۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۳۲۳۹۱۰
پژوهشگر حوزه قفقاز:

موضع رسمی ایران در مورد قره‌باغ برگرفته از گفتمان انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ نعلبندی گفت: موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران که منبعث از گفتمان جمهوری اسلامی است، نفی اشغال و اعتقاد به تعلق قره‌باغ به جمهوری آذربایجان است.
مهدي نعلبندي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مهدی نعلبندی، پژوهشگر حوزه قفقاز امروز در نشست «اسلام توپراغی» که با موضوع بررسی تحولات اخیر قره‌باغ در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: 22سال قبل، ارمنستان جنگی علیه جمهوری آذربایجان آغاز کرد و به موجب آن بیست درصد خاک این کشور را ضمیمه خود کرد.


وی خاطرنشان کرد: این جنگ با واگذار کردن حکمیت به گروه مینسک در ظاهر پایان یافت، اما هر از گاهی نیروهای دو کشور درگیری‌هایی محدود با یکدیگر داشته‌اند تا این‌که درگیری‌های هفته گذشته پیش‌آمد که شدیدترین درگیری در همه سال‌های پس از جنگ بوده است.


این روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه رسانه افزود: برای درک اهمیت قره‌باغ باید نگاهی به اوایل قرن بیستم داشته باشیم که بعد از فروپاشی امپراتوری تزاری روس، جمهوری‌هایی کوچک در این اراضی تشکیل می‌شود؛ در این زمان هم قره‌باغ بحث مهمی است بین روس و دولت عثمانی.


وی ادامه داد: موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران که منبعث از گفتمان جمهوری اسلامی است، نفی اشغال و اعتقاد به تعلق قره‌باغ به جمهوری آذربایجان است؛ دولتمردان و روشنفکران در ایران هم بر این اعتقادند؛ در این راستا به هنگام وقوع جنگ‌های آذربایجان و ارمنستان نیز ایران بیشترین حجم کمک‌های مادی، نظامی و مستشاری را به آذربایجان کرده است.


نعلبندی تصریح کرد: متأسفانه بنا به‌دلیل همسایگی با ارمنستان در سال‌های گذشته شواهد این کمک‌ها کمتر منتشر شده است؛ اخیرا فایل ویدئویی آموزش نظامیان آذری از سوی منصور حقیقت‌پور، نماینده فعلی اردبیل در مجلس در حضور حیدر‌علی‌اف منتشر گردیده است که موید این مسأله است.


وی افزود: کسانی که امروز از نجابت جمهوری اسلامی ایران سوء‌استفاده می‌کنند و کشور ما را متهم به کمک تسلیحاتی به ارمنستان می‌کنند، حتی یک سند در این باره ندارند، بالطبع در میان بقایای جنگ‌افزارهای موجود و کشف شده ارمنی، در صورت وارد شدن از ایران نشانه‌ای و یا نوشته‌ای یافت می‌شد که حتی یک مورد در این باره سند ارائه نشده است.


وی ادامه داد: کسانی هم که عدم قطع رابطه با ارمنستان را دلیل این جانبداری می‌دانند به این سؤال پاسخ بدهند که چرا از سفر رییس‌جمهور ترکیه به ارمنستان چنین برداشتی ندارند؟ این یک قول مشهور از سوی «ابوالفضل الچی بیگ» رییس‌جمهور سابق آذربایجان است که من حاضرم قره‌باغ در دست ارمنستان باقی بماند، اما به دست ایران آزاد نشود؛ بنابر این ایران در این قضیه سربلند است./935/202/ب2

ارسال نظرات