۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۳۲۵۷۰۳
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بودجه کشور باید بر اساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد/ مظلومیت فرهنگ در بودجه 95

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس با اشاره به مظلوم بودن فرهنگ در بودجه 95 گفت: قرار بود در سال 95 بودجه بر اساس برنامه ششم بسته شود، یعنی بودجه یک پنجم بودجه برنامه ششم باشد، ریشه ای ترین مشکلات ما این است که برنامه ششم در بستر الگوی اسلامی ایرانی تنظیم نشده است.
حسينعلي حاجي نماينده مردم شاهين شهر و ميمه درمجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی امشب در برنامه "اقتصاد ایران" که از شبکه تهران پخش شد، گفت: در سند چشم انداز کشور داریم که ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصاد علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی و انقلابی الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل است.

 

وی ادامه داد: بر اساس ماده 1 برنامه توسعه کشور می بایست الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تهیه می کردیم که برنامه ششم پنجساله ما بر اساس آن تنطیم شود و این یک اشکال است که سایر مشکلات را به دنبال خود آورده است و متاسفانه در حوزه فرهنگی آن چنان که باید توجه به این موضوع نشده است.

 

نماینده مردم شاهین شهر و میمه افزود: کل بودجه در حوزه فرهنگی، گردشگری و ورزش حدود 8000 ملیارد تومان است که نسبت به کل بودجه عدد ناچیزی است و این نشان می دهد  که جایگاه مسائل فرهنگی در کشور آن چنان که باید تبیین نشده است و لذا ساختار بودجه ریزی در کشور مشکل دارد.

 

حاجی دلیگانی بیان داشت: حوزه امور بانوان از سایر بخش ها مظلوم تر است و با وجود  فرابخشی بودن آن در مجموع مبلغی در حدود 241 ملیارد تومان دیده شده است، در حالی که نیاز جامعه بسیار بیشتر است و کسری های زیادی در این موضوع در کشور وجود دارد، به خصوص در زمینه رسالت اصلی بانوان در تربیت نسل صالح توجهی نشده است.

 

وی اظهار داشت: در سال های گذشته شاهد بوده ایم که بودجه ای تصویب و ابلاغ می شود اما تا چندین ماه هنوز بخشی از دستورالعمل ها و آیین نامه ها توسط مبادی ذیربط ابلاغ نشده است و همین باعث می شود تا درآمدها در ابتدای سال با کاستی روبرو شود، چون تشریفات کاری در این زمینه زیاد است، در همه کشورها منابع محدود است اما مهم این است که ما این منابع را درست اولویت بندی کنیم.

 

متاسفانه مبنای برنامه ریزی بودجه در کشور از کشورهای غربی گرفته شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ابراز داشت: یکی از ریشه ای ترین مشکلات ما این است که برنامه ششم در بستر  الگوی اسلامی ایرانی تنظیم نشده است، اشکال دیگر این است که قرار بود در سال 95 بودجه بر اساس برنامه ششم بسته شود، یعنی بودجه سال 95 یک پنجم بودجه برنامه ششم باشد که متاسفانه این مهم هم محقق نشده است.

 

حاجی تصریح کرد: از سیاست های کلان  برنامه ششم ارائه و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و فرهنگ سازی درباره اصلاح الگوی مصرف و سیاست های اقتصادی مقاومتی است، ضمن این که در اختصاص بودجه های فرهنگی بین مراکز فرهنگی مختلف تبعیض های زیادی وجود دارد.

 

وی گفت: اشکال بودجه ریزی در کشور ما بومی نبودن زیربنای آن است که از کشورهای غربی گرفته شده و در داخل کشور هم اصلاح نشده است، بنابراین نمی توانیم ملاحظات و آیین ها و هنرها و فرهنگ و سنت و دین و مذهب کشور را بر اساس الگوی غربی بریزیم، باید با جدیت بحث تهیه الگوی اسلامی ایرانی را دنبال کنیم و روش بودجه ریزی خود را بر اساس آن الگو قرار دهیم تا بتوانیم به صورت زیربنایی به همه حوزه ها به اندازه نیاز آن در بودجه توجه کنیم. /869/پ202/ج1

ارسال نظرات