۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۳۲۳۸۵۸
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

دولت بر اساس قانون اساسی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را عملیاتی کند

خبرگزاری رسا ـ کوشکی اقدام و عمل را لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: رهبر معظم انقلاب با نامگذاری امسال، دولت را به جای خیال‌پردازی و تبلیغ برجام به اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی دعوت کردند و براساس قانون اساسی، دولت باید سیاست‌های ابلاغی رهبری را عمل کند.
کوشکي

محمد صادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اقدام و عمل را لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی خواند و اظهار داشت: به نظر می‌رسد دولت، هدف مشخصی را دنبال نمی‌کند و به دلیل برخی مشخصه‌ها بسیار دولت خاصی است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به عملکرد دولت‌های بعد از انقلاب در دوره‌های مختلف اشاره کرد و گفت: دولت هاشمی به دنبال تغییر فضای گفتمانی و فکری جامعه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بود که موفق نیز شد، چنان که در نتیجه آن سیاست‌ها، جامعه انقلابی و شهادت طلب بعد از هشت سال به جامعه‌ای مصرف‌گرا و به دنبال ارزش‌های غربی تبدیل شد.

 

وی با اشاره به عملکرد دولت اصلاحات، یادآور شد: دولت خاتمی به دنبال این بود که روند تغییرات دولت هاشمی را دنبال کند و همین کار را انجام داد، همچنین دولت احمدی نژاد نیز به دنبال اهدافی بود که حالا جای بحث است که چقدر محقق شده است.

 

کوشکی به عملکرد دولت روحانی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: این دولت هیچ گونه هدف عملیاتی و مشخصی ندارد غیر از این که با آمریکا رابطه برقرار کند؛ در صورتی که بهبود رابطه با آمریکا در حوزه داخلی یا بین‌المللی یک هدف عملیاتی تلقی نمی‌شود و یک اقدام در حوزه سیاست خارجی است.

 

وی تصریح کرد: دولت روحانی در عرصه داخلی، هیچ برنامه و هدف مشخصی نداشته است و همان گونه که معاون اول رییس جمهور گفت «مهمترین اقدام و دستاورد دولت در سال 94، پرداخت حقوق کارمندان بوده است».

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: هدف دولت در عرصه سیاست خارجی نیز با اهداف و مبانی انقلاب، منافع ملی و امنیت داخلی ما سازگار نیست، بلکه معارض است؛ بنابراین طبیعی است که دولت در عرصه داخلی اقدام خاصی را انجام ندهد و بیشتر به خارجی‌ها امتیاز دهد.

 

وی به اقدامات وزارت نفت اشاره و تصریح کرد: قراردادهایی از سوی شرکت‌های خارجی در شرکت نفت تنظیم می‌شود که با ماهیت تحت سلطه قرار دادن منابع ملی ایران است و حتی شاید در دوره قاجار با آن سطح از سواد بسته نشده است.

 

کوشکی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه صنعت، یادآور شد: بازشدن پای کارخانه‌های خارجی و کمپانی‌های بزرگ غربی به کشور به معنای تبدیل ایران به بازار فروش محصولات خارجی است.

 

وی به تکرار برجام‌های مختلف در هر عرصه‌ای اشاره کرد و گفت: با توجه به سال آخر عمر دولت، به صورت عملی و جدی هدف و برنامه‌ مشخصی از سوی دولت برای بهبود وضعیت کشور وجود ندارد؛ از این‌رو رهبر معظم انقلاب، امسال را سال اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند و در واقع برای دولتی که هنوز بعد از سه سال از سیاست‌های دولت گذشته بدگویی می‌کند، هدف مطلوب و عملیاتی ترسیم کردند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با نامگذاری امسال، دولت را به جای خیال‌پردازی، تخریب دولت‌های سابق و تبلیغ برجام به اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی دعوت کردند و بر اساس قانون اساسی، دولت باید سیاست‌های ابلاغی رهبری را عمل کند و فلسفه نامگذاری امسال این است که مردم در چهارمین سال عمر دولت، شاهد اقدام و عمل در عرصه‌های مختلف باشند.

 

وی یادآور شد: متأسفانه دولت، اعتقادی به اقتصاد مقاومتی، رفاه اجتماعی و درون‌زا بودن اقتصاد ندارد و افرادی در دولت هستند که یک راه برای ادامه حیات کشور متصور می‌شوند، این که همانند کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، هر آنچه داریم و هست را تقدیم غربی‌ها کنیم و برای ادامه زندگی در مقابل استقلال، هویت و منابع داخلی جیره‌هایی را دریافت کنیم.

 

کوشکی افزود: مسؤولان دولتی که این نوع زندگی را برای ایرانیان می‌پسندند، باید توجه داشته باشند که کشورهای عربی با جمعیت اندکی که دارند، در قبال دریافت جیره‌ از کشورهای غربی می‌توانند در رفاه باشند، اما در کشور ایران با این جمعیت فقط بخش اندکی و قشر خاصی می‌توانند از این جیره دریافتی استفاده کرده و بهره ببرند و مردم عادی نیز به همان روال سابق خواهند بود، چون در این دولت، اعتقادی به عدالت و رفاه اجتماعی وجود ندارد، چنان که برای تأمین رفاه عده‌ای در صنعت خودروسازی، وام‌هایی با سودهای کلان به مردم مستضعف تحمیل شد؛‌ بنابراین به نظر نمی‌رسد که دولت به دنبال اقتصاد مقاومتی درون‌زای مبتنی بر علم و تولید باشد./908/302/ب2

ارسال نظرات