۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۳۲۴۰۹۴
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

اثر اصلی اعتکاف حکومت معنویت در جامعه است/ ساخت جامعه برتر دینی در گرو خودسازی

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه اعتکاف در واقع مسیری برای ساختن خویشتن و سپس جامعه است، گفت: انسان از مسیر خودسازی می‌تواند به ساخت جامعه برتر دینی راه پیدا کند.
مراسم اعتکاف

حجت­الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی­کوشا، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه فرد معتکف در مسیر تعالی جامعه فعالیت می‌کند، گفت: اعتکاف یک عبادتی است که در نگاه اول جنبه فردی معتکف را در نظر گرفته اما از آنجایی که جامعه تشکیل شده از آحاد مردم است، هر فردی که به اعتکاف قدم می گذارد، قطعا در مسیر تعالی جامعه فعالیت می­کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه اثر اولی و مستقیم اعتکاف، خودسازی است و اثر بعدی آن جامعه­سازی است، اظهار داشت: انسان از مسیر خودسازی می­تواند به ساخت جامعه برتر دینی راه پیدا کند؛ اعتکاف در واقع مسیری برای ساختن خویشتن و سپس جامعه است؛ اثر اصلی اعتکاف در همان حکومت معنویت در جامعه است.

 

این کارشناس دینی به بیان شیوه بهره­برداری بهتر از فرصت سه روزه اعتکاف پرداخت و تصریح کرد: ایام اعتکاف به علت محدودیت زمانی، بسیار مطلوب است، معتکفان برای خود برنامه عبادی داشته باشند؛ قرائت قرآن و ادعیه برای این ایام و دقت در معانی و مفاهیم قرآنی برای رشد شخصیت معنوی انسان بسیار لازم است و اعتکاف فرصت بسیار خوبی برای این منظور است.

 

وی با بیان توصیه هایی به معتکفان، گفت: معتکفان سعی کنند از برگزاری گعده­های دوستانه در مراسم اعتکاف پرهیز کنند؛ این ایام بهترین فرصت برای مرور یک دوره قرآن و دقت به معنای بلند آن است؛ همچنین سعی کنند از ساعات شب بهترین استفاده را ببرند و بتوانند با اعتکاف انرژی لازم برای عبودیت را به دست بیاورند.

 

مهم‌ترین سفارش بزرگان برای ایام اعتکاف انقطاع الی­الله است

حجت­الاسلام والمسلمین خادمی­کوشا با اشاره به انقطاع از دیگران در ایام اعتکاف یادآور شد: ضمن اینکه یک برنامه عبادی است، نیازمند برنامه ای برای بهره مندی بیشتر است؛ برخی از سوره­هایی که دارای مفاهیم اخلاقی بیشتری است، در این ایام مطالعه شود و پیشنهاد می شود برخی از دعاهای بلند پایه­ای که مربوط به دعاهای امام سجاد(ع) است، خوانده شود؛ مهمترین سفارش بزرگان برای ایام اعتکاف، انقطاع الی­الله است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در رابطه با معنویت­گرایی در جامعه امروزی، خاطرنشان کرد: جامعه به مقدار بسیار ضروری به معنویت­ها نیازمند است، اما امروزه با فعالیت­های پیچیده دشمنان می­بینیم که دام­های مختلف و متنوعی را برای به دام انداختن جوانان گسترانده و برای نقش بر آب کردن حلیه­های دشمنان لازم است که جوانان خود را تقویت کنند.

 

این کارشناس دینی افزود: جوانان به صورت طبیعی همچنان که دارای صداقت زیاد هستند، متأسفانه به دلیل تجربه کم گاهی به سادگی در ورطه­های دشمنان اسیر می شوند؛ اعتکاف برای جوانان فرصتی است که در کنار برخی دیگر از مؤمنان حضور خدا را در زندگی­شان بیشتر ببینند و این مسأله سبب شود کمتر به تبلیغات دشمنان چشم بدوزند، بلکه تمام امیدشان به استعدادهای خدادادی باشد.

 

مسؤولان زمینه­های معنوی را ایجاد کنند

وی با بیان اینکه جوانان تشنه معنویت هستند، گفت: یک حرکت بسیار خوبی که در سال­های اخیر از سوی جمهوری اسلامی بنا­گذاری شده، سنت اعتکاف است و در گذشته به ندرت در شهرها انجام می­شد، اما این حرکت زیبا سبب شد پتانسیل معنوی جوانان آشکار شده و مورد استفاده قرار گیرد و اعتکاف نشان داده است که جوانان تشنه معنویت هستند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین خادمی­کوشا به بیان نکته ای خطاب به مسؤولان پرداخت و گفت: مسؤولان زمینه­های معنوی را ایجاد کنند و شاهد این امر، اعتکاف است که هر گاه مسؤولان شرایط را فراهم کرده­اند، استقبال معنوی جوانان بسیار زیاد بوده و در مراسم اعتکاف حضور باشکوهی داشته­اند./822/302/ب2

ارسال نظرات