۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۴۲۴۲۴۷
هم‌زمان با شب بیست و پنجم رجب؛

آیین سوگواری شهادت امام کاظم در امامزادگان شاخص خراسان شمالی برگزار می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: هم‌زمان با شب بیست و پنجم رجب، سالگرد شهادت امام موسی کاظم (ع)، مراسم سوگواری شهادت این امام همام در امامزادگان شاخص شهرستان‌های مختلف استان برگزار می‌شود.
شهادت امام موسی کاظم (ع)

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به فرا رسیدن بیست و پنجم رجب، سالگرد شهادت امام موسی کاظم (ع)، با تسلیت این مناسبت، اظهار کرد: هم‌زمان با این مناسبت مراسم سوگواری شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت در هفت امامزاده شاخص شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه مراسم‌های مزبور شامگاه دوشنبه، سیزدهم اردیبهشت‌ماه با شرکت اقشار گوناگون مردم و عاشقان خاندان عصمت و طهارت برگزار می‌شود، اضافه کرد: آیین سوگواری شهادت امام موسی کاظم (ع) در جوار امامزادگان، مساجد و حسینیه‌های استان بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی ادامه داد: مراسم محوری گرامیداشت سالگرد شهادت امام موسی کاظم (ع) در مرکز استان خراسان شمالی و در محل حرم مطهر حضرت سید عباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا (ع) و فرزند امام موسی کاظم (ع) برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در مراسم مزبور دوستداران خاندان عترت و طهارت با حضور در حرم حضرت سید عباس (ع) در غم شهادت پدر بزرگوار ایشان نوحه‌سرایی و مرثیه‌خوانی می‌کنند، افزود: این برنامه با حضور اقشار مختلف مردم و مسؤولان و با سخنرانی روحانیان و مداحی و نوحه‌خوانی مداحان برگزیده استانی برگزار خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: آیین سوگواری شهادت امام هفتم شیعیان در شهرستان اسفراین در محل امامزاده سید جعفر (ع) و سید احمد (ع) کوران، در شیروان در حرم امامزاده حمزه رضا (ع) و در شهرستان گرمه نیز در جوار بقعه متبرک فخرالدین (ع) شهر ایور برگزار می‌شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی گفت: در شهرستان فاروج نیز آیین بزرگداشت سالگرد شهادت امام موسی کاظم (ع) در محل امامزاده عبدالرحمن (ع) خرق و امامزاده اسماعیل (ع) کوران برپا می‌شود.

 

وی با اشاره به حضور و سخنرانی روحانیان برگزیده استانی در این مراسم‌، خاطرنشان کرد: تبیین و تشریح فضایل امام موسی کاظم (ع)، سخنرانی در مورد دیدگاه، سبک زندگی، ابعاد شخصیتی، اخلاقی، عاطفی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این امام همام و تبیین لزوم الگوگیری از سیره و روش ائمه اطهار (ع) برخی از سرفصل‌های سخنرانی روحانیان در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت امام هفتم شیعیان است.

 

حجت‌الاسلام سهرابی اظهار کرد: خراسان شمالی استان باب الرضا (ع) و گنجینه معرفت‌ها بوده و امام رضا (ع) نیز از مردم استان‌های سه‌گانه خراسان انتظار ویژه برای برگزاری هرچه بهتر مراسم شهادت بزرگوارشان را دارند.

 

به گفته وی افزون بر این غالب امامزادگان خراسان شمالی فرزندان و نوادگان امام موسی کاظم (ع) هستند به همین دلیل می‌بایست برنامه‌های گرامیداشت سالروز شهادت این امام همام در استان خراسان شمالی به نسبت سایر نقاط کشور با کمیت و کیفیت بیشتری برگزار شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی از مردم و دوست داران ائمه اطهار (ع) در استان خواست تا با حضور ویژه در امامزاده‌های محل برگزاری مراسم و مساجد هم‌زمان با شب دوشنبه این هفته در برنامه‌های سالگرد شهادت امام موسی کاظم (ع) شرکت باشکوهی داشته باشند.

 

گفتنی است، امام موسی کاظم (ع)، فرزند امام جعفر صادق (ع) و حمیده مصفاة است که در هفتم صفر سال 128 هجری قمری در ابواء (منطقه‌ای بین مکه و مدینه) به دنیا آمد، وی به مدت 35 سال امامت جامعه مسلمین را بر عهده داشت و سرانجام در بیست و پنجم رجب سال 183 هجری قمری به دستور هارون‌الرشید، خلیفه عباسی با خرمای زهرآلود توسط سندی بن شاهک در زندان به شهادت رسید./302/9314/ب1

ارسال نظرات