۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۳۲۴۸۳۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تشریح کرد؛

بررسی آسیب­‌ها و انحرافات فرهنگ مهدویت/ ضرورت آمادگی نظام اسلامی در برابر تهدیدهای دشمنان

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به بررسی انحرافات و آسیب­های فرهنگ مهدویت پرداخت و گفت: در بسیاری از روایات ائمه اطهار(ع) آمده است که شیعیان زمینه­های ظهور و شرایط حکومت برای امام زمان مهیا کنند، حضرت امام خمینی(ره) با همین دیدگاه انقلاب اسلامی را بنا کرد.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه (ص)، ظهر امروز در برنامه سمت خدا شبکه سوم سیما، به بررسی موضوع مهدویت از منظر آیات و روایات پرداخت و گفت: ائمه اطهار(ع) 260 سال در میان مردم حضور داشتند و مردم با سیره اخلاقی و سبک زندگی آنها از نزدیک آشنایی پیدا کرده بودند، اما کنون در زمان غیبت به سر بریم و دسترسی مستقیم به امام معصوم(ع) برای مردم وجود ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که بحث مهدویت از منظر اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی، فرهنگی و علمی قابل بررسی است، گفت: حکومت جهان در آینده متعلق حضرت مهدی(عج) است و در زمان ظهور فرهنگ و دانش­های مردم افزایش می­یابد.

 

این کارشناس مسائل دینی ابراز کرد: صدها موسوعه و دانشنامه در موضوع مهدویت برای اقشار مختلف جامعه به نگارش در آمده است و منابع مناسبی برای مخاطبان در این زمینه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان داشت: همچنین روایات فراوانی در منابع شیعه و سنی در موضوع مهدویت و امام زمان(عج) و انتظار فرج وجود دارد و بحث مهدویت مورد اتقاق تمام مسلمانان است.

 

وی در ادامه سخنانش به آسیب­های فرهنگ مهدویت پرداخت و گفت: هر جریان تاریخی سالمی همچون همانند واقعه عاشورا، بعثت پیامبر اکرم(ص) و واقعه غدیر دچار آسیب و انحراف شده­اند و همچنین فرهنگ مهدویت دچار آسیب‌ها و انحرافات مختلفی در تاریخ شده است.

 

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه(ص) «پرداختن فروع و نپرداختن به اصول» را مهم‌ترین آسیب فرهنگ مهدویت بیان کرد و گفت: برخی علائم ظهور امام زمان(عج) را تطبیق رخدادهای جهان می­دهند در حالی که در روایات از این مسأله نهی شده است، اما وظایف منتظران در زمان غیبت مورد غفلت واقع شده است.

 

وی «داشتن نگاه منفعلانه» را یکی دیگر از آسیب­های فرهنگ مهدویت بیان کرد و افزود: برخی حضرت مهدی(عج) را با چهره خشونت معرفی می کنند در حالی حضرت مهدی(عج) با یاوران خویش مهربان و با مخالفان خویش با قهر برخورد می­کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی «اعانه بر ظلم برای ظهور امام زمان(عج)» را یکی دیگر از انحرافات موضوع مهدویت دانست و گفت: در بسیاری از روایات ائمه اطهار(ع) آمده است که شیعیان زمینه­های ظهور و شرایط حکومت برای امام زمان مهیا کنند، حضرت امام خمینی(ره) با همین دیدگاه انقلاب اسلامی را بنا کرد.

 

وی در ادامه سخنانش به بیان آیات قران کریم درباره مهدویت پرداخت و ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم پیشگویی‌های مختلفی دارد که در تاریخ محقق شده است و همچنین وعده­هایی داده است با ظهور امام زمان(عج) انجام می­شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که 120 آیه قرآن کریم به گونه غیر مستقیم به مبحث مهدویت اشاره دارد، افزود: در برخی از آیات قرآن اشخاص با اسامی مشخص نام برده شده و خداوند در این آیات ویژگی­های آنها را بیان کرده است و در برخی از آیات نیز از فردی نام نبرده و خداوند تنها خصوصیات افراد و زمان را آورده است، همانند آیه ولایت درباره حضرت امیرالمؤمنان(ع) است، و آیات درباره مهدویت از این قبیل است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: آیاتی همچون آیه 55 سوره نور ، آیه 5 سوره قصص و آیه 150 سوره انبیا که بشارت به حکومت صالحان و مومنان بر روی زمین دارند، در موضوع ظهور حضرت مهدی(عج) قابل استناد است.

 

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه(ص) در بخش دیگر از سخنانش در شرح آیه «وَ اَعِدّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعتُم مِّن قُوَّةٍ» بیان کرد: جامعه اسلامی باید با افزایش قدرت نظامی آمادگی مقابله و مبارزه با تهدیدهای دشمنان را کسب کند، در این زمان استکبار جهانی  موشک­های دروبرد را طراحی کرد­ه­اند، بنابراین مناسب است که نظام اسلامی نیز برای مقابله با آنها موشک­های مختلفی را طراحی و آزمایش کند./998/202/ب2

ارسال نظرات