و دینی در اولویت قرار دارد، گفت: نباید در اجرای برنامه‌های جمعی اعتکاف افراط و تفریط صورت گیرد.
حجت الاسلام خادمي- نشست ستاد اعتکاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در نشست ستاد اعتکاف استان، با اشاره به برنامه‌های این نهاد به منظور غنابخشی به آیین معنوی اعتکاف، اظهار کرد: در مراسم اعتکاف امسال هم‌زمان با ایام البیض برنامه‌هایی از قبیل برگزاری حلقه‌های بصیرتی و معرفتی با موضوع‌های ولایتمداری، عفاف و حجاب و ایثار و شهادت، پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات شرعی، مجالس انس با قرآن کریم، تفسیر قرآن و بهره‌برداری بیشتر از زیارات و ادعیه در دستور کار قرار دارد.

 

وی ادامه داد: همچنین فرستادن روحانیان مبلغ به مساجد برای هدایت و مدیریت برنامه‌های اعتکاف و انجام مناظره چهره به چهره درزمینهٔ مباحث عمده فرهنگی از دیگر طرح‌های نهاد تبلیغات اسلامی برای ایام اعتکاف است.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه اعتکاف فرصتی برای خودسازی و نهادینه شدن معنویت در جوانان است، خاطرنشان کرد: نباید فرصت خودسازی و خلوت معتکفان با خداوند، با اجرای برنامه‌های جمعی طولانی مدت نظیر سخنرانی‌های مداوم از آن‌ها گرفته شود.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان خراسان شمالی با بیان اینکه در مراسم اعتکاف امسال مباحث فرهنگی و دینی در اولویت قرار دارد، افزود: می‌بایست توجه شود در اجرای برنامه‌های جمعی اعتکاف افراط و تفریط صورت نگیرد.

 

وی تأکید کرد: برنامه‌های فرهنگی ایام اعتکاف باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا شوند که از فلسفه اعتکاف دور نشویم چرا که اعتکاف آیینی برای عبادت، خودسازی، شناخت و ارتقای معنویت است.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه مراسم اعتکاف یکی از بهترین فرصت‌ها برای تعمیق فرهنگ و باورهای اسلامی در بین جوانان است، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف از اجرای این آیین ارتقای معرفت و سطح معلومات دینی و افزایش بینش دینی اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان است به همین دلیل باید برنامه‌های پیش‌بینی شده در این مراسم نیز با هدف و روح آن سازگاری داشته باشد.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه فرد معتکف برای بازسازی تفکر خود به خوراک فکری صحیح نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در ایام البیض باید تلاش شود با بهره‌گیری از سخنرانان توانمند در قالب سخنرانی‌های کوتاه و ارائه کتاب‌های مفید به معتکفان، قدرت تفکر آن‌ها را تقویت کنیم تا شرکت‌کنندگان در این مراسم از نقاط ضعف دینی خود آگاه شده و برای رفع این نقایص تلاش کنند.

 

وی همچنین با اشاره به شاخص‌های یک مسجد برای برگزاری مناسب مراسم اعتکاف، بر همکاری همه‌جانبه متولیان مساجد میزبان معتکفان در استان تأکید کرد و گفت: با وجود اینکه مهلت ثبت‌نام در آیین اعتکاف در استان از بیست و یکم تا پایان فروردین‌ماه تعیین شده اما در مورد مساجدی که ظرفیت آن‌ها در موعد مزبور تکمیل نشود، فرصت ثبت‌نام تا شب پیش از اعتکاف وجود خواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام خادمی در خاتمه از نهادهای دخیل در برگزاری مراسم اعتکاف از جمله شهرداری، علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، نیروی انتظامی و سایر نهادهای فرهنگی مذهبی خواست تا با همکاری و هماهنگی و تشریک مساعی، برای برگزار شدن مناسب آیین اعتکاف در استان تلاش کنند.

 

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی امسال مراسم معنوی اعتکاف در 140 مسجد روستایی و شهری این استان با شرکت بیش از 10 هزار نفر برگزار می‌شود./9314/202/ب3

ارسال نظرات